arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

تا پیش از تایید شورای نگهبان، اسامی اعلام شده به عنوان لیست انتخاباتی صحت ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: خوشبختانه تعامل خوب و مطلوبی با شورای نگهبان قانون اساسی داریم.

 محمد حسین مقیمی در برنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما اظهار کرد: با توجه به این‌که هر انتخاباتی قانون و شرایط خاص خود را دارد و دو انتخابات همزمان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می‌شود در برخی مواقع خلاءهایی احساس می‌شود که باید برطرف شود.

وی افزود: طرح جامع انتخاباتی کشور قبلا مطالعه شده است که به این موارد می‌پردازد و به صورت لایحه تحویل دولت شد اما دولت عودت داد تا بررسی کاملتری صورت گیرد و امیدواریم قانون جامع انتخابات کشور بعد از این انتخابات نهایی شود تا برخی خلاءها نیز از بین برود.

وی درباره ضابطه ثبت نام‌ها گفت: بر اساس قانون فعلی کسانی که مدارک تحصیلی و تجارب مدیریتی داشته‌اند و در خود این توانمندی را می‌دیدند که می‌توانند خدمت کنند وارد عرصه شدند و البته ممکن است برخی افراد هم این توانمندی را نداشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: اما به دلیل این‌که فرصت‌های تحصیلات عالی در کشور زیاد است و فارغ التحصیلان زیادی هم داریم و همچنین افراد زیادی هم دارای تجارب مدیریتی از دوران دفاع مقدس و سازندگی تا الان هستند می‌توانند در صورت تمایل وارد این عرصه شوند که از همه آن‌ها تشکر می‌کنیم، چون حداقل وقت خود را صرف این مسائل کرده‌اند.

وی گفت: اغلب کسانی که آمدند فکر می‌کردند که می‌توانند در این عرصه کار بکنند اما این‌که برای ورود و ثبت نام افراد راهکار جدیدی اندیشیده شود و مانند برخی کشورها از تعدادی احزاب یا از افراد عنوان دار امضاء و تاییدیه داشته باشند و شرایط دیگر باید سیاست کشور را تبیین کنیم. ما برای 12 هزار و 76 نفر از مراجع چهارگانه استعلام کردیم که پاسخ آن‌ها نیز دریافت شد و موارد اندکی هم بود که وزارت اطلاعات اعلام کرد اطلاعات خود را به هیات نظارت می دهد و در مورد برخی افراد هم قوه قضاییه اعلام کرد که پرونده‌ای ندارد.

وی درباره تایید صلاحیت 1500 نفر در شورای نگهبان قانون اساسی که گفته می‌شود با رایزنی صورت گرفته است، گفت: رایزنی با شورای نگهبان به معنی دور زدن قانون نیست، بلکه مواردی از عدم احراز صلاحیت‌ها بود که این افراد به وزارت کشور و فرمانداری‌ها مراجعه می‌کردند و اطلاعات جدیدی را در اختیار ما قرار می‌دادند که ما هم از طریق آقای امیری که از حقوقدانان شورای نگهبان و از همکاران ما در وزارت کشور است این ارتباط را برقرار کردیم و این اطلاعات را در اختیار شورای نگهبان قانون اساسی قرار دادیم و ارتباط بسیار صمیمی و خوبی داشتیم و داریم و اگر سوالی وجود داشت حتما تلاش می‌کردیم نظر شورای نگهبان را بدانیم اما نظر نهایی را باید شورای نگهبان قانون اساسی اعلام کند و در این مدت تعدادی هم صلاحیت‌شان احراز شد. وزارت کشور هر اطلاعات جدیدی را که بدست می‌آورد در اختیار شورای نگهبان قانون اساسی قرار می‌داد و تلاش کردیم اطلاعات بیشتری از داوطلبان در اختیار شورای نگهبان قرار گیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر این‌که «شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و در چارچوب قانون انتخابات کشور رفتار می‌کند.» گفت: خیلی از کسانی که رد صلاحیت شدند یا صلاحیت آن‌ها احراز نشد فرصت اعتراض داشتند که این کار را انجام دادند و اطلاعات جدیدی ارایه کردند و شورای نگهبان هم تصمیم نهایی را گرفت. ما در حوزه فرمانداری‌ها مشاوره حقوقی می دادیم و راهنمایی می کردیم و تعامل خوبی هم با شورای نگهبان قانون اساسی داریم. زمانی که شورای نگهبان قانون اساسی اعلام کرد ساعت 10 نتایج بررسی‌ها را به ما می‌دهد تا ساعت 4 صبح در وزارت کشور ماندیم و صبح ساعت 8 لیست‌ها باز شدند. برخی اسامی کد ملی ذکر نشده بود که دوباره با شورای نگهبان رایزنی کردیم و این مسئله را حل کردیم.

