arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

سه داوطلب مجلس در تهران ردصلاحیت شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران با اشاره به اینکه نتیجه بررسی صلاحیت سه داوطلب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه اعلام نشده بود گفت: وزارت کشور امروز(دوشنبه) در نامه ای به فرمانداری پایتخت از رد صلاحیت این افراد توسط شورای نگهبان خبر داد.

علی اصغر ناصربخت روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در نامه وزارت کشور، ناقص بودن مدارک و وجود برخی مشکلات در زمان ثبت نام، علت رد صلاحیت این افراد از سوی شورای نگهبان اعلام شده است.

وی تصریح کرد: این افراد در دقایق پایانی مهلت قانونی نام نویسی اعلام کاندیداتوری کرده اند.
معاون سیاسی و انتظامی فرماندار تهران تاکید کرد: داوطلبان ردصلاحیت شده از چهره های مشهور سیاسی نیستند.

وی یادآور شد: نتیجه شکایت 26 داوطلب ردصلاحیت شده توسط هیات نظارت بر انتخابات استان تهران، فردا(سه شنبه) از سوی شورای نگهبان اعلام می شود.

ناصربخت خاطرنشان کرد: تاکنون صلاحیت یکهزار و 158 داوطلب مجلس شورای اسلامی در حوزه 
انتخابیه تهران تایید شده است.

استان تهران در مجموع 35 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد که 30 کرسی مربوط به حوزه انتخابیه تهران و هر کدام از پنج کرسی دیگر به سایر حوزه های انتخابیه اصلی استان تعلق دارند.

این استان دارای شش حوزه اصلی و 20 حوزه فرعی شامل شهرستان ها و بخش ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

* هنوز نتیجه بررسی صلاحیت یک داوطلب خبرگان در تهران مشخص نیست

ناصربخت با اشاره به اینکه هنوز نتیجه بررسی صلاحیت یک داوطلب انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان تهران از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است گفت: در این ارتباط وزارت کشور در نامه ای از شورای نگهبان خواستار تعیین تکلیف وضعیت این داوطلب شده است.

وی خاطرنشان کرد: نام این داوطلب در هیچکدام از لیست های افراد احراز یا رد صلاحیت شده که تاکنون شورای نگهبان اعلام کرده، وجود ندارد.

معاون فرماندار پایتخت با اشاره به انصراف یکی از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه استان تهران اظهار کرد: اصلاحیه آگهی داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری دیروز (یکشنبه) در تارنمای فرمانداری تهران و سایر تارنماهای خبری منتشر شد.

به گزارش ایرنا 33 داوطلب انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان تهران احراز صلاحیت شده اند.

با توجه به انصراف یکی از داوطلبان احراز صلاحیت شده و تغییر حوزه سه نامزد دیگر، در مجموع 29 داوطلب انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان تهران رقابت خواهند کرد.

استان تهران دارای 16 کرسی در مجلس خبرگان رهبری است که در این انتخابات دارای یک حوزه انتخابیه اصلی با محوریت فرمانداری تهران و 35 حوزه انتخابیه فرعی شامل شهرستان ها و بخش های استان است.

* نصب بنرهای تبلیغاتی بزرگ در مقابل ستادهای انتخاباتی داوطبان خبرگان منعی ندارد

رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر نصب بنرهای تبلیغاتی بزرگ داوطلبان در پایتخت گفت: این اقدام در مقابل ستادهای انتخاباتی داوطلبان منع قانونی ندارد و در واقع معرف و بیانگر محل ستاد نامزد موردنظر است.

براساس فصل چهارم(تبلیغات) قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان شامل کاغذی، پارچه ای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 70 ×100 سانتیمتر ممنوع است.

وی با بیان اینکه داوطلبان خبرگان رهبری در هرکدام از مناطق شهرداری تهران می توانند یک ستاد انتخاباتی منطقه ای داشته باشند خاطرنشان کرد: ستاد انتخاباتی خواهران و برادران داوطلبان در هر منطقه می تواند به صورت مجزا باشد.

ناصربخت با اشاره به اینکه شهرداری تهران باید محل هایی را برای نصب تبلیغات انتخاباتی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری مشخص کند یادآور شد: براساس قانون، الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان ها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی، سازمانهای عمومی، ادارات دولتی و سازمان های وابسته به دولت، اتومبیل های دولتی و اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی در سراسر کشور ممنوع است و مأموران انتظامی مکلفند نسبت به برداشتن و از بین بردن این اوراق تبلیغاتی اقدام و در صورت مشاهده متخلفین، آنان را جلب کنند و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل دهند.

براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فرمانداری ها و بخشداری ها می توانند با استفاده از امکانات محلی، مکان های مناسب ثابت یا سیار را برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین کنند.

معاون فرماندار تهران تاکید کرد: در صورت گزارش تخلفات در خصوص تبلیغات داوطلبان، کارگروه امحاء آثار تبلیغاتی غیرمجاز انتخاباتی نسبت به رفع این موارد با جدیت اقدام خواهد کرد.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

نظرات بینندگان