arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

نفت ۳۶ دلار شد

قیمت جهانی نفت در هفته گذشته ۲.۵ دلار افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات هفته گذشته به ۳۵ دلار و ۹۹ سنت رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قیمت جهانی نفت در هفته گذشته ۲.۵ دلار افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات هفته گذشته به ۳۵ دلار و ۹۹ سنت رسید.

به گزارش تسنیم،‌ قیمت جهانی نفت در آخرین روز هفته گذشته با افزایش بیش از یک دلاری مواجه شد و به مرز 36 دلار در هر بشکه رسید.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز جمعه در برابر 35 دلار و 99 سنت معامله شد که این رقم نسبت به روز قبل از آن 1.19 دلار افزایش داشته است. قیمت نفت سبک آمریکا نیز با افزایش 40 سنتی به 33 دلار وئ 62 سنت در هر بشکه رسید.

افزایش امیدواری ها نسبت به توافق تولید کنندگان نفت برای محدود کردن عرضه این حصول در بازار جهانی علت رشد قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است.

قیمت جهانی نفت از پایین ترین رقم ثبت شده در 12 سال گذشته که دو هفته قبل به ثبت رسید 25 درصد افزایش یافته است.

افت قیمت نفت به سطح 30 دلار علاوه بر این که اقتصاد تولیدکنندگان نفت را تحت تاثیر قرار داده باعث افت شاخص بورس ها در کشورهای صنعتی و توسعه یافته شده است.

عربستان سعودی نیز که بانی نفت ارزان طی دو سال گذشته بوده اخیرا نسبت به نفت 30 دلاری ابراز نگرانی کرده است. رئیس شرکت آرامکو سطح کنونی قیمت نفت را "غیرعقلانی" دانسته است.

بر اساس این گزارش تماس هایی بین عربستان و روسیه برای برقراری تعادل در بازار نفت برقرار شده و برخی خبرهای غیر رسمی از مطرح شدن کاهش 5 درصدی تولید نفت جهان برای تقویت قیمت ها حکایت دارد.

قیمت نفت برنت در هفته گذشته با رشد 7.9 درصدی برابر با 2.5 دلار مواجه شد و قیمت نفت سبک آمریکا نیز 4.4 درصد برابر با 1.5 دلار افزایش یافت.

مسکو اعلام کرده است وزیر خارجه روسیه قرار است به امارات و عمان سفر کند و در مورد وضعیت بازار نفت با مقامات این کشور مذاکره کند. وزیر نفت ونزوئلا نیز در راستای ایجاد هماهنگی بین تولید کنندگان عضو اوپک غیر عضو اوپک قرار است به روسیه سفر کند.

در عین حال عربستان هنوز به طور رسمی در مورد کاهش تولید نفت موضع گیری نکرده است و با توجه به سیاست های حساب نشده و غیر منطقی این کشور در قبال تحولات منطقه به نظر نمی رسد با کاهش سطح تولید نفت خود برای تقویت قیمت ها به گونه ای که تعادل را به بازار برگرداند موافقت کند به ویژه این که آل سعود  با توجه به دشمنی کور با ایران هرگونه تصمیم در این زمینه را منوط به کاهش سطح تولید ایران خواهند کرد.

از سوی دیگر ایران که طی سه سال گذشته تحت تحریم ها بوده و به اجبار تولید خود را به نصف کاهش داده اکنون حق خود می داند با تمام ظرفیت اقدام به صادرات نفت و افزایش تولید کند و معتقد است عربستان که با استفاده از فرصت تحریم ایران تولید خود را افزایش  داده است اکنون باید برای نفت ایران جا باز کند و تولید خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند.

نظرات بینندگان