arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

مصاحبه‌های انتخاباتی صدا‌وسیما از این ۴ حالت خارج نیست!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به فاصله کمتر از دو هفته تا انتخابات، شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی پر شده از مصاحبه با مردمی که می‌گویند رای می‌دهند و این گونه به ذهن متبادر می‌کنند که قرار است مشارکت صددرصدی رقم بخورد؛ موضوعی ابهام برانگیز که دستمایه یادداشتی قابل تامل در این خصوص شده است.

به گزارش تابناک، حجت الاسلام محمد مطهری در این باره می‌نویسد:

- معمولا همه کسانی که در رادیو یا تلویزیون با آنان مصاحبه می‌شود، می‌گویند حتما در انتخابات شرکت می‌کنند. علت این پدیده عجیب یعنی آمار رسمی حدود شصت درصدی مشارکت مردم در انتخابات از یک طرف و مصاحبه‌های یکدست صد در صدی از طرف دیگر، از چهار حال خارج نیست: 

- یا این است که از هر ده نفر ایرانی، چهار نفر در جلوی دوربین رنگ عوض می‌کنند، حال یا از روی نفاق و یا از روی ترس. حالت دوم این است که کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند جلوی دوربین عدم شرکت خود را اعلام می‌کنند ولی تلویزیون همه را سانسور می‌کند. حالت سوم این است که کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند اصلا حاضر به گفتگو با تلویزیون نیستند، چون یقین دارند پخش نمی‌شود. در حالت چهارم تلویزیون تا یقین نداشته باشد کسی پاسخش درباره شرکت در انتخابات مثبت است با او مصاحبه نمی‌کند. آیا هر کدام باشد (با اعتذار) تف سربالا نیست؟ 

- اساسا پخش این نوع مصاحبه‌ها برای جذب چه افرادی است؟ خانواده‌های شهدای اصفهان؟ اساتید بسیجی تبریز؟ سپاهیان بوشهر؟ یعنی بدون این مصاحبه‌های یکدست، این افراد در انتخابات شرکت نمی‌کنند؟! اگر مقصود عقلانی پشت این مصاحبه هاست هدف اصلی نباید چیزی جز تشویق افراد بی‌تفاوت و حتی مخالف نظام به مشارکت در انتخابات باشد. عدم صداقت با مردم نه تنها باعث جذب بی‌تفاوت‌ها و مخالفان نمی‌شود بلکه برخی افراد مصمم را هم برای رأی دادن به تردید می‌اندازد. 

- خوشبختانه اخیرا چند بار رهبر انقلاب در سخنان خود مخالفان نظام و مخالفان خود را خطاب قرار داده و آنان را به پای صندوق‌ها دعوت کرده‌اند. آیا معنا دارد که ولی فقیه و بالا‌ترین مقام کشور با ارائه استدلال و با تواضع، برای مخالفان خود و نظام، کارت دعوت شرکت در انتخابات بفرستد اما رسانه ملی در تبلیغاتش وجود دریافت کنندگان کارت را از اساس انکار کند؟! رسانه ملی به جای آنکه عمده کار تبلیغاتی‌اش کالبدشکافی این مسأله باشد که چرا عده‌ای رأی نمی‌دهند هر روزبه زبان حال این پیام را می‌دهد: «رأی نمی‌دهی پس نیستی!». 

- چه جفای بزرگی است که تلویزیون فقط منعکس کننده نظرات انقلابیون و طرفداران نظام باشد و بزرگ‌تر از این جفا، این خیانت است که عده‌ای «رهبر انقلاب» را بر خلاف سیره ایشان تبدیل به «رهبر انقلابیون» کنند. 

- مسئولان محترم دقیقا در این نکته بیندیشند که این مصاحبه‌های یکدست رسانه ملی مبنی بر شرکت قطعی همه مصاحبه شوندگان در انتخابات، نه تنها نشان دهنده نوعی بی‌احترامی و نداشتن سعه صدر نسبت به مردمی است که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، بلکه اساسا توهین به «رأی دهندگان» است. چرا؟ برای اینکه به زبان حال به مردم شرکت کننده در انتخابات می‌گوید شما آنقدر دهن بین و سست عقیده و سطحی هستید که اگر حتی یک نفر هم بگوید در انتخابات شرکت نمی‌کند، روی تصمیم شما تأثیر منفی می‌گذارد. آیا این است معنای فهیم دانستن مردم؟ 

- جالب اینجاست که سیاست گزاران رسانه برای جذب بیشتر مردم، از نگرشهای زیانبار سانسوری و امنیتی خود کوتاه نمی‌آیند اما از عقاید دینی خود به سادگی کوتاه می‌آیند؛ گویی دیواری کوتاه‌تر از دیوار دین وجود ندارد! به همین دلیل است که با عدم صداقت، برای بازارگرمی در ایام انتخابات، سراغ بدحجاب‌ها و «تقریبا بی‌حجاب‌ها» می‌روند. اگر برای مقاصد خودشان از دختران بزک کرده استفاده کنند هم عین شرع است و هم غوغا، و اگر دیگران استفاده کنند هم ضد شرع است و هم واویلا! دختر بزک کرده با فکلهای پریشان هر جا اراده کنند نشان دهنده عمق نفوذ انقلاب است و هر جا اراده نکنند، نشان دهنده عمق رسوخ ابتذال! 

- اگر واقعا به دنبال افزایش مشارکت مردم در انتخابات هستید به جای آنکه فکلهای بیرون آمده از زیر روسری‌ها را به نمایش درآورید، حرفهای بیرون آمده از دل بخشی از مردمی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند و اصل وجودشان در مصاحبه‌های رسانه ملی درباره انتخابات مورد انکار قرارگرفته است به نمایش گذارید. 

- امیدوارم این نوشتار به سرنوشت مطلب قبلی من تحت عنوان «چرا نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می‌شود» دچار نشود. اخیرا مطلبی به طور بسیار وسیع در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان «این مقاله از مجتبی مطهری فرزند کوچک شهید مطهریه» منتشر شده است. مطلب مذکور فقط نیمه اول آن یعنی تا قبل از «نماز صبح، رادیو را باز می‌کنید» از بنده حقیر محمد مطهری است و بقیه آن جعلی است که در یک اقدام غیراخلاقی به من (آخرین فرزند شهید مطهری) نسبت داده شده است. از خوانندگان محترم می‌خواهم که صحت و سقم مطالب منتسب به بنده را از کانال تلگرام اینجانب به شناسه (m_motahari) و یا سایتهای معتبر خبری پیگیری کنند. 

- رویکرد رسانه ملی به خوبی پاسخ این پرسش را می‌دهد که چرا شبکه‌های اجتماعی در کشورهای دیگر با «استقبال» مردم مواجه می‌شود و در ایران با «هجوم» مردم. آری، وقت آن است که این سخن چاره ساز حضرت ختمی مرتبت را باور کنیم: النجاة فی الصدق؛ ضرر نمی‌کنیم.

نظرات بینندگان