arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۵۶۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
نیویورک تایمز:

صف آرایی تندروهای مخالف توافق هسته ای در مقابل میانه روهای نزدیک به روحانی

مخالفان قراردادهای جدید نفتی می گویند، این قراردادها به شرکت های بزرگ نفتی امکان می دهد کنترل دست کم بخشی از نفت ایران که سرمایه ملی محسوب می شود را در اختیار داشته باشند. آنها وزارت نفت و حسن روحانی را به جذاب کردن قراردادها، تا حدی که شرکت های نفتی خارجی فقط مالکیت چاه های نفت را در دست نخواهند داشت، متهم می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز نوشت: ایران، تنها چند هفته پس از لغو تحریم های سنگین اقتصادی، صحنه نبرد سیاسی تازه ای بر سر هر گونه نقش جدید خارجی ها در توسعه منابع گسترده نفت این کشور است.

به گزارش «انتخاب»، در این نبرد تندروها، شامل مخالفان توافق هسته ای، در مقابل میانه روهای همراه حسن روحانی رییس جمهوری ایران که توافق هسته ای را به انجام رساندند، صف کشیده اند. این نبرد، تلاش‌ها برای جذب سرمایه خارجی لازم برای صنعت نفت فرسوده ایران را دشوار کرده است؛ صنعت نفتی که همچنان منبع حیاتی درآمد ایران است.

روز شنبه گروهی از دانشجویان تندرو در مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران، در اعتراض به شرایط قراردادهای پیشنهادی جدید نفتی علیه "غارت سرمایه ملی"، اقدام به سر دادن شعار و فریاد زدن کردند. 

به تعویق افتادن دوباره کنفرانس ماه فوریه وزارت نفت در لندن هم تردیدها نسبت به عملی شدن قراردادهای جدید را تقویت کرده است.

علی کاردر معاون وزیر نفت ایران در مصاحبه ای می گوید، کنفرانس به این خاطر به تعویق افتاد که مزایده قراردادها در ماه مه انجام می گیرد و شرکت کنندگان ایرانی برای دریافت ویزا مشکل داشته اند.

این چهارمین بار است که برگزاری این کنفرانس به زمانی دیگر موکول می شود.

تظاهرات مقابل وزارت نفت، بی ارتباط با واکنش های تند نسبت به سفر حسن روحانی به ایتالیا و فرانسه نیست. دولت روحانی هفته گذشته تفاهم نامه ای را با شرکت نفتی توتال فرانسه برای فروش روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام امضا کرد. این نخستین قرارداد نفتی ایران پس از لغو تحریم ها است.

بنا بر ارزیابی کارشناسان صنعت نفت، صنایع نفتی ایران به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. لغو تحریم ها راه را برای بازگشت شرکت های نفتی بزرگ چون رویال داچ شل، توتال، رپسول اسپانیا، و انی ایتالیا به ایران هموار کرده است. این شرکت ها پیش از آغاز تحریم های گزنده در سال ۲۰۱۲، در ایران فعال بودند.

بر مبنای قوانین ایالات متحده آمریکا، شرکت های نفتی آمریکایی از کار در ایران منع شده اند.

قراردادهای پیشنهادی جدید، جایگزین قراردادهای قدیمی خواهد شد که مقامات وزارت نفت معتقدند منسوخ شده است. قراردادهای جدید به شرکت های خارجی درصدی مشخص از سهم تولید نفت ایران طی ۲۰ یا ۲۵ سال آینده را می دهد.

رضا زندی روزنامه نگار متخصص در صنایع نفت و گاز، می گوید مساله ممنوعیت هایی است که در قانون اساسی ایران در مورد خصوصی سازی در اکتشاف و تولید نفت تعیین شده است. قراردادهای پیشنهادی جدید، به گفته برخی، این ممنوعیت ها را دور می زند.

مساله مالکیت بر نفت برای ایرانیان از آنجا حساسیت دارد که بریتانیا در نیمه نخست قرن گذشته، تقریبا اختیار تمام نفت خام ایران را در دست داشت و پول ناچیزی به رهبران کشور می داد.

در سال ۱۳۳۲ دولت دکتر محمد مصدق، نخستین دولت ایران که به شکل دموکراتیک انتخاب شده بود، با ملی کردن صنایع نفت خشم بریتانیایی ها را برانگیخت و آنها هم آمریکا را به برنامه ریزی برای یک کودتا در ایران تشویق کردند. دکتر مصدق از قدرت خلع شد، اما بریتانیا هم هرگز کنترل خود بر نفت ایران را بازپس نگرفت.

