arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

ابراز نگرانی از آهنگ رشد سرطان در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رییس مرکز تحقیقات سرطان، ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت فعلی آهنگ رشد سرطان در کشور، وضعیت عوامل محیطی که باعث بروز سرطان می شوند را نامناسب توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر اسماعیل اکبری در نشست خبری هفته مبارزه با سرطان با بیان اینکه طبل سرطان برای نسل های آینده ایران کوبیده شده است، افزود: رشد این بیماری در هیچ کشوری مثل ایران نیست. باوجود آنکه امید به زندگی در کشور در حال افزایش است اما وضعیت سایر متغیرهای محیطی خراب است. مسائل اجتماعی و روانی و استرس ها هم در این مساله دخیل هستند.

وی درخصوص میزان تاثیر شیمی درمانی در مقایسه با جراحی در درمان انواع سرطان گفت: سازمان ملل مطالعه‌ای را منتشر کرد که طبق آن مشخص شده است جراحی در 49 درصد موارد موثر است، رادیوتراپی و شیمی درمانی به تنهایی یا همراه سایر درمان ها به ترتیب 40 و 11 درصد در درمان سرطان موثر هستند. شیمی درمانی درایران به علت نداشتن راهنمای بالینی بیشتر از کشورهای دیگر استفاده می شود.

وی همچنین درباره وضعیت ثبت سرطان و آمار فعلی این بیماری در کشور گفت: در حال حاضر در ایران میزان ابتلا به سرطان سالیانه 145 در هر 100هزار نفر و درکشورهای غربی به طور متوسط 500 تا 700 نفر در هر 100 هزار نفر است که در مقایسه با کشورهای غربی بالا نیست. مهم ترین دلیل آن نیز امید به زندگی بالا و افزایش سن است.

به گفته دکتر اکبری، سالیانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان داریم و نسبت میزان ابتلا به سرطان کودکان نیز 2درصد است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان شایع‌ترین نوع این بیماری در ایران را سرطان معده اعلام کرد و درعین حال آن را یک سرطان اجتماعی و کشنده ترین نوع آن نیز دانست، وی افزود: کشور ما رتبه اول را از این نظر در منطقه دارد و بعد از آن کشور یمن قرار دارد.
نظرات بینندگان