arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

لاریجانی: من طرفدار توافق هسته‌ای هستم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بهای تمام شده تولید در کشور بالااست که این موضوع مانع از رقابت جدی با دنیا در حوزه صنعت شده است.

علی لاریجانی یکشنبه شب در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پسابرجام، در مورد نقش دولت، مجلس و بخش خصوصی در این عرصه گفت: سال 94 برای بخش صنعت و تجارت کشور دشوار بود و این موضوع در کلان اقتصاد کشور نیز مشهود است، زیرا به دلیل اعمال تحریم‌ها فشارهایی به اقتصاد و صنعت وارد شد. تحریم‌ها در بالا رفتن بهای تمام شده بخش تولید تاثیرگذار بودند. البته برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند در کاهش 30 درصدی قیمت تمام شده موثر باشد.

رئیس مجلس با اشاره به پرونده هسته‌ای افزود: پرونده هسته‌ای که کشور حدود 12 سال درگیر آن بود، در سال 94 به سرانجام رسید؛ اگر چه در داخل کشور برخی‌ها مخالف آن بودند و در مجلس نیز برخی‌ها مخالفت خود را با روند کار عنوان کردند اما باید توجه داشت مطالعات بسیاری در مورد مذاکرات صورت گرفت تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

به گزارش ایسنا، لاریجانی گفت: من در کل طرفدار این موضوع هستم که مذاکرات هسته‌ای به صورت درستی انجام شده است البته این که از لحاظ تاکتیکی در بعضی جاها می‌توانست بهتر کار شود، بحث دیگری است اما زمان به درستی انتخاب شد و کلیت موضوع نیز به درستی پیش رفت.

رئیس مجلس ادامه داد: بر خلاف تصور برخی‌ها مذاکرات هسته‌ای با دقت بسیاری صورت گرفت لذا باید به برخی نکات همانند این که در ازای چیزی که داده شد، چه چیزی طلب شد، دقت کرد و این که چگونه تحریم‌ها برداشته شد تا دانش هسته‌ای باقی بماند.

لاریجانی افزود: اگر چه در مذاکره حتما باید چیزی داده و چیزی گرفته شود اما از خلال این مذاکرات، کلیات دانش هسته‌ای، موضوع غنی‌سازی و ورود به بازار مبادلات هسته‌ای برای کشور عاید شد. ضمن آن که تحریم‌ها نیز برداشته شد. البته محدودیت‌هایی در تولید هسته‌ای پذیرفته شد اما باید پذیرفت این موضوعات برای عالم اسلام مشکلی ایجاد نمی‌کند. ما زمان فروختیم و به غنی‌سازی دست یافتیم. ما در حال حاضر به سوخت هسته‌ای نیاز نداریم و سوخت نیروگاه از روسیه تامین می‌شود. حتی در این زمینه روسیه تعهد داده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان این که در حال حاضر 6 هزار سانتریفیوژ در کشور کار می‌کند، افزود: برای کار در زمینه تکنولوژی هسته‌ای نیاز به مواد طبیعی بود و در این خصوص نیز سیستمی فراهم شد که بتوانیم وارد بازار شویم تا مواد اولیه طبیعی اورانیوم را به دست آوریم. سیستم تکنولوژی هسته‌ای کار کند و در برخی بخش‌ها نیز به بهینه‌سازی نیاز بود که از این فرصت استفاده شد.

وی ادامه داد: بیش از 30 جلسه مفصل در جریان مذاکرات هسته‌ای برگزار شد و گزارش ارائه می‌شد و پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گرفت و در کل نظام تصمیم درستی گرفت.

لاریجانی با تاکید بر این که باید گشایش‌هایی در فضای اقتصادی کشور ایجاد می‌شد، ادامه داد: نباید هزینه برای کشور ایجاد کرد. گاهی برخی‌ها می‌گویند در موضوع هسته‌ای همه چیز بسته شده که این حرف نادرستی است زیرا مثلا در منطقه فردو یک هزار سانتریفیوژ کار می‌کند. هر چند ممکن است به برخی دلایل، محدودیت‌هایی پذیرفته باشیم. باید از فضای پس از توافق هسته‌ای به درستی استفاده کرد، زیرا در حال حاضر دنیا آماده همکاری با ایران است و ما باید از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کرده و از فضای جدید بهره ببریم.

رئیس مجلس با اشاره به این که باید با لحاظ استراتژی درست و محور قرار دادن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کار شود، در خصوص تجارت با کشورهای همسایه گفت: برای تسهیل تجارت با عراق باید مشکلات در زمینه حمل و نقل حل شود و در صحبت‌هایی که با نخست وزیر عراق داشتم، این موضوع پیگیری خواهد شد.

لاریجانی افزود: این که برخی قوانین موانعی در تولید ایجاد می‌کنند به صورت کلی قابل قبول است ولی باید جزئیات آن بررسی شود.

