arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

العرب: ارتش عراق خود را برای آزادی موصل آماده می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلماسی ایرانی: ارتش عراق اعلام کرد که نیروهایش را برای بازپس گیری موصل از دست داعش در شمال کشور آماده می کند و در حال تجمع نیروهایش برای انجام این کار است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، سرهنگ یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش در این باره گفت: «صدها سرباز از هنگ پانزدهم به پایگاه مخمور، 70 کیلومتری جنوب موصل رسیده اند و انتظار داریم نیروهای بیشتری در این نقطه جمع شوند. از جمله پیش بینی می کنیم ظرف روزهای آینده نیروهای مبارز داوطلب سنی نیز به جمع ما بپیوندند تا عملیات پس گیری موصل از دست داعش را آغاز کنند.»

نیروهای داوطلب سنی کسانی هستند که اهالی اهل تسنن عراق در استان های نینوا و الانبار تشکیل داده اند و عموما شامل افراد عشایر اهل تسنن این مناطق می شود. فرماندهی این افراد بر عهده اثیل النیجفی، استاندار سابق موصل و برادر اسامه النجیفی، رئیس سابق مجلس عراق است که در حال حاضر از سران اهل تسنن محسوب می شوند. این افراد مورد حمایت ترکیه قرار دارند. 

خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق ماه گذشته میلادی گفته بود که عملیات بازپس گیری شهر موصل از نیمه های سال جاری آغاز خواهد شد. پیش از این به مناسبت سال نو حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفته بود که سال 2016 سال پیروزی نهایی بر داعش خواهد بود.

برخی از مسئولان امریکایی این ارزیابی را صحیح دانسته اند و می گویند سال 2016 می تواند سال پایان یافتن حضور داعش در عراق باشد اما یکی از افسرهای عالی رتبه امریکایی هفته گذشته به نمایندگان کنگره امریکا گفت که عملیات بازپس گیری موصل طول خواهد کشید. او گفت: «این عملیات طولانی و پیچیده است و فکر نمی کنم امسال به پایان برسد.»

در موصل همچنان بیش از یک میلیون نفر تحت کنترل داعش زندگی می کنند. این شهر بزرگترین شهری است که این شبکه تروریستی توانسته است به تصرف خود درآورد. داعش پس از آن خلافت اسلامی خود را شامل عراق و سوریه اعلام کرد. موصل در تابستان 2014 به تصرف داعش در آمد. موصل دومین شهر بزرگ عراق محسوب می شود.

نیروهای عراقی در حالی خود را برای آزادسازی موصل آماده می کنند که به تازگی توانسته اند شهر رمادی، مرکز استان الانبار، بزگترین استان عراق را با حملات هوایی نیروهای امریکایی از کنترل داعش خارج کنند. آزادسازی این شهر که در اواخر ماه دسامبر سال 2015 انجام شد دستاورد بزرگی برای دولت حیدر العبادی محسوب می شود. او گفته بود که شهر رمادی در زمان دولت من به اشغال داعش درآمد و باید در زمان من و به کمک ارتش عراق از کنترل این شبکه تروریستی خارج شود. اکنون نیروهای عراقی امیدوارند که بتوانند شهر موصل را نیز به کنترل خود در آورند و داعش را به طور کامل از عراق بیرون کنند، اگر چه ویژگی های شهر موصل با رمادی متفاوت است و بزرگی و تعداد ساکنین آن سبب می شود که کار برای ارتش عراق سخت تر شود.

سرهنگ یحیی رسول در این باره گفت: «تحرکات نیروهای ما در جنوب موصل با هماهنگی نیروهای پیشمرگ کرد صورت می گیرد که انتظار می رود در عملیات امنیتی آزادسازی موصل مشارکت داشته باشند.»

وی درباره زمان دقیق آغاز پاکسازی موصل از لوث داعش گفت: «به محض این که تمامی امکانات لازم فراهم شود به طور رسمی عراق تاریخ آغاز عملیات موصل را اعلام خواهد کرد.»

نظرات بینندگان