arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴

«پارازیت» ضربان زندگی ایرانی را مختل می‌کند

جمعی از جراحان و متخصصان کشور در قالب اجلاس «بیماری های مادرزادی قلب» در بیمارستان رضوی مشهد از آلودگی هوا، مواد شیمیایی و پارازیت به عنوان بی نظمی در نبض ضربان زندگی ایرانی یاد کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جمعی از جراحان و متخصصان کشور در قالب اجلاس «بیماری های مادرزادی قلب» در بیمارستان رضوی مشهد از آلودگی هوا، مواد شیمیایی و پارازیت به عنوان بی نظمی در نبض ضربان زندگی ایرانی یاد کردند.

به گزارش «انتخاب»، در همین رابطه رئیس دانشکده پزشکی اصفهان با بیان اینکه عواملی هم چون آلودگی هوا و پارازیت‌ها و هم چنین مواد شیمیایی داخل محیط تاثیر مستقیمی بر روی جنین دارد بیان کرد: مسئولان باید برای استفاده از این موارد سیاستگذاری‌های عمده‌ای تدوین کنند.

محمدرضا صبری روز پنجشنبه در اجلاس بیماری های مادرزادی قلب که با حضور بیش از ۲۵۰ متخصص و جراح از سراسر کشور در بیمارستان رضوی مشهد برگزار شد اعلام کرد: آلودگی هوا تأثیر مستقیمی بر ابتلا به بیماری‌های مادرزادی دارد.

وی هشدار داد: آلودگی هوا تأثیر مستقیمی بر ابتلا به بیماری‌های مادرزادی دارد و نباید این خطر بزرگ را دست کم بگیریم.

وی با تاکید بر این موضوع که خانم‌ها برای بارداری باید آموزش ببینند تا ناخواسته حامله نشوند و زود از حاملگی خود با خبر شوند و در هفته‌های نخست بارداری خود از تماس با موارد مشکل‌زا برای جنین خودداری کنند.

وی افزود: علاوه‌بر مصرف ناخواسته‌ی داروها که متأسفانه در کشور ما شایع است، تماس با مواد شیمیایی از قبیل رنگ مو، لاک ناخن، لاک‌پاک‌کن‌ها، موادی که برای خشکشویی لباس از آن‌ها استفاده می‌شود، ضدعفونی‌کننده‌های سبزیجات، حشره‌کش‌ها از عوامل شناخته شده‌ ایجاد خطر برای جنین‌ها هستند.

وی بیان کرد: در این نوع از بیماری‌ها به این دلیل که عوامل متعددی دارند، پیشگیری دشوار است اما در عین حال امکان‌پذیر است.

بانوان بارداری که مشکل یا بیماری‌های دیگری دارند، باید تحت نظر متخصصان امر قرار بگیرند تا از داروهای بی‌ضرر یا کم‌ضرر استفاده کنند.

وی ادامه داد: حاملگی‌های پرخطر مانند بانوانی که دیابت دارند یا بانوانی که با عوامل عفونی مانند سرخجه تماس پیدا می‌کنند و از داروهای ضدتشنج یا داروهای آکنه و جوش صورت استفاده می‌کنند، خطر ابتلای جنین را بالا می‌برند.

دکتر صبری در رابطه با مسائل ژنتیکی در ابتلا به بیماری‌های مادرزدی قلب عنوان کرد: زمینه‌های خانوادگی و ژنتیکی با شانس کمی نیز وجود دارد که والدین با سابقه‌ی فامیلی این بیماری‌ها باید در این رابطه زیر نظر مشاوران و متخصصان ژنتیک باشند و

دکتر صبری با بیان اینکه سنکوپ در حدود ۱۸ درصد در اطفال زیر ۱۸ سال اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: سنکوپ در کودکان و نوجوانان عارضه‌ای است که متأسفانه حدودا یک بار درطول عمر یک سوم از افراد اتفاق می‌افتد اما خوشبختانه به صورت خوش‌خیم بوده و منجر به بیماری‌های دیگر نمی‌شود مگر در مواردی که افراد مبتلا به بیماری‌های حاد قلبی بوده‌ باشند.

 
منبع: مهر
نظرات بینندگان