رئیس مجلس با طرح این پرسش که آیا تنها با ارائه تسهیلات بانکی مشکل صادرات حل می‌شود، افزود: من فکر می‌کنم چیزهای دیگری در این زمینه لازم است. توجه به سلیقه کشورهای دیگر نیز در این زمینه مهم است و باید در این باره کار تحقیقاتی و مطالعاتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: تصویب قوانین رفع موانع تولید و تسهیل فضای کسب و کار در مجلس زمینه‌ساز تقویت رونق تولید است و اگر مشکلی قانونی در این زمینه وجود دارد باید عنوان شود تا بدانیم لازم است کدام ماده قانونی تغییر کند و چه موانعی در زمینه تسهیل صادرات وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اقتصاد کشور نیاز به تنفس دارد، ادامه داد: برای عزتمندی نظام اسلامی باید وضع اقتصادی کشور سالم باشد. حرف کلی مشکلات را حل نمی‌کند. شهید مطهری در این رابطه می‌فرماید اهداف عالی اسلامی بدون داشتن اقتصاد سالم محقق نمی‌شود. در حال حاضر اقتصاد کشور نسبت به سایر بخش‌ها ضعف دارد که همه آن به تحریم مربوط نمی‌شود، بلکه باید ساختار درونی به نحوی همگرا شود تا هزینه تولید کاهش یابد.

رئیس مجلس با استقبال از ارائه مشوق‌های صادراتی گفت: با توجه به تغییرات در آئین‌نامه داخلی مجلس، اتاق بازرگانی می‌تواند در هنگام بررسی بودجه در کمیسیون‌های مجلس نماینده داشته باشد تا بتوان از نظر مشورتی آنها برخوردار شد. البته در حال حاضر مشوق‌های صادراتی در حد توان ارائه می‌شود.

وی گفت: در خصوص معوقات بانکی بخش تولید می‌توان ازشرایط استمهال 5 ساله پرداخت مطالبات استفاده شود یا در خصوص جرائم، بخشودگی‌ها لحاظ شود؛ هر چند من احساس می‌کنم کاهش ناگهانی نرخ سود بانکی می‌تواند مسائلی در اقتصاد ایجاد کند. بنابراین این موضوع باید با بررسی همه جوانب و شیب مناسب اعمال شود تا سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج نشود؛ هر چند در کلیت کاهش نرخ سود بانکی تفاهم وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: در زمینه تسهیل صادرات تا آنجا که لازم باشد در بودجه سالانه حمایت انجام خواهد شد و با توجه به این که دولت احکام برنامه ششم را به مجلس داده، تلاش می‌شود برنامه ششم توسعه عملیاتی باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: اتاق بازرگانی باید بررسی‌های لازم را انجام داد و با کمک مجلس و دولت زمینه رونق تولید را فراهم کند تا صنایعی که مواد اولیه آن در داخل تهیه می‌شود، در اولویت توجه باشد. توسعه زیرساخت ریلی یک اولویت است و باید برای افزایش حمل و نقل ریلی تلاش صورت گیرد؛ همچنان که در خصوص راه آهن تهران- قم- اصفهان نیز با چینی‌ها توافقاتی صورت گرفته است. باید با تکمیل شبکه حمل و نقل ریلی زمینه اتصال راه‌آهن کشور به راه‌آهن آسیای میانه را فراهم کرد که البته نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

لاریجانی در ادامه با بیان این که قراردادهای خوبی با ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها منعقد شده است، گفت: در خصوص خرید هواپیما از خارج از کشور بررسی‌هایی انجام شد؛ در کل توافق نسبتا خوبی بود زیرا 20 درصد سرمایه اولیه را شرکت خارجی تامین می‌کند و به مرور زمان و در طول 10 سال، هزینه خرید آن از پول بلیت تامین می‌شود.

وی گفت: برای تحقق رشد 8 درصدی در اقتصاد باید از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی استفاده شود. در قم نیز مزیت‌هایی وجود دارد که اتاق بازرگانی باید با لحاظ این مزیت‌ها شرایط جذب سرمایه‌گذار را فراهم کند.

رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر ضرورت وجود وفاق برای دستیابی به موفقیت گفت: کشمکش‌های حیدری- نعمتی سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد و باید با وفاق، به پیشرفت کشور فکر کرد. اگر نزاع‌های داخلی زیاد شود، ذهن از مسائل کلی منحرف می‌شود لذا همه باید بدانند راه پیشرفت، در اقتصاد زاینده است.

وی ادامه داد: میزان بالای ورود محصولات قاچاق به کشور نشان از اتخاذ تصمیم‌های اشتباه بود در حالی که باید مناطق مرزی و ویژه اقتصادی به سکوی صادرات تبدیل می‌شدند.

لاریجانی افزود: رونق تولید با شعار محقق نمی‌شود. باید اقتصاد را با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری رونق داد تا زمینه اشتغالزایی فراهم شود.


نظرات بینندگان