arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

سازمان وظیفه: امکان ادامه تحصیل دیپلمه ها در خارج از کشور فراهم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: دانش آموزانی که دیپلم یا پیش دانشگاهی خود را قبل یا بعد از ورود به سن مشمولیت در داخل کشور اخذ کرده اند، ادامه تحصیل آنان در خارج از کشور طبق ضوابط قانونی بلامانع است. 
 
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ نجف حمیدزاده افزود: در راستای ماده 35 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان دیپلم که حداکثر تا یکسال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تائید وزارت های علوم و بهداشت است، پذیرفته شوند تا زمانی که طبق تبصره یک ماده 33 قانون به تحصیل اشتغال دارند، می توانند به شرط نداشتن غیبت از معافیت تحصیلی استفاده کنند. 

وی گفت: دانش آموزانی که دیپلم یا پیش دانشگاهی خود را قبل یا بعد از ورود به سن مشمولیت در داخل کشور اخذ کرده اند، ادامه تحصیل آنان در خارج از کشور با لحاظ سایر شرایط قانونی، بلامانع است. 

معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به نحوه استفاده دانشجویان انصرافی از این قانون گفت: این دسته از افراد طبق تبصره یک ماده 33 قانون می توانند از امتیاز یک بار انصراف برای ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور استفاده کنند. 

حمیدزاده ادامه داد: صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور موضوع مواد 35 و 37 قانون خدمت وظیفه عمومی، طبق ماده 18 آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی منوط به سپردن وثیقه کامل معادل 150 میلیون ریال است. 

وی گفت: چنانچه مشمولان متقاضی تحصیل در خارج از کشور، حداکثر تا یک سال از تاریخ شروع به تحصیل در خارج از کشور(تا پایان سال اول تحصیلی) معافیت تحصیلی اخذ نکنند در این صورت معافیت تحصیلی به آنان تعلق نمی گیرد و وارد غیبت می شوند. 

حمیدزاده با بیان اینکه طبق ماده 33 قانون خدمت وظیفه عمومی، حداکثر سن مجاز برای صدور معافیت تحصیلی برای دانش آموزان 20 سال تمام است، گفت: حداکثر مدت تحصیل مجاز برای دانشجویان مقطع کاردانی 5 / 2 سال، کارشناسی ناپیوسته، سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال، کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال، دکتری پزشکی پیوسته ، هشت سال و دکتری تخصصی 6 سال است. 

وی با بیان اینکه به دانشجویان خارج از کشور برای رعایت سقف سنوات تحصیلی مجاز، گفت: مشمولان دانشجو خارج از کشور باید در نظر داشته باشند که مدت تحصیل به علاوه مدت معادل سازی مدرک تحصیلی آنان نباید بیشتر از فرصت قانونی تعیین شده باشد. 

حمیدزاده افزود: مدت زمان معادل سازی مدرک تحصیلی در کشور توسط وزارت علوم و بهداشت، طولانی است و مشمولان باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

نظرات بینندگان