arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴

مذاکره با 30 شرکت اروپایی و آسیایی برای حفاری در میدان های نفتی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بر انجام مذاکره با ۳۰ شرکت اروپایی و آسیایی در چند ماه گذشته و آمادگی تهران برای همکاری با شرکت های معتبر نفتی و فعالیت مشترک در پروژه های حفاری نفت و گاز تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش شرکت ملی نفت؛ «حیدر بهمنی» به راه اندازی کمیته های پساتحریم در سطح صنعت حفاری نفت و گاز ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به لغو تحریم ها، در این کمیته ها مباحث مربوط به ابعاد اقتصادی و فنی، برنامه ریزی، مذاکره با شرکت های خارجی و بررسی قراردادها دنبال می شود.

شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درباره مذاکرات نفتی با ایتالیا و سنگاپور گفت: مهم ترین محور این مذاکرات، صنعت حفاری و استفاده از فناوری های روز جهان بود.

این مقام مسئول از شرکت های ایتالیایی، سنگاپوری و برخی فعالان اروپایی به عنوان مهم ترین هیات های نفتی نام برد که تاکنون با آنها مذاکره شده است.

بهمنی اضافه کرد: همه این شرکت ها همکاری مشترک با شرکت ملی حفاری ایران در صنایع نفت و گاز را خواستار بوده اند.

وی بر آمادگی شرکت ملی حفاری برای همکاری با شرکت های معتبر نفتی جهان با هدف فعالیت مشترک در طرح های حفاری نفت و گاز تاکید کرد و گفت: صنعت حفاری در سه دهه گذشته با وجود تحریم های مختلف، توسعه کمی و کیفی در ابعاد مختلف را تجربه کرده است.

بهمنی یادآوری کرد صنعت حفاری ایران در دوران پیش از انقلاب در اختیار ۴۶ شرکت آمریکایی و اروپایی بود.

وی افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب، صنعت حفاری تنها صنعت باقی مانده در دست آمریکایی ها بود و به نوعی پاشنه آشیل کشور در بخش نفت به شمار می رفت.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران یادآوری کرد تا پیش از پیروزی انقلاب در کشور حتی یک مهندس حفاری نفت نداشتیم.

به گفته وی، هم اکنون نزدیک به ۷۰ درصد قطعات صنعت حفاری در ایران طراحی و ساخته می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد پیش از پیروزی انقلاب فقط ۲۰ دستگاه دکل حفاری در سطح صنعت نفت کشور وجود داشت و افزود: امروز نزدیک به ۱۱۰ دستگاه حفاری در صنعت نفت و گاز کشور فعال است.

وی اعلام کرد از سه دهه پیش تاکنون نزدیک به چهار هزار حلقه چاه تازه نفت و گاز در ایران حفاری شده است و گفت: هم اکنون حتی عمق حفاری چاه های نفت و گازی کشور به ۶ هزار متر رسیده است.

به گزارش ایرنا، ایران دارای ده ها میدان مشترک و مستقل نفت و گاز است که در سال های تحریم به دلیل کمبود منابع مالی امکان توسعه همه آنها وجود نداشت.

همچنین توسعه میدان های نفتی ایران در دریای خزر به دلیل ضعف در زمینه حفاری در آبهای عمیق به کندی پیش رفته است.

پیش بینی می شود با ورود شرکت های بین المللی و دستیابی ایران به فناوری های نوین حفاری، توسعه میدان های نفت و گاز ایران بویژه در میدان های مشترک شتاب زیادی بگیرد.
نظرات بینندگان