arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

وزیر ارشاد: نباید اين برداشت ايجاد شود كه مساله حجاب اهميتي ندارد

سيدمحمد حسيني امروز ـ 17 ارديبهشت ماه ـ در نمايشگاه كتاب تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سيدمحمد حسيني امروز ـ 17 ارديبهشت ماه ـ در نمايشگاه كتاب تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، سيدمحمد حسيني كه در نشست خبري با خبرنگاران سخن مي‌گفت، در ارزيابي نمايشگاه بيست و چهارمين كتاب تهران متذكر شد: طي چند روز گذشته با استقبال گسترده مردم و بخشهاي مختلف نمايشگاه تهران روبرو بوديم. در روزهاي اخير صحبت‌هايي مي‌شود مبني بر اينكه عده‌اي از بازديد كنندگان براي گردش و تفريح به نمايشگاه مي‌آيند در حالي كه اين ادعا درست نيست و فرض هم درست باشد و براي گردش آمده باشند جالب و مفيد است كه فضايي براي گشتن در نمايشگاه كتاب فراهم آمده و مي‌توانند كتابهاي مختلف را ببينند و تهيه كنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه رييس نمايشگاه روز گذشته نسبت به مساله حجاب ابراز نارضايتي كرده است، ارزيابي شما از حجاب در اين دوره از نمايشگاه چگونه است، اظهار كرد: ما همواره بر مساله حجاب تاكيد داشته‌ايم و انتظاراتي در اين زمينه داريم و نبايد به گونه‌اي رفتار شود كه اين برداشت ايجاد شود كه مساله حجاب و رعايت موازين اسلامي اهميتي ندارد.

وزير ارشاد در پاسخ به اين سوال كه نمايشگاه مكاني براي ارتباط نويسندگان با مخاطبان آثارشان است اما به نظر مي‌رسد كه جمعي از نويسندگان از نمايشگاه كتاب قهر كرده‌اند، اين به اختيار آنها برمي‌گردد يا رفتارهاي وزارت ارشاد، متذكر شد: ما همواره تاكيد كرده‌ايم كه ناشران از نويسندگان و مترجمان براي حضور در نمايشگاه دعوت به عمل بياورند و اينكه شاهد حضور جمعي از شاعران جوان در نمايشگاه بوديم براي ما خوشحال كننده بود و اين طور نيست كه در برپايي نمايشگاه، دولت همه خدمات را ارائه كند بلكه بخش زيادي از اين مساله بر عهده بخش خصوصي است كه ناشران حضور دارند و آثارشان را عرضه مي‌كنند و ما محدوديتي براي حضور نويسندگان در نمايشگاه نداريم و اينكه نويسنده‌اي از اين فرصت استفاده نمي‌كند به خودش برمي‌گردد.

وي در مورد مساله جمع‌آوري كتاب در روزهاي برپايي نمايشگاه عليرغم اينكه تاكيد شده پيش از ارائه، آثار مورد بررسي قرار مي‌گيرند، تصريح كرد: روشن است كه اگر ناشراني تخلف كنند و كتابهاي پيش از سال 85 را در نمايشگاه عرضه كنند با آنها برخورد خواهد شد و آثارشان جمع‌آوري مي‌شود.

روشن است اين كار باعظمتي كه انجام مي‌شود بيش از چهار هزار ناشر در آن حضور دارند نبايد انتظار داشته باشيم كه هيچ تخلف و بي‌نظمي صورت نگيرد. همچنين ما انبار وسيعي نداريم كه پيش از عرضه كتاب‌ها در نمايشگاه، همه آنها را يكي يكي بررسي كنيم.

حسيني در عين حال گفت: ضمن اينكه روزانه به دليل فروش گسترده آثار، تعداد زيادي كتاب در نمايشگاه ارائه مي‌شود و اصل بر اعتماد به ناشران است، اما ناشراني كه ضوابط را رعايت نكنند با آنها برخورد مي‌شود.

وي همچنين درپاسخ به سئوالي درباره بخش بين‌الملل نمايشگاه كتاب اظهار كرد: حتما بخش بين‌الملل براي تامين نيازهاي داخلي راه‌اندازي شده و البته ما ميهمانان متعددي را از كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي همسايه دعوت كرده‌ايم تا با اين كار عظيمي كه در ايران انجام مي‌شود از نزديك آشنا شوند.

به گزارش ايسنا،وزير ارشاد در بخش ديگري از اين نشست،در مورد عدم حضور ناشران كشور عربستان سعودي در نمايشگاه بين‌المللي كتاب گفت: ما محدوديتي براي حضور ناشران اين كشور نداشته‌ايم و خودشان شركت نكرده‌اند و همچنين در مورد رفتار دولت انگلستان عليرغم ادعاهايشان در مورد آزادي بيان، اجازه حضور ناشران ايراني را ندادند و ما متعاقبا برخورد نكرديم. البته رفتار آنها را در مجامع بين‌المللي محكوم كرديم و رسانه‌هاي خودشان هم ازاين اقدام دولت انگليس انتقاد كردند.

حسيني در بخش ديگري از اين نشست درباره حضور مقام معظم رهبري در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تصريح كرد: مقدمات حضور ايشان فراهم شده است و ايشان مانوس با كتاب هستند و حضورشان در نمايشگاه كتاب سبب ترغيب ديگر مسئولان مي‌شود كه با كتاب مانوس شوند. ايشان همواره در بازديدهايي كه از نمايشگاه كتاب داشته‌اند، نكات ارزشمندي را به ناشران و نويسندگان گوشزد كرده‌اند كه مورد استفاده آنها نيز قرار گرفته است و همچنين در اين دوره از نمايشگاه نيز از مقام معظم رهبري كتابي عرضه شده است كه اين كتاب يادداشت‌هاي مقام معظم رهبري بر كتابهاي دفاع مقدس است كه در معرض ديد همگان قرار دارد و فرصت خوبي است كه روساي قوا يعني رييس مجلس و رييس قوه قضائيه هم از نمايشگاه كتاب بازديد كنند.

به گزارش ايسنا،در پايان اين نشست خبري سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كتاب سخنان حضرت زهرا (س) در مسجد پيامبر را كه در برگيرنده خطبه اين حضرت است به خبرنگاران هديه كرد.
نظرات بینندگان