مخالفان قراردادهای جدید نفتی می گویند، این قراردادها به شرکت های بزرگ نفتی امکان می دهد کنترل دست کم بخشی از نفت ایران که سرمایه ملی محسوب می شود را در اختیار داشته باشند. آنها وزارت نفت و حسن روحانی را به جذاب کردن قراردادها، تا حدی که شرکت های نفتی خارجی فقط مالکیت چاه های نفت را در دست نخواهند داشت، متهم می کنند.

حمیدرضا ترقی تحلیلگر سیاسی اصولگرا می گوید، قراردادهای پیشنهادی جدید، "یعنی بازگشت به دوران پیش از دکتر مصدق، زمانی که کنسرسیوم ها در همه چیز دست بالا را داشتند."

دولت روحانی در آبان ماه بر این قراردادها مهر تایید زد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز نظری در این باره نداده و در حال بررسی آنها است.

به گفته رضا زندی "لغو کنفرانس وزارت نفت در لندن، فرصتی برای ایجاد اجماع داخلی بر سر قراردادهای نفتی به دست می دهد."

احمد توکلی نماینده متنفذ و اصولگرای مجلس، با ابراز حمایت از اعتراضات دانشجویان در برابر وزارت نفت، می گوید زبان قراردادهای جدید نیاز به بررسی دقیقتر و موشکافانه دارد. خبرگزاری فارس به نقل از توکلی نوشته است: "حتی ده ها تظاهرات خیابانی در انتقاد از این قراردادها کافی نیست."

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
2
43
اینها دلشون برای مملکت نمی سوزه... نگران جیب خودشون هستند که هشت سال زمان کمی برای پر کردنش بوده!!
ایرانی بسیجی
|
Austria
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
1
31
زمانی که امثال بابک زنجانی ها درامد نفتی مردم رو چپاول میکردند این دانش اموزها کجا بودند.چرا ریشه تند رویها در کشور ما خشک نمیشود؟این جماعت سیاهی لشکر بدون سازمان دهی محاله تجمع کنند متاسفانه بیشتر سازمانها خودشون دولت شدن.....
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
23
3
به عنوان یک میانه روی حامی سیاست های کلی دولت، اعلام میکنم که اگر آقای احمد توکلی [که خود چهره ای منصف و میانه رو است] بررسی بیشتر و دقیق تر این قراردادها رو لازم دونسته، پس حتما لازمه. عقل و انصاف را باید فراتر از جناه ها و تمایلات قرار داد
اطع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
1
20
دولت محترم شش دانگ حواسش جمع است
آیت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
14
این عکس مربوط به اعتراض ما (کارکنان رسمی پتروشیمی های واگذار شده به بخش خصوصی) به نحوه واگذاری می باشد. لطفا اصلاح بفرمایید.
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
11
آقا تیترتان غلطه. مخالفان قراردادهای نفتی درسته نه مخالفان قراردادهای هسته ای!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
16
دولت روحانی خار چشم تندروهای داخلی شده
فدایی حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
10
سخره گرفتن بر این قردادها کوچک بینی است بیاندیشیم که چرا طوری عمل کردیم نفت 120 دلاری 20 دلار شد اگر دنبال سود بیشتر و زیان کمتر هستیم باید بیشتر به تفاوت 100 دلار نگاه کنیم که تحریم ها باعث تیزدندان شدن سعودیها و سایرین برای فشار بیشتر گردیده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
15
ما و منطقه مدیون حرکت ضد استکباری مصدق هستیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
15
تندروها همیشه هیاهو و شعارهای عوام فریب می کنند تا قدرت را بدون زحمت و تخصص و با طعم تهدید و خشونت که راحترین راه است ،بدست گیرند .ولی امثال مصدق و روحانی و ظریف منطقی و وطنپرستانه بدون هیاهو کارها را بنفع پابرهنگان پیش می برند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
1
15
درود بر مصدق و روحانی که هر دو کشور را از استعمار استکبار نجات دادند استکبار می تواند بزرگ و در اون طرف دنیا مانند امریکا باشد یا در سایز کوچک در نزدیکی ما و نیابتی مانند سعودی باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
1
13
مگر این قردادها از قبل مورد کارشناسی قرار نگرفته است که این عضو مجلس(توکلی)اعتراض دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
1
12
شکاف در بیت المال در دولت سابق آنقدر بالاست مردم به صحت( هرچند درست و به مسئولین اعتقاد دارند )و عمق قردادها توجهی ندارند و خروج از بحران برای همه مهمست و در این راه هزینه هم اگر می دهیم بازم بگذشته برمی گردد
نظرات بینندگان