arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

امید به اخذ مجوز محیط زیست پهنه معدنی D۱۹ تا پایان امسال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ابراز امیدواری کرد، تا قبل از پایان سال جاری سازمان محیط زیست مجوز لازم برای فعالیت در آنومالی D19 را صادر کند.

 مهندس محمود نوریان درباره آخرین وضعیت آنومالی D19  پس از واگذاری به چادرملو و چغارت گفت : قرار است شرکت چادرملو با مشارکت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در آنومالی D19 فعالیت‌های معدنی را آغاز کند و در همین راستا موافقت های اولیه از دستگاهها اجرایی دریافت شده و تنها مجوز محیط زیست باقی مانده است که در این زمینه نیز سازمان محیط زیست تقریباً موافقت  مشروط خود را اعلام کرده و در آخرین مراحل کارشناسی و نظردهی در این زمینه است.

نوریان ابراز امیدواری کرد : تا قبل از پایان سال جاری محیط زیست نظر نهایی خود را درباره فعالیت در آنومالی D19 اعلام و مجوز لازم را برای فعالیت در این منطقه صادر کند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به این سوال که برآورد ذخیره آنومالی D19 چقدر است؟ گفت: برآوردهای اولیه حاکی از وجود ذخیره 100 میلیون تنی سنگ آهن در این منطقه است، اما در ابتدای فعالیت در این منطقه باید اکتشافات تکمیلی صورت بگیرد. از سوی دیگر ذخیره این منطقه در عمق 150 متری زمین قرار دارد و به همین دلیل حجم باطله ‌برداری بسیار زیاد خواهد بود. یک سری اکتشافات قدیمی نیز در این منطقه انجام شده است اما به اکتشافات بیشتری نیاز داریم.

وی درباره شرایط محیط زیست این منطقه نیز گفت: با توجه به اینکه بخشی از این پهنه معدنی  جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست است قطعا بعد از دریافت مجوز ، اقدامات لازم را جهت حفظ محیط زیست منطقه در حین فعالیت‌های معدنی انجام خواهیم داد .

مهندس نوریان در پاسخ به این سوال که بهره برداری از معادن جدید سنگ آهن چقدر اهمیت دارد؟ گفت : در طرح جامع فولاد و دورنمای سال1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد هدف گذاری شده تا علاوه بر تامین نیاز داخل به بازار های جهانی هم صادر شود. ، بنابر این برای تحقق این چشم انداز باید سالانه حدود 88 میلیون تن سنگ آهن  یعنی ( 8 میلیون تن دانه بندی و 80 میلیون تن کنسانتره ) تولید کنیم .

این در حالی است که سال گذشته در مجموع فعالیت معادن سنگ آهن  حدود 36 میلیون تن کنسانتره و دانه بندی تولید شده است .

پس نیاز داریم برنامه اکتشافی در داخل کشور به سرعت افزایش دهیم ، طبیعتاً برای امور اکتشاف و بهره برداری هم نیاز به بستر سازی از جمله صدور مجوز های لازم و سرمایه گذاری و منابع مالی داریم . یک پیشنهاد من این است که کنسرسیومی متشکل از فعالان حال حاضر معادن تشکیل بشود . و از سوی دولت هم حمایت های لازم انجام گیرد .

بنابر این می توان اینگونه نتیجه گرفت اگر روند فعالیت معادن سنگ آهن بر پایه روال فعلی و معمول ادامه یابد در خوش بینانه ترین شرایط می توانیم  به تولید 35 میلیون تن فولاد در سال 1404  دست پیدا کنیم . مگر آنکه با رفع موانع مورد اشاره و ایجاد انگیزه لازم برای سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی یا خارجی، زمینه جلب مشارکت آنها را در بخش معدن و صنایع معدنی، آنهم ظرف امسال و سال آینده فراهم نماییم .

مدیر عامل چادرملو تاکید کرد : اگر بتوانیم با تکمیل زنجیره تولید در فرآوری محصولات معدنی توان خود را افزایش دهیم  قادر خواهیم بود حد اقل نیاز های کشور های منطقه رو تامین کنیم و این درآمد قابل توجهی را برای ایران ایجاد می کند .

به عنوان مثال منطقه منا در خاورمیانه در سال گذشته حدود 39میلیون تن فولاد وارد کرده است، اگر ما بتوانیم از ظرفیت سنگ آهن و فولاد کشور استفاده نمائیم، می توانیم به یک صادرکننده قوی فولاد به منطقه منا تبدیل شویم که این موضوع به لحاظ نزدیکی ما به این منطقه که یک مزیت رقابتی می باشد می تواند پتانسیل خوبی از بابت بازار مصرف تلقی شود.
 
از نوریان سوال شد :  مزیت استفاده از سنگ آهن داخلی چیست . آیا با کاهش قیمت های جهانی سنگ آهن بهتر نیست مواد اولیه ( سنگ آهن )  را وارد کنیم ؟

وی گفت: سنگ آهن بعنوان ماده اولیه و اصلی تولید فولاد است که بیشترین سهم را در قیمت تمام شده آن دارد. در کشور چین حدود 39 درصد، کشورهای اروپایی حدود 31درصد و در ایران حدود 25 تا 30 درصد قیمت تمام شده فولاد را سنگ آهن تشکیل می دهد. لذا به دلایل مختلف برای کشور ما یکی از مزیت های مهم اقتصادی برای تولید فولاد استفاده از سنگ آهن داخلی است،  زیرا با وجود کاهش شدید قیمت های جهانی در 2 سال اخیر، باز هم قیمت تمام شده سنگ آهن داخلی برای فولاد ساز ها کمتر از قیمت جهانی در محل کارخانه است.

یکی دیگر مزیت ها، کاهش هزینه های ارزی تولید سنگ آهن و فولاد است  .

بعنوان مثال : ارزش تولیدات شرکت چادرملو از سال 1378 تا 1393 بر اساس متوسط قیمت های جهانی، سالانه  حدود 8/12 میلیارد دلار بوده در حالیکه کل هزینه های ارزی طرح های سنگ آهن بالغ بر 872 میلیون دلار بوده است .

نوریان افزود : استفاده از سنگ آهن داخلی مزیت های اقتصادی و اجتماعی دیگری از جمله ، هزینه های کمترحمل و نقل برای اکثر مجتمع های فولادسازی کشور در مقایسه با واردات سنگ آهن از بنادر جنوبی کشور نیز دارد .

این مزیت ها شامل: امنیت بیشتر در تامین سنگ آهن داخلی با توجه به بروز بحرانهای جهانی، تحریم ها، مشکلات حمل و نقل ، نوسانات قیمت ها ، کافی نبودن تاسیسات زیر بنایی بنادر، به نحویکه  تاسیسات موجود  در بنادرکشور پاسخگوی واردات مقادیر عظیمی سنگ آهن نیست .
از طرف دیگر اتکاء به تولید داخلی مزایای اجتماعی هم دارد، مانند ایجاد اشتغال در مناطق محروم  که عمده معادن سنگ آهن در همین مناطق می باشند،  احداث تاسیسات زیر بنایی از قبیل جاده ، خطوط راه آهن ، برقرسانی، آبرسانی، امور بهداشتی و... که کل جامعه از آن بهره مند می شوند. 

نظرات بینندگان