arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
فضا برای تروریست های تکفیری تنگ تر می شود

شکست محاصره نبل والزهرا بعداز1277 روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 شکسته شدن محاصره حدود چهار ساله دو شهرک نبل و الزهرا ، قطع راه های امدادی تروریست های تکفیری به ویژه با ترکیه و فروپاشی نظام فرماندهی و کنترل گروه های تروریستی تکفیری، علاوه بر واردن کردن ضربه شدید روحی، فضا را برای آنها تنگ تر کرده است.

مقاومت سرسختانه اهالی دو شهرک نبل و الزهرا و تحمل سختی ها ناشی از محاصره شدید با عملیات قهرمانانه نیروهای ارتش عربی سوریه، کمیته های مردمی و همپیمانان آنها به ثمر نشست و اکنون فصلی جدید در منطقه حلب سوریه در حال رقم خوردن است.

رسانه های با انتشار خبرهای استقبال گرم مردم نبل و الزهرا و شادی زاید الوصف آنها تاکید کردند که کاروان های حاوی مواد غدائی و دارو توسط دولت سوریه وارد این دو شهرک شده است.

دو شهرک شیعه نشین نبل و الزهرا در ریف شمال غربی حلب که به پایتخت اقتصادی سوریه معروف است، واقع شده اند و جمعیت آنها که از توابع منطقه اعزاز این استان به شمار می آیند بالغ بر 70 هزار نفر است و به همین دلیل از اهمیت جغرافیایی و راهبردی بالایی برخوردار هستند.

شهرک نبل درغرب جاده بین المللی منتهی به ترکیه واقع و فاصله آن از حلب از مسیر جاده اصلی که حلب را به دو منطقه اعزاز و عفرین وصل می کند، حدود 20 کیلومتر است.

شهرک الزهرا نیز در 20 کیلومتری حلب در کنار شهرک نبل قرار دارد.

اهالی دو شهرک نبل و الزهرا که فصل زمستان بسیار سرد آنها معروف است، عمدتا به کار تجارت ، صنعت و کشاورزی اشتغال دارند.

این دو شهرک از سال 2013 تحت محاصره شدید گروه های مسلح تروریستی تکفیری قرار داشتند که آثار مصیبت باری برای مردم آنها برجای گذاشت.

تنها گاهی اوقات آن هم از طریق هوایی، امکان شکستن محاصره دو شهرک وجود نداشت و مواد غذائی و داروئی برای ساکنان آنها فرستاده می شد. تاثیرات سخت و دردناک محاصره بر مردم این دو شهرک به ویژه در خصوص مواد غذایی ، آذوقه ، دارو ، سوخت ، برق و آب بسیار زیاد احساس می شد.

محاصره طولانی سخت باعث افزایش بیماری ها در این دو شهرک شد و وضعیت بهداشتی بدی را در آن رقم زد، به گونه ای که کودکان و بیماران صعب العلاج امکان دسترسی به داروی مورد نیاز خود را نداشتند.

علاوه بر همه این ها، اهالی دو شهرک نبل و الزهرا با خطر گلوله باران های مکرر و بی هدف گروه های مسلح تروریستی قرار داشتند که به شهادت و زخمی شدن بسیاری از اهالی از جمله زنان و کودکان منجر شد.

در طول دوران محاصره، دانشجویان ،کارمندان و کارکنان این دو شهرک امکان رفتن به دانشگاه و محل کار خود را از دست داده بودند.

نبل و الزهرابه دلیل اهمیت موقعیت راهبردی آنها بارها مورد حمله با سلاح های سنگین قرار گرفت و گروه های مسلح چندین بار تلاش کردند به این دو شهرک حمله کرده و وارد آن شوند اما با سد مقاومت و پایداری مردم برخورد کردند و موفق نشدند.

