arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

سبقت «پژو» در جاده مخصوص از رقبا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای خودرو: بر اساس این قرارداد پژو ستروئن و ایران‌خودرو یک شرکت جوینت‌ونچر به صورت پنجاه درصد- پنجاه درصد تاسیس می‌کنند. این قرارداد با سرمایه 400 میلیون یورویی به تولید خودرو منجر خواهد شد و مدت زمان اجرای آن نیز 5 سال خواهد بود.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته قرارداد مجدد همکاری بین ایران‌خودرو و پژو منعقد شد، قراردادی که بسیاری از فعالان صنعت خودرو منتظر آن بودند. این در حالی است که رسانه‌های معتبر جهان نسبت به امضای این قرارداد واکنش نشان دادند و به تحلیل و بررسی قرارداد فی‌مابین شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و پژوی فرانسه پرداختند. در ادامه به برخی گزارش‌های رسانه‌های جهان در این رابطه خواهیم پرداخت.

وال‌استریت‌ژورنال 
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال آمریکا در گزارشی در رابطه با امضای قرارداد بین ایران‌خودرو و پژو نوشت: شرکت پژوی فرانسه در رقابت میان خودروسازان بزرگ جهانی، توانست زودتر از رقبا به بازار خودروی ایران راه پیدا کند و در امضای قرارداد با بزرگ‌ترین خودروساز ایرانی از رقبای بنام جهانی خود پیشی گرفت.
بر اساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، دو شرکت ایران‌خودرو و پژو موافقت کردند یک شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری پنجاه درصدی برای هرکدام تاسیس و سه‌مدل خودروی جدید را روانه بازار ایران کنند.
این قرارداد یک هفته بعد از اجرایی شدن برجام نهایی شد، این در حالی است که زمزمه امضای این قرارداد قبل از اجرایی شدن توافق هسته‌ای به گوش می‌رسید و حال که توافق هسته‌ای حاصل شده است قرارداد تولید خودرو نیز به امضا رسید.
این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: این قرارداد به عنوان بخشی از قراردادهای بزرگی است که میان ایران و فرانسه به امضای روسای جمهور دو کشور رسیده که این قراردادها در زمینه صنایع کلان و بزرگ منعقد شده است.
به گفته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، بر‌اساس این قرارداد تولید این سه خودروی جدید در نیمه دوم سال 2017 میلادی به سرانجام خواهد رسید و به بازار خواهد آمد. همچنین ارزش این قرارداد 400 میلیون یورو است.
وال‌استریت‌ژورنال این قرارداد را موفقیت بزرگی برای تاوارس، مدیر پژو دانسته که از سال 2014 این سمت را عهده‌دار شده است. تاوارس یک برنامه بلندمدت برای حضور در بازار ایران ترسیم کرده است. این در حالی است که تاوارس در مقابل رئیس پیشین خود گوسن که در حال حاضر مدیر رنو محسوب می‌شود، موفقیت بزرگی به دست آورده است.
بر اساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، از سوی دیگر شرکت رنو نیز قصد دارد شرکت پارس‌خودرو را خریداری کند، اما تا‌کنون موفقیتی به دست نیاورده است و این شرکت در مراحل اولیه مذاکره و گفت‌وگو‌ها قرار دارد. رنو مانند پژو قصد تقویت فعالیت‌های خود در ایران را دارد تا بتواند سطح اقدامات و فعالیت‌های خود در ایران را به سطح قابل قبولی برساند.

رویترز
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در مورد قرارداد همکاری بین ایران خودرو و پژوی فرانسه نوشت: بر اساس این قرارداد پژو ستروئن و ایران‌خودرو یک شرکت جوینت‌ونچر به صورت پنجاه درصد- پنجاه درصد تاسیس می‌کنند. این قرارداد با سرمایه 400 میلیون یورویی به تولید خودرو منجر خواهد شد و مدت زمان اجرای آن نیز 5 سال خواهد بود.
بر اساس گزارش رویترز، پژو و ایران‌خودرو در یک کارخانه مدرن در نزدیک تهران به ساخت و تولید سه مدل پژوی 208،2008 و 301 اقدام خواهند کرد. بر اساس این توافق این سه مدل از نیمه دوم سال 2017 میلادی روانه بازار ایران خواهند شد.
رویترز می‌افزاید: بر اساس این قرارداد در هر سال 200 هزار خودروی جدید با همکاری دو شرکت پژو و ایران‌خودرو تولید خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه
خبرگزاری فرانسه نیز طی گزارشی در مورد قرارداد همکاری ایران خودرو و پژو نوشت: شرکت خودروسازی پژو-سیتروئن بازگشت خود به عرصه تولید و فروش خودرو به ایران را رسما اعلام کرد. پژو-سیتروئن با ایجاد یک شرکت مشترک با ایران‌خودرو، بیش از ۴۰۰ میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند. پژو-سیتروئن پیش‌بینی کرده است در سال‌های آینده بیش از ۲۰۰ هزار خودروی مدرن در ایران تولید کند.
در همین حال، شرکت خودروسازی رنو فرانسه، با تولید مدل‌های جدید در ایران، بازگشت خود به عرصه تولید و بازار خودروی ایران را رسما اعلام کرد. 

فایننشنال تایمز
فایننشال‌تایمز نیز در مورد قرارداد همکاری ایران‌خودرو و پژو نوشت: با سرمایه‌گذاری مشترک و برابر دو شرکت «پی‌اس‌ای پژو-سیتروئن» و «ایران خودرو» سالانه ۲۰۰ هزار خودرو تولید خواهد شد که شامل مدل‌های پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ خواهد بود.
فایننشال‌تایمز افزود: شرکت «پی‌اس‌ای پژو- سیتروئن» روز پنجشنبه گذشته با امضای قراردادی الزام آور با ایران‌خودرو، به نخستین شرکت غربی تبدیل شد که پس از لغو تحریم‌ها با ایران قرارداد می‌بندد.
قرارداد پژو راه را برای بازگشت این خودروساز فرانسوی به ایران هموار می‌کند. این شرکت خودروساز فرانسوی با امضای این قرارداد همکاری مشترک با شرکت خودروساز ایرانی، طیف متنوعی از خودروهای سواری تولید می‌کند.
این شرکت همچنین اعلام کرد ظرفیت بازار خودروی ایران باید به سال 2011 بازگردد و در دو سال به سطح یک‌میلیون و ششصد‌هزار خودرو در سال برسد. پژو سیتروئن گفت تا سال 2020 میزان فروش خودرو سالانه به 2 میلیون دستگاه خواهد رسید.

بلومبرگ
سایت بلومبرگ نیز در مورد قرارداد ایران‌خودرو و پژو نوشت: بعد از اعلام خبر امضای قرارداد جدید پژو با ایران‌خودرو، سهام شرکت پژو- سیتروئن در بورس فرانسه با ۱.۵ درصد افزایش به ۱۴.۳۵ یورو رسید. این افزایش، کاهش ۱۱ درصدی ارزش سهام پژو در سال جاری را خنثی کرد و ارزش این شرکت را به ۱۱.۶ میلیارد یورو رساند.
به گزارش بلومبرگ، شرکت پژو- سیتروئن فرانسه و شریک قدیمی‌اش ایران‌خودرو، در در 5 سال آینده 400 میلیون یورو (435 میلیون دلار) در ارتقای کارخانه خودروسازی خود در نزدیکی تهران سرمایه‌گذاری خواهند کرد. به گفته طرف فرانسوی، این اولین موافقت‌نامه صنعتی امضا شده توسط یک شرکت غربی از زمان لغو تحریم‌های ایران است.
به موجب این سرمایه‌گذاری مشترک، از اواخر سال 2017 سالانه 100 هزار دستگاه خودرو در این کارخانه تولید خواهد شد و ظرفیت تولید در نهایت به 2 برابر افزایش خواهد یافت. کارخانه ایران‌خودرو که 50 سال پیش کار خود را آغاز کرده و قرار است نوسازی شود، در این قرارداد جدید خودروهای 208 هاچ‌بک، سدان 301 و کراس‌اور 2008 تولید خواهد کرد.

نظرات بینندگان