وی درباره این‌که برخی گروه‌های سیاسی قبل از اعلام نهایی شورای نگهبان لیست‌های خود را اعلام کرده‌اند، گفت: تا زمانی که شورای نگهبان اسامی را با امضاء تاییدیه دبیر شورا به ما اعلام نکند از نظر ما صحت ندارد و اگر گروه‌هایی لیست می‌دهند خودشان مسئول هستند.

وی گفت: امیدواریم رقابت خوبی میان گروه‌های سیاسی ایجاد شود و این فرصت فراهم است و همه گروه‌های سیاسی هم اعلام کرده‌اند که در انتخابات وارد می‌شوند و جنب‌وجوش خاص انتخاباتی ایجاد خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات درباره تبلیغات زود هنگام گفت: هر فعالیتی که در فضاهای عادی و معمولی، مجاز تلقی می‌شود در فضای مجازی هم مجاز است و هر مواردی که تخلف محسوب شود درهر دو فضا تخلف خواهد بود و برخورد خواهد شد. فضاهای مجازی در این دوره از انتخابات در مقایسه با دوره های قبلی پر رنگ تر است و فضاهای مجازی که در داخل کشور مدیریت و تغذیه می شود راحت تر قابل کنترل است و فضاهایی هم که از خارج کشور تغذیه و مدیریت می شود سخت است اما می توانیم مدیریت کنیم و هر گونه موارد تخلف ثبت و ضبط و به مراکز قانونی منعکس می شود و حتی در مرحله بررسی اعتبارنامه نیز تاثیر خواهد داشت. فعالیت تبلیغاتی نمایندگان مجلس از ساعت 24 بیست و نهم بهمن آغاز می شود و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: هیات‌های اجرایی و نظارت بر تبلیغات و فعالیت‌های تبلیغاتی داوطلبان نظارت دارند و شهروندان هم می‌توانند هرگونه تخلفی که مشاهده کردند به این هیات‌ها ارجاع دهند و هیات‌های اجرایی 1063 حوزه اصلی و فرعی آماده برخورد با تخلفات انتخاباتی هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور از همه داوطلبان و طرفداران آنها خواست به برگزاری انتخابات پرشور و همراه با آرامش و رعایت قانون ومقررات کمک کنند وی گفت : درباره نظارت بر تبلیغات انتخاباتی لایحه دو فوریتی قرار بود با هدف شفاف سازی هزینه های تبلیغاتی ارایه کنیم که به تصویب برسد اما موفق نشدیم و اگر مصوب می شد به راحتی می‌توانست بخش زیادی از خلاءها را برطرف کند. البته انتخابات و شور و هیجان آن ویژگی‌های خاص خودش را دارد و کار جدی و حساسی است و نمی‌توان با دیگر پدیده‌های اجتماعی مقایسه کرد و گاهی طرفداران داوطلبان با سرعت بیشتری از خود داوطلبان جلو می‌زنند که انتظار داریم بیشتر همکاری کنند. هدف ما برگزاری انتخاباتی کاملا امن و آرام است و هیات های اجرایی و نظارت حق ندارند وارد تبلیغات انتخاباتی شوند و کارمندان هم در ساعت اداری نمی‌توانند این کار را انجام دهند و اگر می‌خواهند در این ساعت هم فعالیت کنند باید مرخصی بگیرند در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود و این عده البته باید بدون بیان مسئولیت و عنوان حقوقی خود کار کنند و هرگونه استفاده از امکانات بیت المال و تریبون های عمومی تخلف محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان