arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

صالحی: شرایط کشور بعد از برجام ویژه است/ پیشنهادهای زیاد همکاری کار انتخاب را سخت کرده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با شرایطی که بعد از برجام برای کشور بوجود آمده در شرایط ویژه‌ای هستیم، گفت: زمانی کسی آمادگی همکاری با ما را نداشت و اکنون آنقدر پیشنهاد همکاری داده شده که انتخاب آنها سخت می‌شود.

اولین مدرسه شتابدهنده‌ها با حضور و استقبال 67 تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، موسسات علمی و فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دوره‌های دکترا و کارشناسی ارشد از روز شنبه 10 بهمن‌ماه جاری آغاز شده و تا 20 بهمن ادامه دارد.

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز یکشنبه 11 بهمن در کلاس این مدرسه علمی حضور یافت و ضمن ابراز خوشحالی از سنت شایسته برگزاری مدرسه علمی (school) در دنیا، ابراز امیدواری کرد که این نوع مدارس در حوزه‌های مختلف علمی در کشور برقرار شود و اظهار داشت: با برگزاری این مدرسه انتقال دانش فنی از سوی صاحبان تجربه متراکم به جوانان علاقمند و پژوهشگر صورت می‌گیرد. جوانانی که باید برای جایزه نوبل هدفگذاری کنند تا به سطح استادی برسند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امکانات کشور نامحدود نیست، گفت: ما در بسیاری از کارها باید اولویت قائل شویم و اگر بخواهیم هر کاری را در حجم وسیع انجام دهیم، امکانات و ظرفیتش را نداریم. اما اعتقاد دارم باید به خیلی کارها مختصری وارد شویم و زمینه‌هایی را آماده کنیم. یعنی اگر در موارد علمی اولویتی قائل می‌شویم به معنی نفی موارد دیگر نباید تلقی شود.

وی افزود: خوشبختانه با شرایطی که بعد از برجام برای کشور عزیزمان ایران بوجود آمده است، واقعاً در شرایط ویژه‌ای هستیم. زمانی کسی آمادگی همکاری با ما را نداشت و اکنون آنقدر پیشنهاد همکاری داده شده که انتخاب آنها سخت می‌شود. مراکز علمی و پژوهشی معتبر جهانی از "سرن" تا "فر" در آلمان و "آی.ان.اف.ان" در ایتالیا اظهار علاقه کرده‌اند با ایران همکاری داشته باشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با امکانات محدود نمی‌توانیم در همه جا آزمایشگاه و دانشگاه‌های پیشرفته ایجاد کنیم تا دانشجویان بتوانند به تجهیزات پیشرفته دسترسی داشته باشند. این امر در سطح آرمانی در هیچ جای دنیا میسر نیست. لذا از فرصت پیش آمده و تجربیات مدیر پیشکسوت و شناخته شده جهانی این مدرسه باید استفاده کنیم و ارتباط علمی کشور را با آزمایشگاه‌های عمده دنیا در این زمینه برقرار کنیم. پیشنهاد برگزاری این نوع مدرسه را در کشورمان توسط آنها بدهیم و از امکاناتی که در کشورشان فراهم کرده‌اند، به صورت هم‌افزایی استفاده کنیم و نسل‌های جدید خودمان را پرورش دهیم. این فرصت ایده‌آلی است که پیش آمده و پیشقراولان مسائل علمی باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشند.

