arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

ظریف امشب به لندن می‌رود/ اولین سفر بعد از 16 سال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در نشستی درباره سوریه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات بریتانیا امشب راهی لندن می‌شود.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست «کمک کنندگان به سوریه» که قرار است فردا (پنجشنبه) در لندن برگزار شود، امشب راهی انگلستان می‌شود.

این نشست با حضور نمایندگان آلمان، نروژ، کویت و سازمان ملل و به میزبانی انگلستان برگزار خواهد شد. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس چندی پیش در تماس تلفنی با حسن روحانی، از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین قرار است در اندیشکده سلطنتی چتم هاووس درباره «پیروزی بر چالش‌های خاورمیانه از منظر ایران» نیز سخنرانی کند.

ریاست این نشست را ریچارد دالتون کارشناس ارشد موسسه چتم هاوس و رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس برعهده دارد. دالتون از سال 2002 تا 2006 سفیر انگلستان در ایران بود. 

براساس اعلام پایگاه رسمی چتم هاوس، ظریف در این نشست درباره تحولات سوریه، یمن، عراق و داعش به بیان نظراتش خواهد پرداخت.

وزیر خارجه ایران شب گذشته (سه‌شنبه) در نشست خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین‌مایر همتای آلمانی در پاسخ به سؤالی درباره سفرش به لندن گفت: این سفر برای شرکت در نشستی در خصوص سوریه انجام می‌شود، پنجشنبه جلسه‌ای برای کمک به وضعیت سوریه است که برای جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که فعالیت زیادی برای کمک به سوریه طی سال‌های گذشته داشته، اهمیت زیادی دارد.

ظریف افزود: در حاشیه اجلاس گفت‌وگوهایی درباره سوریه و اجرای برجام و همچنین مسائل دوجانبه با شرکت کنندگان خواهیم داشت.

در دیدار محمدجواد ظریف و فیلیپ هاموند وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلیس در هفتم مهرماه سال جاری (1394) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، هاموند از ظریف برای سفر به لندن دعوت کرده بود.

سفر ظریف به لندن اولین سفر یک مقام بلندپایه ایرانی بعداز 16 سال به بریتانیا است. سید کمال خرازی وزیر اسبق امور خارجه در ماه‌های پایانی سال 1378 به لندن سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود و پس از آن نیز جک استراو وزیر امور خارجه وقت انگلستان در سال 1380 به ایران سفر کرد که نخستین سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران بعد از انقلاب 1357 بود.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان نیز یک ماه و هفت روز بعد از توافق وین (برنامه جامع اقدام مشترک) در اول شهریور ماه سال جاری برای دیدار با مقامات ایرانی و بازگشایی سفارتخانه انگلیس در تهران وارد ایران شد. این اولین سفر یک مقام بلندپایه انگلیسی بعد از 12 سال به ایران بود.

بعد از وقایعی که در آذر ماه ۱۳۹۰ در پی حمله به سفارت انگلستان در تهران به قطع روابط ایران و انگلیس منجر شد، در حال حاضر مناسبات دیپلماتیک دو کشور در سطح کاردار برقرار است.

نظرات بینندگان