مردم این دو شهرک با وجود شرایط بسیار دشوار، حدود چهار سال، محاصره و گلوله باران را تحمل کردند و کمیته های دفاع با مشارکت اهالی تشکیل شد. مردم نبل و الزهرا در مقابل گلوله باران های تقریبا همه روزه، مقاومت کردند تا این که ارتش عربی سوریه ، کمیته های مردمی و همپیمانان آنها توانستند با شکستن محاصره وارد این دوشهرک قرار گیرند و مورد استقبال باشکوه و گرم مردم قرار گیرند.

درحالی که مقامات سوری بلافاصله امدادرسانی به اهالی دو شهرک را آغاز کردند، نیروهای ارتش سوریه همزمان در جبهه باشکوی هم پیشروی های بزرگی را رقم زد که همچنان ادامه دارد.

نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن در یک جنگ شدید و سخت موفق شدند با شکست دادن عناصر مسلح گروه های تروریستی تکفیری مانند جبهه النصره – شاخه القاعده در سوریه – و همپیمانان آن از جمله احرار الشام ، تحولاتی سریع را در میدان نبرد رقم بزنند و در روستای معرسته الخان ریف شمالی حلب با نیروهای کمیته های مردمی پیوند بخورند تا بتوان به طور رسمی و قطعی پایان محاصره دو شهرک نبل و الزهرا را اعلام کرد.

**آغاز محاصره
در تاریخ 8 آوریل 2012 (اواخر فروردین ماه ) یک گروه تروریستی موسوم به گردان نورالشهدا، 17 نفر از جوانان این دو شهرک را که در حال بازگشت از سرکار بودند، ربود و تهدید به کشتن همه آنها کرد.

اهالی دو شهرک هم برای اعمال فشار بر گروه های تروریستی چند تن از تروریست های تکفیری را به اسارت گرفتند تا مجبور به مبادله شوند.

درست دو ماه بعد در تاریخ 17 ژوئن 2012 (30 خرداد)، محاصره نبل و الزهرا آغاز شد و گروه های مسلح تروریستی مانع از ورود مواد غذایی و داروئی به این دو شهرک شدند و ارتش سوریه مجبور شد برای ارسال غذا و دارو و انتقال بیماران بدحال از بالگرد استفاده کند.

در طول مدت محاصره، تنها دو مرتبه، کمک های انسانی از جمله چادرها برای پناهجویان، کیسه های نایلون، مقادیر بسیار کم دارو که فقط قادر به تامین مایحتاج چند روز مردم بود، از سوی هلال احمر وارد دو شهرک تحت محاصره شدید شد.

اما شکسته شدن محاصره شهرک های نبل و الزهرا بعد از 1277 روز در نتیجه ایستادگی و مقاومت مردم، به منزله پیروزی راهبردی اهالی این دو شهرک و ارتش سوریه و همپیمانان آن بدر مقابل گروه های تروریستی تکفیری مسلح بود و ابعاد انسانی ، نظامی و راهبردی زیادی به دنبال داشته است.

با توجه به موقعیت نزدیک این دو شهرک ( 15 کیلومتری) به مرزهای ترکیه،شکست محاصره آن ضربه مهمی به طرح های این کشور در ایجاد به اصطلاح منطقه امن در شمال سوریه وارد کرد و برگ برنده ای در مذاکرات ژنو برای نظام سوریه به منظور حل سیاسی بحران تحمیلی بر آن شد.

این پیروزی، ضربه مهمی به روحیه گروه های مسلح تروریست زد و برخی ناظران پیش بینی کرده اند که درگیری داخلی این گروه ها و در نتیجه فاصله افتادن بین ریف شمالی حلب با ریف غربی و قطع خطوط امدادی بین گروه های تروریستی با ترکیه دور از انتظار نیست.

«امین حطیط »سرلشکر بازنشسته ارتش لبنان و تحلیلگر مسائل راهبردی تاکید کرده است: رفع محاصره از شهرک های بنل و الزهرا به معنی شکست ترکیه است چرا که این منطقه فقط 15 کیلومتر با مرزهای آن فاصله دارد.

