arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰

بیانیه وزارت خارجه در خصوص تحولات سوریه

وزارت خارجه ايران با صدور بيانيه‌اي ضمن اميدواري نسبت به نقش تاريخي سوريه بين ملت‌هاي عربي و اسلامي اعلام كرد: ملت‌هاي منطقه ادعاها و تلاش‌هاي آمريكا را در قبال تحولات سوريه، فرصت‌طلبي در حمايت از زياده‌خواهي رژيم صهيونيستي مي‌دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه ايران با صدور بيانيه‌اي ضمن اميدواري نسبت به نقش تاريخي سوريه بين ملت‌هاي عربي و اسلامي اعلام كرد: ملت‌هاي منطقه ادعاها و تلاش‌هاي آمريكا را در قبال تحولات سوريه، فرصت‌طلبي در حمايت از زياده‌خواهي رژيم صهيونيستي مي‌دانند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در خصوص تحولات سوريه بيانيه‌اي صادر كرد كه به شرح زير است: 

مقاومت ملت و دولت سوريه در 60 سال گذشته نقش بارزي در احياي كرامت عربي و دفاع از حقوق مردم فلسطين و لبنان داشته و نقشي ممتاز به اين كشور در ايجاد همكاريهاي جمعي عليه رژيم صهيونيستي داده است. آگاهي ملت و دولت سوريه به دسيسه هاي آمريكا و صهيونيسم جهت ضربه زدن به هم‎بستگي مردمي، تماميت ارضي و نقش ممتاز اين كشور در محور مقاومت موجب خواهد شد روندي كه مردم و دولت سوريه مشتركا براي اصلاحات و پيشرفت آغاز كرده اند، به تقويت جايگاه برجسته اين كشور منجر شود. 

تلاشهاي رهبري و مردم سوريه براي اصلاحات در جهت منافع ملي اين كشور مسئوليتي مهم است كه ملازمت آن با مدارا هم در بيان مطالبات و هم در پاسخگويي به آنها موفقيت بزرگي را براي سوريه به دنبال خواهد داشت. 

جمهوري اسلامي ايران اميدوار است در سايه برنامه هاي اصلاحي رهبري سوريه بر اساس شناختي كه از همت و عزم مردم اين كشو ر دارد بيش از پيش شاهد ايفاي نقش تاريخي اين كشور در بين ملتهاي عربي و اسلامي باشد. 

استحكام روابط 32 ساله ايران و سوريه بيش و پيش از آنكه ناشي از اراده هاي سيا سي تهران و دمشق باشد ، ‌زائيده قرابت و هم افقي آرماني دو ملت مسلمان و برادر ايران و سوريه در مقابله با سياستهاي اشغالگرانه رژيم صهيونيستي و حامي اصلي آن آمريكا است . 

ملتهاي منطقه ادعاها و تلاشهاي آمريكا را در قبال تحولات سوريه ،‌ فرصت طلبي در حمايت از زياده خواهي هاي رژيم صهيونيستي و نوعي فرافكني براي سرپوش گذاشتن بر عقب ماندگي و تناقض هاي سياسي در قبال تحولات منطقه مي دانند كه آنها را به سردرگمي و تناقض هاي آشكار در قبال اين تحولات كشانده است. 

پشتيباني و حمايتهاي همه جانبه در طول ساليان گذشته از حاكمان رژيم هاي استبدادي مثل مبارك و بن علي و تداوم مناسبات راهبردي و عميق با دولتهايي كه از ابتدايي ترين ساز و كارهاي دمكراسي بر خوردار نيستند از جمله اين تناقض هاست. در حاليكه بيش از چهل روز از لشكر كشي نيروهاي خارجي و قتل و شكنجه فجيع كودكان ، زنان و مردم بي گناه بحرين كه به عنوان شهروند تنها خواستار حقوق خويش هستند مي گذرد و ايالات متحده آمريكا نه تنها سكوت نموده بلكه با اعزام پي در پي مقامات سياسي و نظامي خود به اين كشور ، پشتيباني و هدايت اين سركوبها را عهده دار شده است. 

در همين راستا به دولتمردان آمريكا توصيه مي كنيم كه با درك صحيح از تحولات منطقه اشتباهات تاريخي خود را با حمايت از رژيم صهيونيستي و متحدين غير دمكراتيك و فرافكني هاي بيهوده تشديد نكنند. 
نظرات بینندگان