arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
لاریجانی:

رسانه‌ها باید آزادی برای بیان حقایق داشته باشند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر رسانه‌ها بتوانند با قدرت کار کنند و آزادی برای بیان حقایق داشته باشند، امر پر ارزشی است، گفت: آزادی عمل رسانه‌ها رکن مهم و جلوبرنده انقلاب است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر رسانه‌ها بتوانند با قدرت کار کنند و آزادی برای بیان حقایق داشته باشند، امر پر ارزشی است، گفت: آزادی عمل رسانه‌ها رکن مهم و جلوبرنده انقلاب است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آئین رونمایی از مجموعه کتاب‌های حقوق و زندگی تألیف محسن اسماعیلی که عصر امروز در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به ایام دهه فجر و سالگرد پیروی انقلاب اسلامی، گفت: 37 سال پیش حادثه بزرگی در ایران رخ داد که یکی از مسائل مهم آن، این بود که حقوق ملت در حکومت پهلوی زیرپای حکمرانان از بین می‌رفت و یکی از مشکلات حکومت شاه این بوده که به حقوق ملت توجهی نداشت؛ البته در دوران پهلوی دو مجلس وجود داشت، اما مجالس زمان شاه کارکرد درستی نداشتند که از حقوق ملت صیانت کنند.

وی افزود: در زمان شاه عده‌ای از سازمان امنیت و ساواک مشخص می‌کردند که چه کسانی به عنوان نمایندگان مجلس انتخاب شوند و آنها وظیفه داشتند که هر چه شاه و حکومت می‌گفت، به صورت قانون درآورند و آنچه در آن دوران مفقود بود، این بود که از حقوق ملت دفاع و صیانت شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه ملت و حاکمیت همیشه حقوق متقابلی دارند، تصریح کرد: به طور مثال در زمینه‌هایی مانند نظم، امنیت و چگونگی رفتار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حقوق متقابلی میان ملت و حاکمیت وجود دارد و از آن طرف حکام باید نسبت به ملت توجه داشته باشند؛ اینکه امام (ره) می‌فرمود دولت‌ها نوکر ملت‌ باشند از جهت اصالت‌دادن است و به این معنی است که همه دستگاه‌ها باید حقوق ملت و منافع ملی کشور را رعایت کنند. بنابراین حقوق ملت از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی با اشاره به عوامل سقوط رژیم پهلوی، گفت: یکی از عوامل سقوط رژیم شاه این بود که شاه خود را نماینده یک ملت نمی‌دانست و سازمان امنیت در کشور حکومت می‌کرد و قائل به نوکری ملت نبود؛ انقلاب شد و امام خمینی(ره) کار را وارونه کرد و اصل را بر ملت گذاشت و بر این نکته تأکید شد که مشروعیت همه چیز از لحاظ کارکردی در نظر مردم باشد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) همیشه می‌فرمود که تابع قانون باشیم و مجلس در رأس امور است؛ چون می‌خواست فرهنگ غلطی که در کشور بوجود آمده بود را واژگون کند و اصل و متن ملت باشد، لذا همه بخش‌های کشور از رهبری گرفته تا دستگاه‌های مختلف باید تابع نظر ملت باشند.

رئیس مجلس اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما همچنان شکوفاست به خاطر اینکه این وجوه همیشه مورد توجه بوده و مردم خود را با نمایندگان مجلس و نمایندگان ملت یکسان می‌بینند و این موضوع نیز به مراقبت‌هایی نیاز دارد که باید در همه شئون به آن توجه کرد؛ البته این دستاورد بزرگی است.

لاریجانی تأکید کرد: حقوق ملت باید کاملاً برای مردم باز شود، البته زبان قانون پیچیده و مبهم است، ولی اینکه ما حقوق مردم را به زبان ساده‌ای بیان کنیم، کار ارزشمندی است و هرچه مردم به حقوق خودشان آگاه‌تر باشند، به شرایط مسلط‌تر می‌شوند و اساس قوانین و ضوابط این است که زندگی مردم بهتر تأمین شود و شرایط کشور به نحوی باشد که مردم بهتر زندگی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سهم دانستن اینکه حقوق مردم چیست، نیاز به کار رسانه‌ها دارد و باید کتاب‌های متعددی در این زمینه نوشته شود؛ اینکه رسانه‌ها بتوانند با قدرت کار کنند و آزادی برای بیان حقایق داشته باشند، امر پر ارزشی است و رکن مهم و جلوبرنده انقلاب، کارکرد رسانه‌هاست که بتوانند با آزادی عمل کار کنند.

نظرات بینندگان