arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴

زنگنه: امروز بعد از ظهر با توتال قرارداد می‌بندیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی زنگنه وزیر نفت ایران از قرارداد با شرکت فرانسوی توتال خبر داده است که کارشناسان از اخلال عمدی شرکت توتال فرانسه در شیوه برداشت گاز از لایه‌های پارس جنوبی طی 16 سال گذشته خبر داده‌اند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، روحانی رئیس جمهور ایران امروز در پاریس گفت: قیمت نفت ارزان دوامی خواهد داشت زیرا تولیدکنندگان مجبور به ایجاد تعادل در بازار خواهند شد.

براساس این گزارش، روحانی که در مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل صحبت می‌کرد، گفت: «قیمت نفت به کمترین میزان رسیده است، فکر می‌کنم این قیمت برای طولانی مدت دوام نخواهد داشت. فشار بر کشورهای تولیدکننده نفت باعث حفظ تعادل عرضه و تقاضا در بازار می‌شود».

وی گفت: ایران بعد از لغو تحریم‌ها تولید نفت خود را افزایش خواهد داد.روحانی همچنین عربستان را به کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت مقصر دانست.

همچنین  زنگنه وزیر نفت ایران طی صحبت‌هایی اعلام کرد: ایران توافقی را با شرکت توتال فرانسه در زمینه نفت و گاز امضاء خواهد کرد.

او بدون اشاره به جزئیات قرارداد گفت: امضای این توافق امروز بعدازظهر انجام می‌شود، توتال هم در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

این در حالی است که پس از گذشت حدود 16 سال از سپردن توسعه فازهای 2 و 3 پارس‌جنوبی به‌ شرکت فرانسوی توتال‌ و شرکای آن یعنی گازپروم‌ روسیه‌ و پتروناس مالزی‌، کارشناسان صنعت نفت از مشاهده نشانه‌هایی از یک "حقه " توسط فرانسوی ها خبر دادند.

به‌تازگی برخی از کارشناسان صنعت گاز ایران از اخلال عمدی شرکت توتال فرانسه در شیوه برداشت گاز از لایه‌های پارس جنوبی خبر داده و یادآور می‌شوند: با همین اقدامات ایران 10 سال از برداشت یکی از لایه‌های پارس جنوبی محروم شده، بدون آنکه کسی از این موضوع مطلع باشد.

این کارشناسان خبره با تاکید بر اینکه به زودی لایحه‌‌ای برای شکایت از شرکت توتال فرانسه توسط انجمن گاز ایران تدوین و به مراجع بین‌المللی ارائه می‌شود، تاکید می‌کنند: در میدان گازی پارس‌جنوبی چهار لایه گازی وجود دارد، اما 10 سال است که ایران از بزرگ‌ترین لایه گازی این میدان برداشتی نداشته‌ چرا که طرح شرکت توتال برای برداشت کامل نبوده است.

منصور دفتریان کارشناس انرژی هم پیشتر با بیان این‌که "حقه بازی بزرگی در حال انجام شدن است"، به ضررهای اقتصادی هنگفت ایران از یکسو و منفعت چشمگیر کشور رقیب در آن سوی میدان مشترک اشاره کرده و این کار توتال را عمدی می‌داند.

نظرات بینندگان