صالحی با اشاره به آمادگی مراکز تحقیقاتی بزرگ دنیا برای همکاری علمی با کشورمان، گفت: زمانی می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم که خودمان زمینه‌های لازم را فراهم کرده باشیم. مثل اینکه الفبا را ندانیم و بخواهیم کتاب بخوانیم. این مدرسه‌ها می‌توانند الفبای مورد نظر را بیاموزند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شاهد سیر تحول قبل و بعد از انقلاب اسلامی بوده است، گفت: 38 سال پیش شرایط برگزاری چنین مدرسه‌ای وجود نداشت چون استادی نداشتیم. اوایل دهه 60 بزرگانی چون دکتر ارفعی و دکتر اردلان دوره دکترا را در دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی کردند و شهید علیمحمدی که یادش را گرامی می‌داریم، اولین فارغ‌التحصیل این دانشگاه در رشته فیزیک بود. حالا آماده‌ایم نسل سوم را پذیرا باشیم. در شرایط سخت اول انقلاب حقوق اساتید به سختی به معادل 100 دلار می‌رسید. باید دست اساتیدی که ماندند را بوسید. چنین مدرسه‌ای نتیجه ماندن آنهاست. شما هم باید به سهم خود برای این وطن با عشق و علاقه خدمت صادقانه و برای رضای خدا انجام دهید که وقتی رضای خالق باشد رضای مخلوق هم می‌آید.

صالحی افزود: می‌شود گفت اکنون جمهوری اسلامی ایران به همت شما در سکوی پرتاب قرار گرفته است. خیلی راه‌ها را پیموده‌ایم و در خیلی دیگر آمادگی داریم. در حال حاضر می‌توانیم در خیلی از عرصه‌ها همچون صنعتی، علمی و حتی عرصه‌های اندیشه‌ای همچون فرهنگی اوج بگیریم. اما در عرصه علمی چیزی که الان اولویت دارد، بحث ماده است. تا شما ماهیت ماده را خوب شناسایی نکنید، یقیناً نمی‌توانید خیلی با امکانات و ظرفیت‌های نهفته در ماده سروکار پیدا کنید و آنها را استخراج کنید. در سرن میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند تا بفهمند ماهیت ماده چیست. زمانی می‌گفتند نوترینو جرم ندارد، اما الان پذیرفته‌اند که جرم دارد. هریک از این مفاهیم را به درجه یقین برسیم، آفاقی را پیش روی ما باز می‌کند. کارهایی را قادر خواهیم شد که از ذهن بسیار دور است. همانطور که اگر مثلاً 1500 سال پیش می‌گفتند می‌توان طی نیم ساعت مسیری چند صد کیلومتری را طی کرد، گوینده را دیوانه می‌پنداشتند اما الان اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از ابزارهای شناخت ماده همین شتابدهنده است. باید آنقدر با این دستگاه سروکار پیدا کنید و کلنجار بروید تا شما را در افق علمی پیش ببرد. هرچند ممکن است کسی با هوشیاری، ابتکاری در بحث شتابدهنده‌ها بکار گیرد که قوانین آن را برهم بزند. لذا اعتقاد دارم بحث شتابدهنده بحث اولویت‌دار و مبنایی است.

صالحی در پایان ابراز امیدواری کرد که پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و مجموعه دانشگاه‌های کشور این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

مدیر مدرسه در حاشیه برگزاری مدرسه گفت: این مدرسه پس از برگزاری موفقیت آمیز دو دوره کنفرانس در زمینه شتابدهنده‌ها در کشور، بر اساس مدل مدرسه شتاب‌دهنده ذرات ایالات‌متحده امریکا (USPAS)، مدرسه شتاب‌دهنده سرن (CAS) و مدرسه شتاب‌دهنده دانشگاه‌های مشترک اروپا (JUAS)طراحی شده و در این دوره بحث‌های عمومی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در مدت 10 روز دوره مدرسه، 32 جلسه کلاسی 15/1 ساعتی توسط اساتید و پیشگامان این حوزه در کنار 8 جلسه بازدید و کار تجربی پیش‌بینی شده است.

مدیر مدرسه ادامه داد: پیش از برگزاری کلاس‌ها متونی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد که پس از پایان مدرسه بصورت یک مجموعه مرجع به چاپ می‌رسد. این مجموعه 1000 صفحه‌ای با همکاری مرکز مطالعات و همکاری‌های بین‌الملل منتشر خواهد شد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان