arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

فوربس: ایتالیا و فرانسه نقشی پیشتاز در بازار انرژی ایران دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مجله «فوربس» درباره قراردادهای نفتی شرکت های فرانسوی و ایتالیایی با ایران، نوشت: این دو کشور نقشی پیشتاز در تلاش ها برای فعالیت در بازار انرژی ایران ایفا کرده اند.

این مجله آمریکایی در نوشتاری به قلم «کریستوفر کوتس» افزود: سفر چهار روزه «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به اروپا به دنبال لغو تحریم های این کشور، فرصت ها و امکان همکاری های جدید اقتصادی با ایران را فراهم کرد. 

شرکت «سایپم» پیمانکار صنعت نفت و گاز ایتالیا، این هفته قرارداد 3.5 میلیارد دلاری را برای نوسازی و «ارتقای» پالایشگاه های نفت «تبریز» و «پارس شیراز» امضا کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، شرکت فرانسوی توتال نیز قراردادی را به ارزش 6.6 میلیون یورو به منظور خرید روزانه 200 هزار بشکه نفت با ایران منعقد کرد. 

شرکت سایپم ممکن است در پروژه احداث خط لوله به ارزش 4.3 میلیارد دلار مشارکتی 40 درصدی داشته باشد.

بعلاوه، شرکت نفتی «انی» ایتالیا، نیز پس از ابراز تمایل قوی برای همکاری تجاری با ایران در دوران پساتحریم، اعلام کرد که علاقه مند به از سرگیری فعالیت خود در این کشور است. 

فوربس، قراردادهای همکاری ایتالیا و فرانسه در بخش انرژی ایران را تنها نمونه هایی از موارد بی شماری تلاش ها در زمینه روند مدرنیته کردن زیربناها واقتصاد کشور پس از سالها تحریم عنوان کرد و افزود: در حالی که فرصت های جدید همکاری با ایران شامل بخش های دیگری نیز می شود، ظرفیت های در بخش انرژی محور تمرکز سرمایه داران خارجی است. 

با این حال، بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز برخی نگران بخش نفت ایران با توجه بی ثباتی منطقه ای و افت قیمت ها در دو سال گذشته هستند. 

تحلیلگران بر این باورند که مدرنیته کردن صرفا خطوط نفتی ایرانی به هزینه 100 میلیارد دلار نیاز دارد. اوایل ماه جاری، قیمت نفت به زیر 30 دلار در هر بشکه رسید. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان