arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۵۸۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

واکنش آیت‌الله مکارم به حادثه پزشکی اصفهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی با بیان اینکه امیدوارم اخلاق پزشکان ما به عنوان یک نمونه برجسته انسانی و اسلامی در جهان منعکس شود، گفت: داستانی که از جریان حادثه اصفهان نقل می‌کنند، اگر واقعیت داشته باشد، بسیار وحشتناک است.

به گزارش فارس، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی پیامی را به‌منظور برگزاری همایش سراسری اخلاق پزشکی منتشر کرد که جزئیات آن به‌شرح زیر است.

اخلاق به‌طورکلی یکی از ارکان تعالیم اسلام است و پیغمبر اکرم(ص) می‌فرماید من فقط برای این مبعوث شدم که فضایل اخلاقی را تکامل بخشم.

کلمه انما که در ادبیات عربی برای حصر است و معادل آن در فارسی واژه فقط بوده، نشان می‌دهد تمام تعالیم اسلام را می‌توان در اخلاق خلاصه کرد. تعبیر به «آمدم تا تکمیل کنم» اشاره پرمعنایی به این است که انبیای پیشین نیز در این راه گام برداشتند که من آمده‌ام برنامه آنها را تکامل بخشم.

عمده فضایل اخلاقی در نهاد آدمی است که از آن تعبیر به وجدان اخلاقی می‌شود که اگر تضعیف نگردد، هر کس به خودی خود بسیاری از مسائل اخلاقی را رعایت می‌کند و اگر نکند، وجدان او سخت ناراحت می‌شود و برای رهایی از عذاب وجدان مجبور است کارهای خلافی را که انجام داده، جبران کند. این موضوع از نظر اخلاق عمومی مطرح است، اما نوعی اخلاق خصوصی داریم که هر گروهی در حوزه کار خود دارد. بازرگانان، مسائلی را باید رعایت کنند، کارگران، کارمندان، مسئولان حکومتی هر کدام وظیفه دارند که علاوه‌بر رعایت اخلاق عمومی در حوزه فعالیت خود نیز مسائلی را رعایت کنند.

در این میان پزشکان وظایف سنگین‌تری دارند که در برنامه اخلاق پزشکی تشریح شده است و مسائل اخلاقی که آنها باید رعایت کنند، با دیگران بسیار متفاوت است. پزشکان سروکار با جان و حیات مردم دارند و بسیار مواردی بوده که رعایت اخلاق پزشکی، جان‌هایی را از خطر رهایی می‌بخشد و به‌عکس رعایت نکردن آن عده‌ای را در کام خطر فرو می‌فرستد.

اخیراً متأسفانه بر اثر سرایت اخلاق مادی غربی، تخلفاتی می‌بینیم که بسیار جای نگرانی دارد؛ هرچند از طرف گروه اندکی باشد. داستانی را که از جریان حادثه اصفهان نقل می‌کنند، اگر واقعیت داشته باشد که ان‌شاءالله ندارد، بسیار وحشتناک است. من طبیبانی را می‌شناسم که اگر بیماری به آنها مراجعه می‌کرد و تنگدست بود، علاوه‌بر اینکه حق پزشکی از او نمی‌گرفتند، پولی برای خریدن دارو نیز در اختیارش می‌گذاشتند و می‌گفتند ما از مسئولیت روز قیامت در پیشگاه خدا می‌ترسیم. امیدوارم با رعایت اخلاق اسلامی و اخلاق پزشکی برگرفته از اخلاق اسلامی، تحول چشمگیری در همه زمینه‌ها پیدا شود و اخلاق پزشکان ما به‌عنوان یک نمونه برجسته اسلامی و انسانی در جهان منعکس شود و افتخاری برای جامعه ما باشد.

نظرات بینندگان