arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

ثبت سفارش واردات گندم متوقف شد

سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش جدید برای واردات گندم را از سوم بهمن ماه متوقف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش جدید برای واردات گندم را از سوم بهمن ماه متوقف کرد.

به گزارش تسنیم، سازمان توسعه تجارت به مرکز ثبت سفارشات واردات اعلام کرد، براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی در سال 1395 نیازی به واردات گندم نمی باشد ، لذا از تاریخ سوم اسفند 94 ازثبت درخواست ثبت سفارش جدید خودداری گردد.

بر اساس این اعلام، کلیه ثبت سفارش کالاهای اساسی (گندم ،برنج ،شکر خام ،روغن خام)به مدت سه ماهه انجام و حداکثر برای مدت یک ماه قابل تمدید می باشد .

پیش از این وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به نعمت‌زاده اعلام کرده بود: در سال 1395 نیازی به واردات گندم نمی‌باشد و از انجام ثبت سفارش جدید از این تاریخ برای گندم خودداری کنید. واحد‌هایی که نیاز به واردات گندم دوروم دارند با مجوز شورای اقتصاد با ارز آزاد وارد نمایند.

بر اساس مذاکرات و نامه نگاری وزرای کشاورزی و صنعت، واردات گندم در سال آینده به‌صورت مشروط ممنوع  و زمان کلیه ثبت سفارش کالاهای اساسی (گندم، برنج، شکر خام و روغن خام) به‌مدت سه ماه و حداکثر برای مدت یک ماه قابل تمدید شد.

در نامه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده بود:

«پیرو مذاکره و با تشکر از همکاری‌های فی‌مابین با توجه به وضعیت تولید گندم در داخل و واردات انجام شده تاکنون خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید:
1 ــ در سال 1395 نیازی به واردات گندم نمی‌باشد و از انجام ثبت سفارش جدید از این تاریخ برای گندم خودداری کنید.
2 ــ واحد‌هایی که نیاز به واردات گندم دوروم دارند می‌توانند به‌ترتیبی که شورای اقتصاد مقرر می‌دارد، از شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری نمایند و چنانچه علاقه‌مند به واردات باشند با ارز آزاد وارد نمایند.
3 ــ کارخانجات آرد به‌شرط صادرات می‌توانند:
الف ــ معادل آن گندم وارد نمایند (در قالب ورود موقت)
ب ــ دولت مابه‌التفاوت خرید گندم داخل و خارج آن را با تصویب شورای اقتصاد تقبل نماید.
ضمناً پیرو نامه شماره 020.25119 مورخ 94.8.26 لطفاً ترتیبی اتخاذ فرمایید که کلیه ثبت سفارش کالاهای اساسی (گندم، برنج، شکر خام و روغن خام) با مدت سه ماه انجام شود و حداکثر برای مدت یک ماه قابل تمدید باشد.

نظرات بینندگان