arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۴۵۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

کدام نامزد انتخابات آمریکا به دنبال عادی سازی روابط با ایران است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جیک سالیوان، مشاور سیاسی ارشد کمپین هیلاری و رئیس سابق بخش برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه، سندرز را متهم کرد که «به شدت به دنبال عادی سازی روابط و داشتن روابطی گرم با ایران است.»

الی کلیفتن در لوب لاگ مقاله ای در خصوص رقابت هیلاری کلینتون و برنی سندرز برای ورورد به کاخ سفید نوشته و نگاه متفاوت دو طرف در خصوص ایران را مورد تحلیل قرار داده است. دیپلماسی ایرانی این مقاله را ترجمه که مشروح آن در پی می آید:

روز پنجشنبه گذشته کمپین هیلاری کلینتون استراتژی جدیدی را علیه سناتور برنی سندرز (دموکرات از ورمونت) که براساس نظرسنجی ها ۸ درصد در آیووا و ۹ درصد در نیوهمشایر از کلینتون جلوتر است، اتحاذ کرد. کمپین کلینتون به حمایت سندرز از دیپلماسی با ایران حمله کرد. جیک سالیوان، مشاور سیاسی ارشد کمپین هیلاری و رئیس سابق بخش برنامه ریزی سیاسی وزارت خارجه، سندرز را متهم کرد که «به شدت به دنبال عادی سازی روابط و داشتن روابطی گرم با ایران است.»

کمپین کلینتون برای شروع به قسمت هایی از سخنان سندرز در مناظره یکشنبه شب اشاره کردند، زمانی که وی از بهبود روابط با ایران حمایت کرد اما به این نکته هم اشاره کرد که در مقطع کنونی موافق بازگشایی سفارتخانه در تهران نیست و همچنین از اظهارات مقامات ایرانی هم ابراز نگرانی کرد.

با بررسی سخنان سندرز در مناظره متوجه می شویم که وی خواستار عادی سازی ناگهانی روابط نیست. اما حمله به رقیب انتخابات مقدماتی به خاطر بهره بردن از مزایای دیپلماسی یکی از سنت های دیرینه برای کمپین کلینتون است. به طور مثال در سال 2007، کلینتون از همین استراتژی برای حمله به سناتور باراک اوباما (دموکرات از ایلینوی) استفاده کرد.

حمله به اوباما

اوباما در جریان مناظره جولای 2007 گفته بود که خواستار دیدار بدون پیش شرط با رهبران ایران، سوریه، ونزوئلا، کوبا و کره شمالی است. کلینتون از دادن چنین وعده ای امتناع کرد و گفت: «من قصد استفاده تبلیغاتی از این اقدامات را ندارم.» کلینتون در مصاحبه ای که در آن مقطع با کواد سیتی تایمز داشت، گفت که فکر می کند موضع اوباما «غیرمسئولانه و ساده لوحانه است».

هشت سال بعد، اظهارات آن زمان کلینتون احمقانه به نظر می رسد. دستاورد قابل توجه اوباما در زمینه سیاست خارجی مربوط به اراده وی در استفاده از دیپلماسی در مقابل ایران و کوبا، دشمنان دیرینه ایالات متحده است و افکار عمومی هم به شدت از دستاوردهای دیپلماتیک حمایت می کنند.

نظرسنجی ای بی سی نیوز و واشنگتن پست در سپتامبر 2015 نشان می دهد که 51 درصد از رای دهندگان از توافق هسته ایران حمایت می کنند، در حالی که 41 درصد مخالف آن هستند. نظرسنجی مرکز پیو حاکی از حمایت 73 درصد از مردم از برقراری روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا است و 72 درصد از مردم هم موافق پایان دادن به تحریم ها هستند.

اما تصمیم کمپین کلینتون مبنی بر حمله به حمایت سندرز از سبک سیاست خارجی اوباما که با حمایت افکار عمومی روبرو است، نشان از جنبه ریاکارانه استراتژی وی دارد.

حمایت سابان

کلینتون و سالیوان باید به تبعات سیاسی مخالفت با دیپلماسی بیشتر با ایران و رد هرگونه سیاست خارجی که دولت اوباما به ثمر رسانده است، فکر کنند. اما نقش مستقیم سالیوان در تغییر سیاست در قبال ایران، تلاش های شکست خورده کلینتون در اتخاذ استراتژی تند و مشابه سال 2007 و حمایت افکار عمومی از مذاکرات با ایران و کوبا، همگی یک سوال را مطرح می کنند: چه کسی مخاطب سخنان تند کلینتون و سالیوان است؟

حیم سابان، حامی مالی ارشد کلینتون، می تواند یکی از دلایل اظهارات تند کلینتون باشد. بین سال های 2008 و 2013، بنیاد خانوادگی سابان، 8 میلیون دلار کمک مالی به بنیاد ریاست جمهوری کلینتون در لیتل راک، آرکانزاس و 5 میلیون دلار به بنیاد آموزش آمریکایی اسرائیلی که بازوی مالی ایپک در ترتیب دادن سفر تفریحی اعضای کنگره به اسرائیل است، کمک کرده است. خود ایپک هم حدوداً 30 میلیون دلار در مخالفت با توافق هسته ای ایران هزینه کرد.

سابان همچنین 5 تا 10 میلیون دلار به بنیاد بیل کلینتون و 1 میلیون دلار هم به یک گروه حامی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری کمک مالی کرده است.

سابان بیش از یک مخالفت عادی، مخالف توافق هسته ای است. وی در سخنرانی ای در جمع اسرائیلی-آمریکایی ها به همراه شلدن ادلسن، میلیاردر حامی جمهوری خواهان از تاکتیک مذاکراتی دولت اوباما با ایران انتقاد کرد و مدعی شد: «ما هویج های بسیاری نشان داده ایم ولی در مقابل چماق بسیار کوچکی در دست داریم.»

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای نوشته بود: «استراتژی کلینتون در این زمینه نشانه نگرانی هایی از کسب احتمالی نامزدی حزب توسط آقای سندرز و موضع حامیان قدرتمند اسرائیلی است.»

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان