arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

«عدالت درسلامت» به روایت وزیربهداشت در بهار 37

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر لزوم حمایت همه ارکان دولت و همچنین نقش تعیین کننده مجلس در بهبود خدمت رسانی دراین حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایجاد «عدالت در سلامت» در کشور، ضمن اشاره به تغییرات چشمگیر حوزه سلامت بعد از انقلاب، افزود: خدمات اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب، قابل مقایسه با پیش از آن نیست و طبیعی بود که مردم آن شرایط را تحمل نکنند.

وی با اشاره به مشکلات و کمبودهای کشور در سال‌های اولیه پیروز انقلاب اسلامی گفت: با توجه به شرایطی که در سال‌های اول انقلاب داشتیم مثل فعالیت گروهک‌ها در کردستان، سیستان و بلوچستان و برخی نقاط دیگر و همچنین وقوع جنگ تحمیلی، طبیعی بود که عمده امکانات و بودجه کشور صرف دفاع از میهن اسلامی شود.

وزیر بهداشت که از فرماندهان دوران دفاع مقدس و موسسان جهادسازندگی بود، به نقش این سازمان در آن دوره اشاره کرد و گفت‌: جهاد سازندگی در آن دوران توانست کار آب رسانی و برق رسانی به روستاها را انجام دهد. چرا که به دنبال آب و برق و جاده حتما ارتقای فرهنگی و توانمندی بهداشتی نیز افزایش پیدا می‌کرد.

امروز نه تنها هیچ ایرانی نیازمند دریافت خدمت از خارج مرزهای ایران نیست، بلکه دانشمندان و پزشکان ایرانی در اقصی نقاط دنیا باعث افتخار کشور هستند.

به گفته وزیر بهداشت، ما در سال‌های اول انقلاب برای تامین ماما در روستاها مشکل داشتیم، به همین خاطر در مناطق روستایی به کسانی که شش کلاس سواد داشتند به مدت چند هفته آموزش دادیم اما در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی و تلاش جامعه پزشکی، صد درصد مناطق کشور زیر پوشش خدمات ماماها و تقریبا نیمی از کشور نیز - که عمدتا شامل روستاها و شهرهای زیر 50 هزار نفر می شود-، زیر پوشش کامل شبکه بهداشت و درمان کشور قرار دارند.

هاشمی در ادامه ضمن اشاره به دسترسی تمام کشور به پزشک و خدمات حوزه بهداشت و درمان، علی‌رغم افزایش دوبرابری جمعیت کشور، اظهار کرد: در آن زمان بنا بود رژیم شاهنشاهی فقط در سمنان تمام مردم را بیمه کند، اما مخالفت‌هایی با آن صورت گرفت . درحالی که امروز تمام ایران تحت پوشش بیمه هستند؛ مگر اینکه کسی خودش علاقمند نباشد از این خدمت استفاده کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امروز نه تنها هیچ ایرانی نیازمند دریافت خدمت از خارج مرزهای ایران نیست، بلکه دانشمندان و پزشکان ایرانی در اقصی نقاط دنیا باعث افتخار کشور هستند.

هاشمی ضمن بیان اینکه آن طور که ما انتظار داریم هنوز عدالت در همه حوزه‌های سلامت اتفاق نیفتاده است، ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب در هیچ دوره‌ای حوزه سلامت جزء اولویت‌ها نبود، اما در این دوره رییس جمهور یکی از سه اولویت مهم خود را حوزه سلامت قرار داده است.

وزیر بهداشت بااشاره به مشکلات و کمبودهای حوزه سلامت در زمان تصدی وزارتخانه، گفت: در طول دوسال گذشته بااجرای طرح تحول سلامت، تلاش‌های زیادی برای رفع مشکلات و کاهش هزینه های درمانی مردم، ارتقای خدمات هتلینگ و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی صورت گرفت ولی کافی نیست.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در آینده بتوانیم در راستای تامین عدالت در سلامت شاهد کارنامه موفق تری از نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم. این امر مستلزم این است که همه حمایت کنند؛ همان طور که رهبری حمایت می‌کنند، کل ارکان حکومت اعم از قوه مجریه، مقننه و قضاییه کمک کنند.

نقش مجلس در حوزه سلامت بسیار تعیین کننده است

هاشمی ضمن تعیین‌کننده خواندن نقش مجلس شورای اسلامی در حوزه سلامت، وضع قوانینی که بتواند منابع این حوزه را پایدار کند و از دخالت برخی دستگاههای غیر مرتبط با حوزه سلامت پیشگیری کند را از مواردی عنوان کرد که مجلس می‌تواند در آن اثر گذار باشد.

به گفته وزیر بهداشت، مجلس می‌تواند همه دستگاههای اجرایی کشور را موظف کند که از انجام اقداماتی که برای سلامت مردم زیان آور است جلوگیری کنند. قوه مقننه می‌تواند در حوزه صنعت، راه و شهرسازی، مساله غذا و همچنین در تهیه غذای روح وروان مردم که شامل بحث مطبوعات رسانه‌ها و ارشاد صدا وسیما و... می شود نیز کمک کند.

هاشمی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم امروز که سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است ، به دورنمایی که همه ما آرزومند آن هستیم و فلسفه عمده انقلاب است که همان احترام به حقوق مردم، دستگیری از درماندگان، ضعفا و محرومین، عدالت و تامین خدمات برای مردم است دست پیدا کنیم.
نظرات بینندگان