arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۴۹۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

نوشتن وصیت‌نامه باعث طول عمر می‌شود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت:‌ بر اساس روایات مستحب است که فرد مسلمان حتما وصیت نامه داشته باشد و وصیت کردن سبب افزایش عمر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین حق‌جو با بیان این‌که «اسلام برای تمام لحظات و شئونات زندگی انسان‌ها برنامه دارد» اظهار کرد: اسلام برای قبل از ولادت، بعد از ولادت دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و حتی کسانی که در آستانه مرگ هستند برنامه‌هایی ارائه داده است که در لحظه لحظه زندگی باید چه کارها و اقداماتی انجام بدهند.

وی در ادامه با بیان این‌که «از جمله کارهایی که اسلام بر آن تاکید زیادی داشته است نوشتن وصیت نامه است» یادآور شد: انسان‌ باید برای بعد از مرگ خود وصیت کند که اگر بدهی، نماز و روزه قضا، حق الناس و یا هر چیز دیگری بر گردنش است، ورثه‌اش به وصیت او عمل کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد:‌ در اسلام وارد شده است که فرد می‌تواند یک سوم مال خود را به صورت قانونی و شرعی وصیت کند تا در هر راهی که خودش می‌خواهد صرف شود. مثلا اگر می‌خواهد می‌تواند از اموال منقول و غیر منقولش برای مسجد سازی، مدرسه سازی، کمک به ایتام، ‌ساخت بیمارستان و یا هر کار دیگری بهره ببرد.

حق‌جو تاکید کرد:‌ در این راستا فرد می‌تواند برای اموالی که وصیت کرده است از شاهد استفاده کند و یا اموالی که وصیت کرده پس از خود صرف چه اموری شود را به صورت محضری تایید کند و یا می‌تواند از فردی بهره بگیرد که در این راستا پس از مرگ او وصیتش را اجرا کند.

وی یادآور شد:‌ یکی از شرایط نوشتن وصیت نامه این است که فرد باید به گونه‌ای وصیت نامه خود را تنظیم کند که پس از او خدشه‌ای به وصیت نامه وارد نشود و افراد به آن عمل کنند، نکته‌ای که در وصیت نامه باید به آن توجه شود این است که فرد نباید وصیت غیرشرعی داشته باشد. مثلا برای یکی از فرزندان خود بیشتر از دیگری بگذارد و یا اینکه بچه‌ای را به هر دلیلی از ارث محروم کنند. چرا که انجام این کارها وصیت نامه را باطل می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در وصیت نامه باید حق و حقوق افراد به صورت کامل رعایت شود و بر طبق موازین شرعی باشد وگرنه قابل اجرا نیست. کسی که وصیت نامه می‌نویسد باید از نظر فکری و روحی در شرایط نرمال و در سلامت کامل باشد. کسی که در حالت کما و یا بیماری روحی و روانی باشد نمی‌تواند وصیت کند چرا که فرد باید در زمان نوشتن وصیت نامه بتواند خوب و بد را تشخیص بدهد، بهتر است در زمان نوشتن وصیت نامه تاریخ،‌ زمان و مکان قید شود تا بعدها در رابطه با آن مشکلی ایجاد نشود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان