arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۴ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

جزییات مذاکرات هسته‌ای با چینی‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی سازمان انرژی اتمی از امضای سند همکاری هسته‌ای میان ایران و اسپانیا در ماه‌های آینده خبر داد.

بهروز کمالوندی درباره امضای سند همکاری هسته‌ای با چین در سفر رییس‌جمهوری این کشور به ایران گفت: در این سفر میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و چین یادداشت تفاهم همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای که در آن موضوعات مختلف از جمله بازطراحی راکتور اراک آمده است امضا شد.

او ادامه داد: این یادداشت تفاهم هم‌چنین در زمینه نیروگاه‌های (ACP) صد و هزار مگاواتی و نیز نیروگاه HTGR صد مگاواتی همکاری‌های هسته‌ای را در نظر گرفته است که البته این همکاری‌ها نیازمند مذاکرات فنی و تجاری طولانی است.

وی افزود: در عین حال مذکرات درباره دو نیروگاه صد مگاواتی مورد نظر از مدت‌ها قبل آغاز شده است و در مراحل خوبی قرار دارد.

این مقام سازمان انرژی اتمی درباره مکان ساخت این نیروگاه‌ها گفت: دو نیروگاه صد مگاواتی با توجه به این‌که مذاکرات‌شان در مراحل خوبی قرار دارد مکان‌شان مشخص است و با توجه به نیاز تامین آب شرب و کشاورزی منطقه مکران در این منطقه ساخته می‌شوند. این دو نیروگاه می‌توانند به طور عمده برای شیرین کردن آب دریا و تولید برق استفاده شوند.

کمالوندی اظهار کرد: بخشی از هیات چینی که در سفر رییس‌جمهوری این کشور به ایران وی را همراهی می‌کردند هم‌چنان در تهران به سر می‌برند و مذاکرات میان کارشناسان مربوطه ایرانی و چینی ادامه داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم‌چنین از بازدید شو داجا، رییس آژانس انرژی اتمی چین از راکتور اراک خبر داد و گفت: مذاکرات خوبی میان هیات کارشناسی چین و ایران درباره راکتور اراک و امکانات و زمینه‌های لازم برای بازطراحی این راکتور صورت گرفت.

او هم‌چنین در ادامه درباره کلنگ‌زنی واحد جدید نیروگاهی در بوشهر خاطرنشان کرد که اوایل اسفند ان‌شالله شاهد کلنگ‌زنی این واحد جدید نیروگاهی که قرار است توسط روس‌ها ساخته شود خواهیم بود.

کمالوندی درباره همکاری ایران و آژانس بعد از اجرای برجام با بیان این‌که شرایط عادی همکاری میان دو طرف با اجرایی شدن برجام حاکم است، اظهار کرد: از دو سال پیش که توافق اولیه میان ایران و 1+5 اجرا شد هماهنگی‌ها و زمینه‌سازی‌های لازم در سازمان انرژی اتمی به لحاظ حقوقی، فنی، امنیتی و پادمانی صورت گرفته است و همان روال با اجرایی شدن برجام حاکم است و کارها بر اساس برنامه‌ریزی‌های از قبل صورت گرفته ادامه دارد و تحول عمده‌ای اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: با اجرایی شدن برجام برخی کشورها که در انتظار این اتفاق بودند به ایران رجوع کرده‌اند. این توافق فضای خوب و بازی را برای همکاری هسته‌ای میان ایران و کشورهای اروپایی و آسیایی ایجاد کرده است و الان بحث اصلی ما همین موضوع است. در حال حاضر کمیته‌ای در سازمان انرژی اتمی برای بررسی پیشنهادهای جدید همکاری تشکیل شده است که درخواست‌ها و نحوه همکاری‌ها را مشخص می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که در سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه درباره همکاری هسته‌ای میان ایران و این کشورها مذاکره‌ای صورت خواهد گرفت؟ گفت: هر نوع همکاری بر اساس معیارهای تجاری و فنی بین‌المللی صورت می‌گیرد، اما در سفر آقای روحانی همکاری‌های هسته‌ای مورد مذاکره‌ نیست، البته فرانسه نیز از جمله کشورهایی است که درباره همکاری هسته‌ای گفت‌وگوهایی داشته‌ایم ولی هنوز این مباحث جدی نیست.

کمالوندی هم‌چنین از امضای سند همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و اسپانیا طی چند ماه آینده خبر داد و گفت: این همکاری‌ در حوزه‌های مختلف هسته‌ای خواهد بود. قبل از برجام گفت‌وگوهای ما با اسپانیا آغاز و با اجرای برجام روند مذاکرات و تفاهم‌ها سرعت گرفته است و به‌زودی این تفاهمات به اجرا درخواهد آمد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان