arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

واردات گوشت قرمز روسی تایید شد

رییس سازمان دامپزشکی از تایید بهداشتی واردات گوشت قرمز روسی خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای واردات گوشت مرغ وجود ندارد اما روس‌ها نظر نهایی خود را درباره‌ خرید گوشت مرغ ایرانی تا 25 بهمن‌ماه اعلام می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان دامپزشکی از تایید بهداشتی واردات گوشت قرمز روسی خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای واردات گوشت مرغ وجود ندارد اما روس‌ها نظر نهایی خود را درباره‌ خرید گوشت مرغ ایرانی تا 25 بهمن‌ماه اعلام می‌کنند.

مهدی خلج در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در زمینه گوشت قرمز علی‌رغم قابل قبول بودن تولید در داخل کشور و صادرات بیش از یک میلیون رأس دام سبک و حدود 70 هزار رأس دام سنگین، به میزان کمی واردات نیز نیازمندیم که در این راستا براساس بازدید‌های صورت گرفته از کشتارگاه‌های صنعتی و پیشرفته روسیه و با توجه به زیرساخت‌های بهداشتی این کشور در زمینه‌ دام و طیور و همچنین مطالعات کتابخانه‌ای انجام شده، می‌توان گفت روسیه واجد شرایط صادرات گوشت قرمز به ایران است.

وی افزود: پس از بازدید‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، به روس‌ها اعلام کردیم که در کشتارگاه بازدید شده با رعایت ضوابط بهداشتی و معیارهای اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی، واردات گوشت قرمز می‌تواند تحت نظارت کامل ایران انجام شود.

رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: واردات گوشت قرمز از روسیه از نظر بهداشتی منعی برای ایران ندارد اما قیمت همیشه تصمیم‌گیرنده و تعیین‌کننده نهایی برای تجارت یک محصول است.

خلج در خصوص صادرات گوشت مرغ از روسیه به ایران اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد روس‌ها پتانسیلی برای صادرات گوشت مرغ به ایران داشته باشند و سازمان دامپزشکی نیز تا مادامی که اجازه کمیت واردات را از سوی وزارت جهاد کشاورزی نداشته باشد، مجوز بهداشتی واردات را صادر نمی‌کند.

اعلام نظر روس‌ها درباره خرید مرغ ایرانی

وی گفت: در زمینه‌ گوشت مرغ با توجه به نیاز نداشتن ایران به این محصول تاکنون هیچ مطالعه و بررسی درباره وضعیت تولید این محصول در روسیه از نظر بهداشتی صورت نگرفته است، اما روس‌ها ارزیابی‌ها و بررسی‌های خود در زمینه گوشت مرغ ایرانی را انجام داده‌اند که مقرر شده تا 25 بهمن‌ماه نظر خود را اعلام کنند.

رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: واردات گوشت مرغ از روسیه به ایران در دستور کار قرار ندارد اما برای صادرات این محصول به روسیه کارهای بسیاری انجام شده و پتانسیل‌های نسبتا مناسبی نیز در این زمینه وجود دارد که می‌توان به دو کشتارگاه صنعتی اشاره کرد که کد بهداشتی صادراتی (IR) دارند.

خلج اظهار کرد: گوشت مرغ مدنظر روس‌ها باید در زنجیره‌هایی تولید شود که بیماری‌های مورد تاکید روس‌ها در آن زنجیره‌ها وجود نداشته باشد اما آنها نیاز به اطلاعات اضافی دارند که برای‌شان ارسال کردیم و جمع‌بندی و نظر نهایی‌شان احتیاج به زمان دارد.

رییس سازمان دامپزشکی همچنین درباره وضعیت صادرات میگو به روسیه گفت: از نظر بهداشتی، زیرساخت‌ها و میزان تولید، هیچ مشکلی برای صادرات میگو به روسیه وجود ندارد و تاکنون حدود 9 کانتینر میگو به این کشور صادر شده و مابقی صادرات این محصول وابسته به شرایط بازرگانی و توافقات تجار دو کشور است.

نظرات بینندگان