پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 11مدیر رسانهای در هیأت همراه رئیسجمهوری چین حضور دارند. این حرکت بیسابقه نشانگر عمق درک راهبردی در طرف چینی است.
به گزارش «انتخاب»، با این مقدمه، در ادامه یادداشت روزنامه ایران که به قلم
حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد با عنوان
«دیپلماسی رسانهای از طریق خواهرخواندگی» به رشته تحریر درآمده، آمده است:
هر چقدر تأکید و تکیه بر حوزههای نرم نظیر رسانه، گردشگر و دانش باشد،
روابط دو کشور، خارج از تعارفات و تشریفات معمول عمق مییابد زیرا دیپلماسی
عمومی ظرفیتهایی دارد که اگر چه مکمل دیپلماسی رسمی است، اما با اتکا به
همین ظرفیتها بهراحتی میتواند دیپلماسی رسمی را پشت سر بگذارد و به
روابط طرفین، عمق ببخشند.
دیروز عصر نیز در جلسهای کمنظیر این 11 مدیر رسانهای، که البته مدیران
پر مخاطبترین رسانههای جهان نیز هستند، باهمتایان ایرانی خود جلسه خوبی
داشتند. در این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نهاد اطلاعرسانی
چین سخنان کوتاهی در ضرورت همکاریهای مستقیم رسانهها با یکدیگر و ترویج
خواهرخواندگی رسانهای ایراد کردند و از آن پس و با حضور این دو مقام تمام
وقت دو ساعته جلسه در اختیار مدیران رسانهای ایران و چین بود تا مقدمات
همکاریهای رسانهای (تبادل خبر، تولید مشترک، سفارش تولید و سایر جنبههای
همافزا) را فراهم آورند و بتوانند جوامع همدیگر را نه از چشم رسانههای
دیگر بلکه از چشم همدیگر و به صورتی مستقیم به تصویر بکشند.
در حالحاضر پنج رسانه چینی در تهران دارای دفاتر نمایندگی هستند و
تقاضاهایی برای افزایش دفاتر نیز وجود دارد. معمولاً در هیأتهای همراه
رؤسای کشورها، اگر رسانهها باشند در سطح خبرنگاران و آن هم برای انعکاس
گستردهتر دیدارها و برنامههاست اما این سنتشکنی رئیسجمهوری چین نشان
میدهد آنان اولاً نقش رسانه را خارج از تعارفات مرسوم، بهدرستی
شناختهاند و ثانیاً در پی روابط راهبردی و بهشدت بیشتر از وضع موجود
هستند زیرا تمامی ظرفیتهای نرم از جمله تبادلات دانشگاهی، گردشگری و
رسانهای را در کنار ظرفیتهای اقتصادی به خدمت گرفتهاند و بهخوبی اهمیت
آن را دریافته اند.