وی با بیان اینکه برگه های برنده گروه های تروریستی مدام از دست آنها خارج می شود، تاکید کرد: این اتفاق به منزله برگ برنده نظام سوریه در میدان نبرد و در پشت میز مذاکرات است.

سرلشکر حطیط افزود: به دلیل ترکیب ترکیب جمعیتی خاص این منطقه، تصمیم برای محاصره نبل و الزهرا خارج از مرزهای سوریه و در اختیار ترکیه قرار داشت تا به زعم خود با این کار سوریه، حزب الله و ایران را تحت فشار قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهایی که موفق به شکستن محاصره این دو شهرک شدند بسیار حرفه ای بوده و توانسته اند در این منطقه بسیارخطر دست به عملیات بزنند.

این ژنرال لبنانی تصریح کرد: در درگیری ها، همه انواع سلاح به کار گرفته شد اما آسیبی به نیروهای مدافع دو شهرک وارد نشد، بنابراین عملیات آزاد سازی نبل و الزهرا را باید یک عملیات بسیار حرفه ای به ویژه در نحوه استفاده از سلاح دانست.

ژنرال حطیط اظهارداشت: نیروهایی که در این عملیات مشارکت کردند شناخت دقیقی از میدان داشتند و عملیات را به صورت کاملا دقیق و حساب شده پیش بردند به گونه ای که نیازی به طی مسافت زیاد پیش نیامد، وقتی منطقه ای در 15 کیلومتری مرزهای ترکیه رفع محاصره می شود.

وی تاکید کرد: پیام رفع محاصره دو شهرک نبل و الزهرا در نزدیکی مرزهای ترکیه این است که این نیروها قادر هستند محاصره همه مناطق سوریه را بشکنند.

« ترکی حسن» کارشناس راهبردی سوری نیز در این زمینه اظهار داشت: در طول 1277 روز محاصره شهرک های نبل و الزهرا، بیش از 15 هزار بمب و موشک و خمپاره بر سر اهالی این دو شهرک فرود آمد اما مردم دست از مقاومت و ایستادگی اسطوره ای خود برنداشتند چون به خداوند و به توانایی های ارتش و کشور خود ایمان داشتند.

وی با اشاره به اینکه خانواده های عناصر مسلح تروریست هم اکنون در حال فرار به سمت ترکیه هستند، گفت: این عملیات نقشه های ترکیه برای ایجاد به اصطلاح منطقه امن در نوار شمالی سوریه به عمق 30 کلیومتر و طول 110 کیلومتر از جرابلس تا عفرین را با شکست مواجه کرد.

« ولید سکریه » یک سرلشکر بازنشسته ارتش هم تاکید کرد: رفع محاصره نبل و الزهرا نشانه ای از پیشرفت راهبردی نظام سوریه در عرصه نظامی است که توازن نظامی را به نفع حکومت و ارتش سوریه پیش خواهد برد.

سکریه با اشاره به حمایت هوائی روسیه، آن را نشانه تصمیم مسکو برای بیرون راندن ترکیه از منطقه دانست و افزود: روسیه از همان ابتدای بحران ایجاد شده با ترکیه اقدام به قطع روابط سیاسی با این کشور گرفت و نقشه های آنکارا را به چالش کشید.

وی اضافه کرد: عملیات هوائی روسیه علیه گروه های تروریستی، پس از حادثه سرنگون شدن جنگنده سوخوی آن توسط ترکیه شدت بیشتری گرفت و موفقیت های زیادتری راه همراه داشت و به این ترتیب موجب افزایش سیطره سوریه بر همه مناطق از جمله در نزدیکی مرزهای ترکیه شد.

سکریه تصریح کرد: بعد از رفع محاصره نبل و الزهرا و تثبیت امنیت در این دو شهرک و اطراف آن، پایان دادن به رفع کامل محاصره شهر حلب پایتخت اقتصادی سوریه تا شمارش معکوس برای پایان بحران این کشور ادامه یابد و نظام سوریه برگ های برنده بیشتری برای شرکت در نشست های آینده ژنو با مخالفان داشته باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان