arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

توافق «اوباما» و «روسف» برای تولید واکسن «زیکا»

رسانه مکزیکی «ال اونیورسال» گزارش داد که رؤسای جمهور آمریکا و برزیل برای تولید واکسن مقابله با بیماری «زیکا» با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رسانه مکزیکی «ال اونیورسال» گزارش داد که رؤسای جمهور آمریکا و برزیل برای تولید واکسن مقابله با بیماری «زیکا» با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

در آمریکای لاتین به نقل از «ال اونیورسال»، «دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل و «باراک اوباما» همتای آمریکایی وی روز گذشته برای تشکیل گروهی دوجانبه متشکل از پزشکان بلندپایه دو کشور با هدف تولید واکسن مقابله با ویروس بیماری «زیکا» با یکدیگر به توافق رسیدند.

دفتر ریاست جمهوری برزیل با انتشار یادداشتی در این رابطه اعلام کرد: «روسف» با برقراری تماسی تلفنی با «اوباما» خواستار همکاری دوجانبه برزیل و آمریکا در زمینه سلامت به ویژه درباره تولید واکسن مقابله با ویروس بیماری «زیکا» که در حال گسترش در قاره آمریکا می‌باشد، شد.

در این یادداشت آمده است: هر دو رئیس‌جمهور موافقت خود برای ایجاد یک گروه پزشکی بلندپایه متشکل از پزشکان برزیلی و آمریکایی را اعلام کردند تا از این طریق بتوانند به واکسن مقابله با ویروس بیماری «زیکا» و سایر محصولات درمانی این بیماری دست پیدا کنند.

آمریکا و برزیل پیش از این نیز همکاری‌های مختلفی در زمینه سلامت با یکدیگر داشته‌اند که تولید واکسن «تب دنگی» یکی از آنان به شمار می‌رود؛ این واکسن هنوز وارد بازار نشده است.

دانشمندان معتقدند سرعت واکنش جهان در برابر بیماری «زیکا» به هر اندازه‌ای هم که زیاد باشد، واکسن این بیماری به زودی آماده نخواهد شد زیرا اطلاعات پزشکی درباره این ویروس هنوز کامل نشده است.

در حال حاضر برزیل در حال انجام تحقیق بر روی بیش از 3 هزار و 400 نوزادی می‌باشد که از ماه اکتبر (مهر) علائم اولیه بیماری «زیکا» در آنان یافت شد.

با وجود اینکه هنوز امکان وجود رابطه بین ویروس «زیکا» و موارد میکروسفالی در نوزادان مشکوک به این بیماری تأیید نشده است، کشورهایی از جمله کلمبیا، ال‌سالوادور، اکوادور، جاماییکا، فرانسه و حتی برزیل توصیه‌های ویژه‌ای به زنان باردار کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی نیز روز پنجشنبه اعلام کرد: ویروس «زیکا» به شکل هشدار دهنده‌ای در قاره آمریکا در حال گسترش است و می‌تواند حدود 4 میلیون نفر را در این قاره تحت تأثیر قرار دهد.

ویروس «زیکا» از طریق حشراتی منتقل شده است که سال گذشته نیز «تب دنگی» را در برزیل شیوع دادند؛ 1 میلیون و 650 هزار نفر از مردم برزیل در سال گذشته به «تب دنگی» دچار شدند که در نتیجه آن 863 نفر از آنان جان خود را از دست دادند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان