arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

قیمت سرسام آور میوه‌های لوکس در میادین تره بار

وقتی وارد میدان بزرگ میوه و تره بار تهران می شوی و می شنوی که تعداد انگشت شمار واردکننده میوه‌های لوکس خارجی با وامهای میلیاردی دولتی انواع میوه‌های خارجی را از دلالان آمریکایی وارد کشور می‌کنند و با قیمتهای گزاف به مردم می‌فروشند، درمانده می شوی و نمی دانی چه بگویی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقتی وارد میدان بزرگ میوه و تره بار تهران می شوی و می شنوی که تعداد انگشت شمار واردکننده میوه‌های لوکس خارجی با وامهای میلیاردی دولتی انواع میوه‌های خارجی را از دلالان آمریکایی وارد کشور می‌کنند و با قیمتهای گزاف به مردم می‌فروشند، درمانده می شوی و نمی دانی چه بگویی.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، پاملو ترکیه‌ای، سیب فرانسوی، سیب ترکیه‌ای، سیب شیلی، پرتقال مصری، توت فرنگی ترکیه، شلیل و آلوی چینی، لیموترش ترکیه، سیر چینی، آناناس آفریقایی و هندی، شاه بلوط و زنجبیل چینی و گلابی شیلی میوه‌هایی است که امروزه در میدان بزرگ تره‌ بار و بازارهای شمال تهران خودنمایی می‌کند، در محل مناسبی از میدان و بازار جا خوش کرده‌ و قیمت بالاتری دارند اگرچه بسیارشان طعم و مزه مناسبی ندارد اما مورد اقبال برخی خریداران هستند.
وزیر جهاد کشاورزی بارها واردات میوه‌های لوکس را در شان جمهوری اسلامی ایران ندانسته و در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرد؛ سیاستی داریم که واردات میوه‌های لوکس به هیچ عنوان برای واردکننده آن به صرفه نباشد.
اگرچه هنوز تعریف واضحی از میوه لوکس نداریم اما برخی از این میوه‌ها مانند پاملو وارداتی از ترکیه را در یک آمار هر چند غیررسمی بالای 90 درصد مردم تهران نمی‌شناسند.


ورود چنین میوه‌هایی به کشور علاوه بر اینکه بازارهای داخلی را قبضه کرده و سود کلان واردات آن به جیب تعداد معدودی که شاید به انگشتان دست هم نمی‌رسد می‌رود، از سوی دیگر ذائقه مردم هم با چنین میوه‌هایی سازگار نیست و شاید تنها یکی دو درصد مردم قادرند این میوه‌های گران قیمت را که هر عدد آن 5 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد خریداری کنند و آن هم نه به دلیل طعم و مزه که صرفا به دلیل پز دادن رنگارنگی سفره‌اش با میوه‌های خارجی گران قیمت است.
البته در مورد سایر میوه‌ها همین طور است و طعم آنها جز به کام عده‌ای معدود شیرین نشده است. ورود چنین میوه‌هایی که معمولا به صورت مافیایی وارد کشور شده به رغم اینکه بعضاً اعلام می‌شود با اخذ عوارض بیشتر کاری می‌کنیم برای واردکنندگانش صرفه اقتصادی نداشته باشد اما دقیقا این عوارض از خود مردم گرفته می‌شود و دقیقا برای وارد کننده هم صرف می‌کند.
زمانی که هیچ نظارتی بر بازار نیست و وارد کننده و فروشنده هر قیمتی که توانستند می‌فروشند در حقیقت تنها این مردم هستند که در هر حالتی متضرر می‌شوند و حتی عوارض بالای وارد کنندگان را پرداخت می‌کنند.
از سوی دیگر فراوانی واسطه‌ها چه در مورد میوه‌های وارداتی و چه میوه‌های داخلی عرصه را به کشاورزان و مصرف‌کنندگان تنگ کرده‌ و باعث می‌شود قیمت به چندین برابر دست مصرف کننده و به نازلترین قیمت از کشاورز خریداری شود.
در این میان نظارت بر این گونه مسائل هم رنگ باخته، به عنوان مثال زمانی که مصوب می‌شود در ایام عید با فروشندگان موز بالاتر از 1150 تومان در میادین و بالاتر از 1300 تومان در بازار برخورد می‌شود به بیش از 2 هزار تومان هم به فروش می‌رسد و آب از آب تکان نمی‌خورد و در این میان با اظهارنظر عجیب حجره‌داران مواجه می‌شویم که می گویند قیمت را تنها ما و خریدار تعیین می‌کنیم و هیچ نظارتی در این زمینه نیست.

* فراوانی میوه‌های خارجی در بازار

امین اسلامی فروشنده‌ میوه در میدان بزرگ تره‌بار تهران در حالی که میوه گلابی را در جعبه‌های مخصوص می‌چیند تا شکل و شمایل آن برای فروشنده جذاب باشد، می‌گوید: میوه‌های خارجی طعم و مزه میوه ایرانی را ندارد اما مردم بهتر می‌خرند زیرا بالا و پایین جعبه یکدست است، ضایعات ندارد و همه میوه‌ها هم یک اندازه است.
وی در حالی که ردیف‌های پائین میوه ایرانی را نشان می‌دهد، می‌گوید: خودتان قضاوت کنید چقدر تفاوت است بسته‌بندی‌ میوه‌های ایرانی ردیف بالا درشت است اما ردیف‌های پایین تر ریزتر می‌شوند.
آن طرف تر میوه‌های گلابی‌شکلی که به اندازه دو سه برابر گلابی است نظرم را جلب می‌کند که روی آن نوشته " پاملو ".
اسلامی می‌گوید: از ترکیه وارد می‌شود در میدان کیلویی 3200 تومان اما در بازار هر عدد 5 هزار تومان به فروش می‌رسد.
این فروشنده ادامه داد: در فروش میوه‌های خارجی وزن کارتن کم می‌شود اما وزن جعبه میوه‌های ایرانی که شاید 3 ـ 2 کیلوگرم است کم نمی‌کنند و بنابر این خریداران تمایل بیشتری به خرید میوه‌های خارجی دارند.

*سود بیشتر میوه‌های خارجی

علی اصغر نادریان 53 ساله که در سالن 11 میدان بزرگ تره‌بار حجره‌داران می‌گوید: 25 سال است تنها میوه خارجی در این حجره می‌فروشم، فروش آن راحت‌تر و سود مناسبی هم دارد و حداقل از شر مساعده‌دهی به کشاورزان راحت شده‌ام.
وی افزود: حجره‌داران معمولا از یک سال قبل برای کشاورزان مساعده می‌دهند که شاید 60 درصد آنها را شامل شود در بسیاری موارد باز پس‌گیری این پولها سخت است چون کار کشاورزی همیشه همراه باریسک است و درآمد آنها قابل پیش بینی نیست.

* به جای میوه‌های لوکس از کالاهای اساسی حمایت شود

پناهی حجره‌دار با سابقه میدان مرکزی تره‌بار گفت: دولت به جای حمایت از میوه‌هایی که شاید اسم آنها هم به گوش مردم نخورده و یا تعداد معدودی از مردم شمال شهر می‌توانند خرید کنند از کالاهای اساسی مانند گوشت، برنج، گوشت مرغ و روغن حمایت کند.

*شرکت‌های آمریکایی واسطه‌های وارداتی

درحالی کارتن‌های وارداتی میوه در میدان با مارک یونیفروت (unifruit) عرضه می‌شود که حجره داران میدان بزرگ می گویند، این شرکت آمریکایی است و شعبات آن در کشورهای منطقه مستقرند و میوه‌ها را ارزان خریداری و به چند برابر قیمت به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.
کاشانی که جلوی حجره او مملو از میوه‌های وارداتی مانند پاملو ترکیه‌ای زنجبیل‌ چینی، تمبر هندی، سیب ایتالیایی و غیره است،‌ می‌گوید:فردی به نام جاسم فرزانه اصالتا اماراتی مدیریت شرکت یونی فرویت را بر عهده دارد.
وی گفت: این شرکت‌ها در کشورهای اطراف فعالیت دارند و میوه‌‌های خارجی را به کشور ما و کشورهای دیگر وارد می‌کنند.
میوه جالبی نظرم را جلب می‌کند به شکل گلابی و اندازه‌ای دو سه برابر آن و ظاهری مانند گریپ فروت فروشنده قیمت آن را 3500 تومان می‌گوید که به گفته وی بیرون هر عدد 5 هزار تومان به فروش می‌رسد.
در یک بررسی آماری هر چند غیر رسمی از نظر اینکه چه تعدادی از مردم تهران این میوه را می‌شناسند مشخص شد تقریبا 90 درصد مردم هیچ شناختی از آن ندارند.

* واردکنندگان به اتکای دولت وامهای میلیاردی می‌گیرند

یک حجره‌دار دیگر گفت: واردکنندگان به اتکای دولت وامهای میلیاردی می‌گیرند و میوه و موز وارد می‌کنند سود واردات تنها به جیب عده‌ای اندک می‌رود در حالی که اگر دولت از حجره‌داران میدان مرکزی حمایت کند و برای آنها وام دهد تا وارد کنند هم بازار تنظیم می‌شود و هم در عرصه رقابت قیمت پایین می‌آید.
وی افزود: انحصاری شدن واردات باعث شده آنها هر موقع دلشان خواست وارد کنند و هر زمانی هم خواستند به بازار عرضه کنند و نه تنها قیمت تعدیل نمی‌شود بلکه سود کلان هم به جیب می‌زنند.

* قاچاق میوه

غلامرضا پناهی حجره‌داری که 30 سال است فعالیت می‌کند، گفت: بسیاری از این میوه‌ها به صورت قاچاق از مرزهای عراق، کویت و ارومیه برای فرار از مالیاتی وارد کشور می‌شود.
وی افزود: دولت اگر نظارتی نداشته باشد بازار داخل را خراب کرده و تولید‌کنندگان متضرر می‌شوند.
پناهی همچنین با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی گفت: متأسفانه محاسبه نمی‌کند که تولید برخی محصولات کشاورزی به چه قیمتی تمام می‌شود برای برخی زمین‌های دیم مجوز 4 حلقه چاه صادر شده و آبهای زیرزمینی را بیرون کشیده و سیب تولید می‌کنند در حالی که این کار خسارت‌های فراوانی به ذخایر کشور وارد می‌سازد و این منابع ارزششان خیلی بیشتر از سیب تولیدی است.

* واردات کشاورزان را فلج می‌کند

وی ادامه داد: واردات میوه نمی‌تواند قیمت بازار را تنظیم کند زیرا به محض اینکه دولت اقدام به واردات می‌کند کشاورز محصول خود را در انبارها نگهداری کرده و به به بازار نمی‌فرستد و بعد از آن هم قیمت پایین آمده و کشاورز ضرر می‌کند.
پناهی گفت: سیاست دولت باید طوری باشد که بتواند در تمام سال قیمت را کنترل کند، کنترل مقطعی هنر نیست.

* مافیای میوه و نفوذ آنها

رمضان مظفری که به گفته خودش قبل انقلاب در رسته نیروی هوایی خدمت کرده است و شغل پدر را در حجره میدان تره‌بار مرکزی ادامه می‌دهد، می‌گوید: واردات میوه به ویژه موز انحصاری است در حال حاضر 5 نفر وارکننده موز هستند من هم در قبال دریافت 3 درصد از فروش برای آنها کار می‌کنم.
وی افزود: امروزه تمام بازار برای آنها کار می‌کنند، پول، سرمایه و سردخانه‌های بزرگ دارند، وارد می‌کنند و هر زمان هم صلاح بدانند به بازار عرضه می‌کنند.

*قیمت سرسام آور میوه‌های لوکس در میادین تره بار

پاملو ترکیه‌ای(هر عدد 5000 تومان)، سیب فرانسوی(3000 تومان)، پرتقال مصری(2000 تومان)، توت فرنگی ترکیه(6500 تومان)، شلیل چینی(6000 تومان) ، لیموترش ترکیه(3800 تومان)، سیر چینی(5500 تومان)، آناناس آفریقایی و هندی( کارتنی 14هزار و 500 تومان)، شاه بلوط ( 4000 توتمان)، گلابی شیلی (5800 تومان) تمبر هندی( بسته 10 کیلویی 70 هزار تومان) است و زمانی که پای این میوه‌ها به بازار می‌رسد قیمتها بیشر اوج می‌گیرد.

نظرات بینندگان