arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

مواضع دولت در حوزه «زنان» ابهام داشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دبیر علمی همایش زنان اعتدال و توسعه با بیان اینکه پیش از برگزاری این همایش مواضع دولت در حوزه «زنان» ابهام داشت، گفت: با برگزاری این همایش، فرصت ورود دولت به مباحث زنان فراهم شد.

به گزارش مهر، محمد امین قانعی‌راد با اشاره به استقبال گسترده از همایش زنان، اعتدال و توسعه افزود: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سخنرانی خود چالش‌های مهمی را مطرح کرد و به بسیاری از مطالبات زنان اشاره کرد. رئیس‌جمهوری هم به صورت مبسوط به نگاه اعتدال به زنان پرداخته و مشی دولت را تشریح کرد. دکتر روحانی در نهایت نگاه خود را با این واژه جمع‌بندی کرد که «ما فمنیست نیستیم اما برخوردهای تحجرگرا در برخورد با مسائل زنان را قبول نداریم».

قانعی به نشست افتتاحیه اشاره کرد و ادامه داد: اینکه موضوع زنان بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت را باید به فال نیک گرفت. دولت تاکنون به صورت جدی به مباحث زنان ورود پیدا نکرده بود. پیش از این گاهی معاونت زنان مواضعی را اتخاذ می‌کرد اما دولت خیلی وارد نشده بود. به عبارت دیگر مواضع دولت در ابهام قرار داشت و اصولاً فرصتی برای پرداختن به این مسئله وجود نداشت. برگزاری همایش، این فرصت را برای دولت فراهم کرد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی گفت: بعد از برگزاری افتتاحیه چندین پنل در سه سالن جداگانه برگزار شد. هر یک از سالن‌ها با وجود ظرفیت ۲۰۰ نفره پر شده بود و تعداد زیادی از افراد سر پا مانده و جایی برای نشستن نداشتند.

قانعی‌راد تصریح کرد: این همایش به محلی تبدیل شد تا بسیاری از فعالان زنان دارای مشکل بتوانند مراجعه کرده و به صورت رودر رو مشکلات خود را با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح کنند.

وی ضمن بیان اینکه چاپ این مقالات توانست ادبیاتی را در حوزه اعتدال، توسعه و زنان فراهم کرده است، گفت: باید روی محتوای این مقالات کار شود تا بتواند مجموعه‌ای از راهکارها را برای توسعه زنان به جامعه ارائه کند. در چنین شرایطی، می‌توان این رویکردها در بین زنان نهادینه می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تأمین توسعه برای زنان، توصیف توسعه از دیدگاه زنان، توسعه با کنشگری زنان از اهداف این همایش پیگیری شد. این سؤال به صورت جدی مطرح شد که توسعه از منظر زنان باید واجد چه شرایطی باشد و زنان چطور می‌توانند در این فرایند نقش ایفا کنند.

دبیر علمی همایش زنان اعتدال و توسعه اضافه کرد: همایش زنان اعتدال و توسعه به نظرم از این ظرفیت برخوردار است که هر سال تکرار و برگزار شود. این برنامه مشترک در واقع همکاری سه جانبه بین دولت، بخش دانش و جامعه مدنی محسوب شود. ما با انبوه و حرف‌ها و ارزیابی‌ها در این حوزه روبرو هستیم. استقبال گسترده از این حوزه نشان می‌دهد که به این حوزه علاقه زیادی وجود دارد. به همین دلیل باید بیشتر به این حوزه پرداخت و امید است که انجمن‌های علمی و مدنی و معاونت زنان به تداوم این برنامه فکر کند.

نظرات بینندگان