arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴

فروش روزانه 10 ميليارد تومان دود به مدد تبليغات اغواگرايانه

"سیگار کشیدن" که بی شک در فرهنگ ایرانی پدیده ای مذموم و ناپسند است به مدد تبلیغات هوشمندانه کمپانی های دخانیاتی و البته در غیاب اقدامات فرهنگی مسوولان امر، زشتي خود را از دست داده و به نوعی ژست "روشنفکری" و "پرستيژ اجتماعی" بدل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"سیگار کشیدن" که بی شک در فرهنگ ایرانی پدیده ای مذموم و ناپسند است به مدد تبلیغات هوشمندانه کمپانی های دخانیاتی و البته در غیاب اقدامات فرهنگی مسوولان امر،  زشتي خود را از دست داده و به نوعی ژست "روشنفکری" و "پرستيژ اجتماعی" بدل شده است. 

به گزارش «انتخاب اجتماعي»، در کشاکش این ژست های "روشنفکری" کمپانی های دخانیاتی نيز زیرکانه با همسو کردن پیام های تبلیغاتی خود، به وسعت دادن مشتري هاي خود از مردان به سمت زنان و دختران اقدام كرده اند و به نفس هایی که می شد همچنان سپید بمانند، دود مرگ می فروشند. به این ترتیب است که صنایع دخانی جیب هر دو جنس را در هر سني كه مقدور باشد نشانه گرفته و حتی با بهره بردن از حس زیبایی طلبی آنها، با استفاده از تكنيك هاي تبليغاتي و قبح زدايي از آن و كشيدن پرده جذاب و اغواگري از طريق عناويني چون سیگارهای لاغری، سیگارهای مخصوص زنان باردار و سیگارهای لایت محصولات سیاه خود را به کام آنها نشانده اند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به اینکه روزانه ۱۰ میلیارد تومان هزینه صرف خرید و فروش سیگار در کشور می‌شود، گفت: متاسفانه کشور ما دستخوش ۵۲ بیماری نوظهور و مهلک به خاطر استعمال سیگار است.

به نوشته تسنیم، محمد رضا مسجدی در نشست «بررسی نحوه تعامل سازمانهای مردمی با دولت برای اجرای کنوانسیون» که با حضور اعضای اصلی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و بهزاد ولی زاده کارشناس ارشد ستاد ملی کنترل و مبارزه با دخانیات و خدیجه محصلی، مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، در ساختمان جمعیت برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه کشور ما دستخوش 52 بیماری نوظهور و مهلک به خاطر استعمال سیگار است و این درحالی است که سرمایه گذاری در بخش سیگار و قلیان اولین هدف کشورهای صنعتی و پیشرفته جهت سرمایه گذاری در ایران است.

وی تصریح کرد: روزانه 10 میلیارد تومان هزینه صرف خرید و فروش سیگار در کشور می‌شود؛ یعنی رقمی معادل سه هزار میلیارد تومان در سال که عوارض ناشی از آن تبدیل به تهدید و هشداری جدی بر نظام بهداشت و درمان کشورمان شده است. به گونه‌ای که هم اکنون بخش عظیمی از بودجه بهداشت و درمان کشورمان صرف درمان بیماری‌های ناشی از استعمال سیگار و قلیان شده است.

وی با بیان این مطلب که هنوز آماری در خصوص بیماری‌های ناشی از مصرف قلیان در کشور در دسترس نیست، افزود: در صورت جمع بندی چنین آماری قطعا‌ً میزان مصرف قلیان و بیماری‌های ناشی از آن تا سه برابر آمارهای کنونی در رابطه با استعمال سیگار و قلیان است.

دیگر وقت فشار آوردن در بخش‌های اجرایی رسیده است

واسیلوا رئیس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات WHO نیز در ادامه این نشست بیان داشت: با اینکه قوانین بسیار ارزشمند و مهمی برای جلوگیری از استعمال دخانیات و حتی ترک آن در همه کشورها علی‌الخصوص ایران وضع شده است ولی هنوز در اجرا کمی ضعیف عمل می‌کنیم. دیگر وقت آن رسیده که مسئولان مربوطه و نهادهای مرتبط به واسطه ایجاد فشار در بخش‌های اجرایی تمام مواد قانونی در خصوص منع مصرف دخانیات در کشور را اجرایی کنند.

رئیس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات WHO در ادامه افزود: البته بدون تمرکز صرف در پایتخت، توجه به استعمال سیگار و مبارزه و کنترل با آن باید به صورت سراسری در کل کشور اجرا شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کنوانسیون‌های سازمان بهداشت جهانی هیچگونه گرایش‌ سیاسی ندارد، گفت: درحال حاضر بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات به ویژه سیگار و قلیان در سراسر جهان رو به افزایش است، به همین منظور تنها نباید تبلیغات صرف در زمینه مبارزه انجام داد، بلکه باید راه حل‌هایی مناسبی جهت ترک و جایگزینی برای آن ارائه کرد.

رئیس دبیرخانه‌ کنواسیون کنترل دخانیات WHO در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه به‌وسیله تبلیغات زرد قلیان نیز همانند سیگار در بین مصرف کنندگان به عنوان امری عادی استعمال می‌شود، در حالیکه در این میان مادران باردار و خانواده‌هایی که دارای فرزندان کوچک هستند، به طور جدی در تیررس عوارض ناشی از استعمال مواد دخانی هستند. این مهم نیازمند تدبیر و ساز و کاری جدی از سوی مقامات مسئول تمامی کشورها و علی‌الخصوص فشارها و حمایت‌های مسئولان بهداشت کشورها است.

استفاده و مصرف دخانیات برای همه افراد مضر و خطرناک است. بیماریهای روحی و جسمی زیادی از قیبل بیماری های ریوی، قلبی و عروق، پوسیدگی دندان، ریزش مو؛ تغییر رنگ لثه و دندان، چین و چروک پوست و در زنان سقط جنین به وجود می آورد. 

گرایش به سیگار کشیدن براي هردو جنس و در هر سني اثرات نامطلوبی را به دنبال دارد. باید بتوان با آموزش های همگانی و روش های پیشگیری از طریق مطبوعات، رسانه ملی و خود مردم نسبت به این آسیب اجتماعی اقدام کرد تا شايد بتوان دختران و پسران را از این معضل و مصیبت نجات داد. 


نظرات بینندگان