arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰

لاریجانی: اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند قوه مقننه را جا بگذارد دچار سوءتفاهم شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند بدون قوه مقننه، به دنبال اجرای عدالت برود، دچار سوءتفاهم شده است.
به گزارش انتخاب به نقل از ايلنا، "علی لاریجانی" در دومین همایش ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت اظهار کرد: سازوکار حکومت از نظر کلان باید شئونی داشته باشد در واقع خود قوه مقننه نیز باید بر مبنای تئوریک و قانونگذاری حرکت کند.
وی با تاکید بر این که قوه مقننه باید کاملا مستقل باشد، یادآور شد: تنها مساله دستگاه قانونگذاری باید این باشد که حقوق مردم را در موضوع عدالت چارچوب‌بندی کند و جلوی برخی از آسیب‌ها را نیز بگیرد.
لاریجانی ادامه داد: وظیفه قوه مقننه این است که در راستای عدالت قانون ایجاد کند و در مقابل قوه مجریه نیز باید این قانون را در جامعه پیاده کند و از سوی دیگر قوه قضائیه نیز باید نظارت کامل بر اجرای درست آن داشته باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی هرگونه دخالت قوا در کار یکدیگر را مخل عدالت دانست و تصریح کرد: اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند قوه مقننه را جا بگذارد و عدالت را اجرا بکند دچار سوءتفاهم شده است؛ البته برعکس این موضوع هم صادق است.
وی با تاکید بر اینکه سه قوه باید به طور مستقل در جای خود عمل کنند، در عین حال خاطرنشان ساخت: اما ممکن است هرکدام به طور کامل به وظایف خود عمل نکنند. اینجاست که ولی امر با چشم بینا و تیزهوشی به این موارد نظارت دارد.
لاریجانی در ادامه عدالت را موضوعی کانونی و حساس توصیف کرد و گفت: نباید خیلی عجولانه با این موضوع برخورد کرد و نباید هم در مقابل آن بی‌خیال بود.
وی یادآور شد: نقش کانونی عدالت در حیات بشری مخصوصا برای انقلاب اسلامی که عدالت اساس آن است موضوعی حیاتی است.
رئیس قوه مقننه عدالت را از موضوع‌هایی دانست که هم عامه مردم و هم فرهیختگان با آن نسبتی دارند.
وی توضیح داد: عامه مردم معمولا رابطه مثبتی با عدالت برقرار می‌کنند چون آن را ضد تعدی و تجاوز می‌دانند. در واقع همه ملت‌ها در طول تاریخ با هر تصوری نگاه مثبتی به عدالت دارند.
وی ادامه داد: در بین متفکران هم عدالت موضوع کانونی و مهمی است. مثلا سقراط عدالت را فضیلت برتر می‌دانست و افلاطون در کتاب جمهوری عدالت را مساله اساسی برای تکوین جامعه بشر اعلام کرده بود.
لاریجانی با بیان این که متفکران قرائت‌های مختلفی از عدالت دارند که یکسان نیز نیستند، گفت: البته ما یک دوره غروب این فکر را نیز در تمدن غرب داریم.
وی ادامه داد: در واقع زمانی که پوزیتیویست‌ها و لیبرال‌ها به وجود آمدند دوره افول عدالت را شاهد هستیم. البته متفکران لیبرال در امروز نیز عدالت را مساله‌ای مزاحم برای توسعه می‌دانند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به نقش و اهمیت عدالت در سنت اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در سنت اسلامی نیز عدالت یک موضوع برجسته است. در واقع فقها نیز شان والایی برای عدالت قائل هستند و در نزد فیلسوفان اسلامی نیز همین گونه است.
لاریجانی تکوین جامعه یا مدینه فاضله را وابسته به عدالت دانست و تصریح کرد: این که امام (ره) مساله عدالت را یک موضوع اساسی نامیدند به گونه‌ای که پیشرفت و آبادانی و معنویت کشور در پناه عدالت رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که فیلسوفی مانند امام که حاکم جامعه اسلامی است دغدغه‌اش عدالت است. رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر عدالت اجتماعی تاکید کرده‌اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
0
2
تا حالا که جا مانده !!!منبعد را خدا می داند!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
0
1
پس مجلس جانمانده مردم دچار سوئ تفاهم شدن/شاید سرعت دیگران زیاد بوده.
نظرات بینندگان