arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

دریافت پول نفت به یورو شد

یک مقام آگاه شرکت ملی نفت گفت: ایران خواستار دریافت میلیاردها دلار از بدهی های نفتی خود از هند و دیگر مشتریان نفتی اش به یورو شد و در حال فروش محموله های جدید خود به یورو است تا به این طریق وابستگی خود به دلار آمریکا را بعد از لغو تحریم ها کاهش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک مقام آگاه شرکت ملی نفت گفت: ایران خواستار دریافت میلیاردها دلار از بدهی های نفتی خود از هند و دیگر مشتریان نفتی اش به یورو شد و در حال فروش محموله های جدید خود به یورو است تا به این طریق وابستگی خود به دلار آمریکا را بعد از لغو تحریم ها کاهش دهد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران گفت، ایران پول قراردادهای نفتی اخیرا منعقد شده خود با شرکت های مختلف از جمله شرکت توتال فرانسه، شرکت کپسای اسپانیا و لیتاسکو، بازوی تجاری شرکت لوک اویل روسیه را به یورو دریافت خواهد کرد.

این منبع گفت: «ما در صورت حساب هایمان به بندی اشاره می کنیم که بر اساس آن خریداران نفت ما باید وجه قرارداد را با توجه به نرخ برابری یورو در برابر دلار در زمان تحویل، به یورو پرداخت کنند.»

لوک اویل و توتال از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند. کپسا هم به درخواست برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداده است.

این منبع که به صورت مستقیم از موضوع اطلاع دارد گفت، ایران همچنین به شرکای تجاری اش که میلیاردها دلار به این کشور بدهکارند گفته که می خواهد این پول ها را به یورو و نه دلار آمریکا دریافت کند.

ایران مجاز بود، بخشی از پول های بلوکه شده بر اساس تحریم های غرب را به ارزهای غیردلاری نظیر ریال عمان و درهم امارات دریافت کند.

تغییر واحد پولی دریافت پول قراردادهای نفتی ایران منطقی به نظر می رسد، به خصوص از این جهت که اکنون اروپا یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران به شمار می رود.

رابین میلز، مدیر اجرایی موسسه قمر انرژی در دوبی گفت: «بسیاری از شرکت های اروپایی برای فرصت های تجاری دارند به سمت ایران هجوم می آورند، بنابراین منطقی است که درآمدها به یورو دریافت شود.»

ایران سال هاست در تلاش است تا یورو را در تجارت بین المللی نفت جایگزین دلار کند. در سال 2007، تهران نتوانست اعضای اوپک را متقاعد سازد تا فروش نفت خود را به ارزهای غیردلاری انجام دهند.

این منبع ایرانی همچنین گفت، بانک مرکزی ایران در دوران تحریم ها سیاستی را اتخاذ کرده بود که بر اساس آن تجارت خارجی به یورو انجام شوند.

«ایران به سمت معاملات یورو تغییر رویه داده و به دلایل سیاسی تجارت به دلار را متوقف کرده است.»
نظرات بینندگان