arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

سفیر اسرائیل در روسیه: مسکو به تل‌آویو قول داده به حزب‌الله سلاح ندهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند هفته پس از انتشار خبرهایی از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر قصد مسکو برای تجهیز حزب الله به اسلحه، سفیر رژیم صهیونیستی در روسیه در نشست کمیته امور خارجه و امنیت وابسته به کنست مدعی شد که روسیه از چند هفته قبل به اسرائیل تعهد داده اسلحه‌ای که به سوریه می‌فرستد به دست حزب الله لبنان نیفتد.

روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از برخی اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) که در نشست کمیته امور خارجه و امنیت وابسته به کنست حضور داشتند، نوشت، زوی هیفتز، سفیر رژیم صهیونیستی در روسیه در این نشست گفت:‌ چند هفته‌ای است برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که روسیه در چارچوب فعالیت نظامی ارتش روسیه در کنار ایران و ارتش سوریه اقدام به تجهیز حزب الله به اسلحه می‌کند.

زوی هیفتز تاکید کرد: روسیه از چند هفته قبل متعهد شده در جریان عملیات نظامی‌اش در سوریه، اقدام به تجهیز حزب الله به سلاح نکند.

وی تاکید کرد: با بررسی داخلی که روسیه انجام داده مشخص شد که این کشور هیچ یک از تجهیزات جنگی نیروهای روسی در سوریه را در اختیار حزب الله قرار نداده است.

گزارشی که این سفیر از آن سخن می‌گوید چند وقت قبل در سایت خبری دیلی بیست آمریکا منتشر شد. در این گزارش به نقل از چند تن از رهبران حزب الله ادعا شده است، روس‌ها موشک‌های زمین به زمین، لیزری و موشک‌های ضد تانک ساخت خود را در اختیار حزب الله قرار داده‌اند.

به گفته این منابع، روسیه هیچ شرطی مقابل این اسلحه‌ها برای حزب الله نگذاشته است.

بر اساس این گزارش، روسیه از اعضای حزب الله خواسته از انبار سلاح‌های ویژه‌اش که در سوریه است، حفاظت کنند و به همین دلیل حزب الله به آسانی به ابزار آلات جنگی دست یافته است.

این مقام رژیم صهیونیستی ادامه داد: به دنبال انتشار این گزارش سفیر روسیه در تل‌آویو با مراجعه به مسئولان عالی رتبه وزارت خارجه اسرائیل تاکید کرد این گزارش هیچ گونه اعتباری ندارد و روسیه با بررسی‌های داخلی که انجام داده،‌ برایش مشخص شد که حتی یک مورد آلات جنگی نیروهای روس در سوریه در دست حزب الله نیست.

به گفته اعضای کنست، سفیر اسرائیل در این نشست تاکید کرد که روابط اسرائیل و روسیه بیش از هر زمان دیگری در اوج است و تا آنجا که به وضعیت سوریه مربوط می‌شود، رایزنی‌ها در سطح سیاسی ادامه دارد.

این مقام رژیم صهیونیستی افزود: ما با روسیه در تمامی سطوح ارتباط داریم. خطوط قرمز خود در مورد سوریه، ایران و حزب الله را برای روس‌ها شرح داده‌ایم. اگر نگرانی هم وجود داشته باشد ما درباره آن صحبت می‌کنیم.

زوی هیفتز ادامه داد:‌ دخالت روسیه در سوریه نشات گرفته از منافع روسیه است نه از اختلاف شخصی با اسد، و روس‌ها اسد را عامل ثبات می‌دانند و به همین دلیل به دنبال تقویت قدرتش هستند. اسد هم در راستای منافع روسیه گام برمی‌دارد اما این مساله ارزشی ندارد.

وی تاکید کرد:‌ سفر فرستاده رئیس جمهور روسیه در سوریه به تل‌آویو نشان می‌دهد که روس‌ها به دنبال یک استراتژی سازشی برای بحران سوریه هستند و قصد ندارند که نیروی نظامی بزرگی را برای مدت طولانی در سوریه نگه دارند.

سفیر اسرائیل در روسیه در پاسخ به سوال اعضای کنست مبنی بر اینکه چرا اسرائیل درباره اوکراین هیچ‌گونه موضعگیری اتخاذ نکرده گفت:‌ اسرائیل تصمیم گرفته در بحران روسیه و اوکراین سیاست متعادلی را دنبال کند تا به گروه‌های یهودی بزرگی که در هر دو کشور هستند، آسیبی نرساند.

زوی هیفتز که از چند ماه قبل در این سمت مشغول به کار شده است و برای شرکت در کنفرانس سفرا در سرزمین‌های اشغالی است، اولین سفیر این رژیم است که پس از سالها گزارشی از وضعیت روابط این رژیم با مسکو را به کمیته امور خارجه و امنیت کنست ارائه می‌کند.

از سوی دیگر ژنرال ایال بن رابین، معاون فرمانده منطقه شمال ارتش این رژیم گفت: آرامشی که امروز بر طول مرزهایمان با لبنان برقرار است، نمی‌تواند موجب افتخار ارتش به دلیل نتایج جنگ دوم لبنان شود زیرا ما می‌توانستیم نتایج بسیار بهتری بگیریم و این جنگ باید به شکلی کاملا متفاوت مدیریت می‌شد.

بن رابین در ادامه این مصاحبه با اشاره به اینکه ارتش در جنگ ژوئیه 2006 دستور حمله به جلو و نبرد در جبهه‌های کناری و پشت سر را دریافت کرد، گفت: متاسفانه از سال 1982 تاکنون به استثنای عملیات "دیوار محافظ"، در هیچ جنگی به پیروزی واقعی دست نیافته است.

وی درباره ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر پیروزی در جنگ 2014 علیه غزه، گفت: آنچه اتفاق افتاد بسیار از پیروزی فاصله داشت و یک جنگ طولانی 52 روزه بود که طی آن ارتش نقشه‌های خود را عملی نکرده و تمامی نیروهایش را به کار نگرفت. در نبرد با تروریسم باید قاطعانه پیروز شد و سپس منطقه را با بالاترین سرعت ممکن تخلیه کرده و به توافق رسید.

بن رابین با اشاره به اینکه رئیس ستاد ارتش در آن زمان استراتژی را تعیین کرد اما فرماندهی مدنی در حمایت از ساکنان شکست خورد، اظهار داشت: اگر ارتش دست به عملیاتی نظامی علیه جبهه شمالی کند ما با مشکل بزرگی در جبهه داخلی مواجه خواهیم شد زیرا تنها 30 درصد از ساکنان شمال اتاق‌های امن دارند.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌هایی که دولت امروز برای این منظور تخصیص داده مضحک است، گفت: در این خصوص نامه‌ای برای نتانیاهو فرستاده و امیدوارست که این درخواست فورا انجام شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان