arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

چه کتاب‌هایی بازبینی می‌شوند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که رسانه‌ها بر کار هیات نظارت بر نشر کتاب تاثیری ندارند، دو دسته کتاب‌ها را شامل شرایط بازبینی عنوان کرد.

سیدعباس صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تأثیر رسانه‌ها بر نحوه مجوز دادن وزارت ارشاد گفت:‌ در ارتباط با مجوزها ما تنها تابع قوانین و ضوابط نشر هستیم و رسانه‌ها بر نظر هیأت نظارت تأثیری ندارند. روش ما این است که بیشتر کتاب‌ها بعد از بررسی اجازه انتشار می‌گیرند، برخی نیز پس از اصلاحاتِ نکات و خطاها مجوز دریافت می‌کنند و تنها بخش کمی موفق به دریافت مجوز نخواهند شد. سالانه 70 هزار کتاب برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد ارسال می‌شود و امکان خطا در کار وجود دارد.

او با بیان این‌که تنها در دو صورت کتاب‌ها بازبینی می‌شود، تشریح کرد: اول آن‌که خود ناشران و پدیدآورندگان درخواست بازبینی داده باشند. در صورتی که اشتباهی در نظارت اولیه توسط نیروی انسانی رخ داده باشد درخواست آن‌ها پذیرفته خواهد شد. طبیعی است که در مسیر بررسی‌ها ممکن است اشتباهی رخ داده باشد. در حالت دوم ممکن است کتاب‌هایی باشند که بر اثر همین خطاها نکاتی در آن‌ها به چشم نیامده باشد که آن‌ها نیز بازبینی خواهند شد.

سیدعباس صالحی که روز شنبه 17 بهمن‌ماه در برنامه دیدار هفتگی از کتاب‌فروشی‌ها و گفت‌وگو با اهل نشر، در مرکز تبادل کتاب سخن می‌گفت همچنین اظهار کرد:‌ در دهه فجر دو برنامه اصلی یکی جایزه کتاب سال و یکی جایزه جهانی کتاب سال برگزار می‌شود. هر دو این مراسم جزو اتفاقات قابل توجه این ماه هستند. جایزه کتاب سال نوعی داوری دستاوردهای یک‌ساله نشر کشور، پدیدآورندگان و ناشران است. جایزه جهانی کتاب سال نیز مطالعات اسلامی و ایرانی خارج از کشور را بررسی می‌کند که مراسم پایانی آن فردا در تالار وحدت برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره جشنواره شعر فجر بیان کرد: برنامه دیگری که مربوط به دهه فجر، جشنواره شعر فجر است. مراسم اختتامیه‌ این جشنواره که از دی‌ماه کار خود را آغاز کرده و در بهمن‌ماه به کار خود ادامه داده در اول اسفندماه برگزار می‌شود. این جشنواره در داخل و خارج از کشور شعر فارسی را گسترش می‌دهد.

وی با اشاره به «عیدانه کتاب» اظهار کرد:‌ «عیدانه کتاب» که بخش دوم طرح «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» است، از 22 بهمن‌ماه تا عید نوروز برگزار خواهد شد. در این طرح افراد می‌توانند بین 15 تا 20 درصد از تخفیف عیدانه بهره‌مند شوند. برنامه دیگر مراسم گرامیداشت ادیان توحیدی است که همزمان در تهران و برخی شهرستان‌هایی - که پیروان دیگر ادیان توحیدی در آن‌ها هستند - برگزار می‌شود. مراسم امسال 24 بهمن‌ماه در شیراز برپاست.

او درباره هدف خود از حضور در مرکز تبادل کتاب گفت: یکی از اهداف حضور ما در کتاب‌فروشی‌ها ضمن تقدیر از کتاب‌فروشان ترویج ایده‌های خلاقانه در حوزه ترویج کتاب‌خوانی است که این اتفاق در مرکز تبادل کتاب رخ داده، به همین سبب اینجا آمدیم تا ایده ترویج کتاب‌خوانی از طریق تبادل مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار بگیرد.

همچنین محسن پیرهادی رئیس هیأت امنای مرکز تبادل کتاب درباره دیدار صالحی از این مرکز گفت: پیشتر در برنامه‌مان بود که آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد را به مرکز تبادل دعوت کنیم و گزارشی از فعالیت‌ها به ایشان بدهیم تا کار جدیدی که در حوزه کتاب‌خوانی انجام داده‌ایم مورد حمایت وزارت ارشاد قرار بگیرد. نتیجه کار ما توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و جابه‌جایی کتاب با ارزان‌ترین قیمت است.

او ادامه داد: همچنین با این کار کتابی از چرخه خوانش خارج نخواهد شد و کتابخانه‌ها به انبار تبدیل نشده و کتاب‌هایشان نو می‌شود. این مجموعه ظرفیت نگهداری 130 تا 140 هزار جلد کتاب را دارد. امروز نیز آقای صالحی اولین مسئول دولتی است که به مرکز تبادل آمده است. این مجموعه به عنوان تسهیل‌کننده جابه‌جایی کتاب در خدمت مردم است تا جوانان علاقه‌مند به کتاب در آن حضور پیدا کنند و با هزینه حداقلی کتاب بخوانند.

پیرهادی در پایان سخنانش روند کار مرکز تبادل کتاب را توضیح داد و متذکر شد:‌ ما تاکنون در تهران و شهرستان‌ها با استفاده از همین کتاب‌ها، کتابخانه‌هایی را تجهیز کرده‌ایم. امیداریم با کمک ارشاد این مجموعه در سطح کشور و حتی سایر کشورها سرپا بایستد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان