arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

تأکید ظریف بر اهمیت توجه به مساله آوارگان سوری و شرایط سخت انسانی در سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه در لندن با تأکید بر اهمیت توجه به موضوع آوارگان سوری و شرایط سخت انسانی در سوریه، گفت: کنفرانس کمک رسانی به سوریه فرصتی برای طرح مواضع تهران در قبال بحران این کشور خواهد بود.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه شامگاه چهارشنبه به منظور شرکت در اجلاس بین المللی کمک به مردم سوریه وارد فرودگاه گاتویک لندن شد.

وی در بدو ورودش در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت : از جمهوری اسلامی ایران برای این اجلاس در سطح سران دعوت شده بود اما تصمیم گرفته شد من در این اجلاس شرکت کنم .

ظریف افزود: این اجلاس فرصتی برای طرح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد بحران سوریه و نیز کمک هایی که کشورمان به مردم سوریه در سال های گذشته وهم اکنون ارائه می دهد، خواهد بود.

وی افزود: این کنفرانس همچنین فرصتی برای گفت وگو با شرکت کنندگان در آن و نیز برای برگزاری دیدارهای جانبی در کنار این اجلاس با مقامات انگلیسی و موسسات مطالعاتی این کشور شمرده می شود.

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: به هرحال از این فرصت برای بررسی بهترین نحوه اجرای برجام و نیز بررسی اوضاع منطقه و گفت وگوهایی که برای رسیدن به صلح در سوریه و یمن و پایان دادن به درگیری ها در آنها صورت می گیرد، استفاده خواهد شد .

بر اساس اطلاعات منتشرشده وزیر خارجه ایران علاوه بر حضور در کنفرانس سوریه که صبح روز پنجشنبه گشایش می یابد، و دیدارهای حاشیه ای آن، قرار است در اندیشکده چتم هاوس در لندن حضور یابد.

اندیشکده چتم هاوس اعلام کرد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه این هفته ( چهارم فوریه 15 بهمن )در میز گردی تحت عنوان 'غلبه بر چالش های خاورمیانه، چشم اندازی ایرانی ' که به میزبانی این نهاد مطالعاتی در لندن برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

بنا بر اعلام چتم هاوس، ریچارد دالتون سفیر پیشین انگلیس در ایران و محقق چتم هاوس در امور خاورمیانه نیز در این میزگرد حضور خواهد داشت.

بنابر اعلام چتم هاوس، ظریف قرار است در این نشست در مورد «موضوعات کلیدی که منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می دهند، از جمله درگیری ها در سوریه، یمن، عراق و داعش، صحبت کند.

دیدار با فیلیپ هاموند وزیر خارجه و 'جورج آزبورن' وزیر دارایی انگلیس، لرد لامونت فرستاده تجاری انگلیس به ایران، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و 'ریچارد بیکن' رییس گروه دوستی ایران و انگلیس از جمله برنامه های محمدجواد ظریف در جریان سفرش به لندن است.

دکتر ظریف همچنین در جریان سفرش به انگلیس قرار است شامگاه پنجشنبه در مراسمی با حضور روسای نهادهای ایرانی و ایرانیان مقیم، در سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن شرکت کند.
سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به لندن در حالی صورت می گیرد که آخرین سفر صورت گرفته در این سطح، در سال 2004 صورت گرفته است.

اجلاس کمک کنندگان به سوریه به میزبانی انگلیس، آلمان، نروژ،کویت و سازمان ملل و با شرکت ده ها تن از رهبران و مقامات ارشد کشورهای جهان برگزار می شود.

در نشست لندن قرار است مساله جمع آوری کمک های بشردوستانه برای بیش از 13 میلیون تن که از بحران انسانی در سوریه رنج می برند و همچنین بیش از 4 میلیون سوری که از کشورشان گریخته اند، بررسی شود.

گفته می شود در حال حاضر تنها 3.3 میلیارد دلار از مبلغ 4 میلیارد دلار درخواستی جامعه بین المللی برای کمک به مردم سوریه جمع آوری شده است.

نظرات بینندگان