arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

دیدار احمدی نژاد با دبیرکل سازمان ملل

رييس‌جمهور اظهار كرد: دولت و مردم سوريه مي‌توانند با مذاكره و گفت‌وگو مسايل و مشكلات خود را برطرف كنند و دخالت بيگانگان جز افزايش تنش نتيجه‌اي نخواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رييس‌جمهوري اسلامي ايران و دبيركل سازمان ملل متحد مهمترين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و بر لزوم احترام به حقوق انسان‌ها و اتخاذ راهكارهاي انساني براي حل مشكلات تاكيد كردند.

به گزارش "انتخاب" به نقل از ایسنا ، دكتر محمود احمدي‌نژاد بعد از ظهر امروز ـ دوشنبه ـ در حاشيه چهارمين اجلاس بين‌المللي كشورهاي كمتر توسعه‌يافته در ديدار بان كي‌مون ـ دبيركل سازمان ملل متحد ـ اظهار كرد: جهان به تفاهم بيش از تخاصم نياز دارد و بايد در قبال مسايل و مشكلاتي كه پيش مي‌آيد از رويكرد گفت‌وگو و تعامل استفاده كرد. بي‌ترديد لازمه رسيدن به جهاني بالاتر و شايسته‌تر، تفاهم و دوستي است.

وي با تاكيد بر اينكه حق حاكميت متعلق به ملت‌هاست، تصريح كرد: هيچ‌كس در جهان حق ندارد ارزش‌ها و اراده خود را به ساير ملت‌ها تحميل كند.

رييس‌جمهور كشورمان خاطر نشان كرد: منطقه خاورميانه از مهم‌ترين مناطق فرهنگ و تمدن جهاني است و ملت‌هاي منطقه در حالي كه تحول و انقلاب را آغاز كرده‌اند از دخالت‌ها و برخوردهاي دوگانه و استانداردهاي چندگانه غربي‌ها نگراني دارند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: سازمان ملل با برقراري گفت‌وگو و مذاكره ميان مخالفان و دولت‌هاي منطقه مي‌تواند از كشتار مردم جلوگيري كرده و آرامش و امنيت را در منطقه و جهان تثبيت كند.

وي با ابراز نگراني از دخالت غربي‌ها در اوضاع سوريه نيز گفت: اين نگراني وجود دارد كه حمايت غرب از مخالفان در سوريه دامنه تشنج و تنش را حتي به اروپا منتقل كند.

رييس‌جمهور كشورمان اظهار كرد: دولت و مردم سوريه مي‌توانند با مذاكره و گفت‌وگو مسايل و مشكلات خود را برطرف كنند و دخالت بيگانگان جز افزايش تنش نتيجه‌اي نخواهد داشت.

احمدي‌نژاد همچنين با اشاره به وضعيت ليبي خاطرنشان كرد: وضعيت ليبي به‌خاطر ورود برخي از كشورها در جنگ با دولت اين كشور به نسبت پيچيده است و بدون ترديد اگر ناتو به جاي مداخله نظامي به دنبال ايجاد تفاهم و گفت‌وگو بين مردم و دولت بود، شرايط بهبود پيدا مي‌كرد.

وي افزود: يك گروه مستقل بين‌المللي مي‌تواند با برقراري گفت‌وگو و تفاهم، شرايط را در اين كشور آرام كند.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در خصوص مسايل منطقه و ايجاد فضايي آرام همراه با تعامل و گفت‌وگو بين دولت‌ها و ملت‌ها نقش‌آفريني كند.

احمدي‌نژاد همچنين با اشاره به موضوع هسته‌اي كشورمان تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همچنان آماده گفت‌وگو و مذاكره است و شما به عنوان دبيركل سازمان ملل متحد مي‌توانيد طرفين مذاكره با ايران را به حركت در مسير تعامل و همكاري فرا خوانده و دبيركل آژانس بين‌المللي هسته‌اي را به اتخاذ استانداردهاي واحد در مقابل اعضاي آژانس توصيه كنيد.

دبيركل سازمان ملل متحد نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند نقش بسيار مهمي در تحولات منطقه داشته باشد، اظهار كرد: كشورهاي منطقه بايد از انقلاب آزاديبخش ملت ايران درس عبرت بگيرند و نبايد اراده واقعي مردم را مورد غفلت قرار دهند چرا كه كساني كه از تاريخ عبرت نگيرند، مطمئنا شكست خواهند خورد.

بان كي‌مون با تاكيد بر اينكه نبايد جان انسان‌ها به خطر بيفتد، بر ضرورت ايجاد تعامل و گفت‌وگو بين مردم و دولت‌هاي منطقه تاكيد كرد.

وي با تاكيد بر لزوم حل موضوع هسته‌اي ايران از طريق گفت‌وگو يادآور شد: برنامه هسته‌اي ايران با برخي كشورهايي كه به دنبال بمب‌ اتم هستند از جمله كره شمالي متفاوت است و معتقدم كه با گفت‌وگو و تفاهم مي‌توان اين مساله را برطرف كرد.
نظرات بینندگان