arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴

آلودگی هوای اهواز حدود هفت برابر حد مجاز

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، بیشترین میزان آلودگی هوای اهواز در روز دوشنبه را حدود هفت برابر حد مجاز اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آلودگی هوا در ساعت 16 امروز در اهواز، یک هزار و 23 میکروگرم بر مترمکعب و در شادگان 178 میکروگرم بر مترمکعب بود.

به گزارش «انتخاب»، وی افزود: در ساعت 12 امروز نیز آلودگی اهواز یک هزار و 79 میکروگرم بر مترمکعب و شادگان 288 میکرگرم بر مترمکعب بود.

حدمجاز آلودگی هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

اگرچه امروز نیز همانند سه روز گذشته گرد و غبار تعدادی از شهرهای خوزستان را فراگرفته اما این میزان گرد و غبار از پیش بینی هواشناسی استان بسیار کمتر است.

هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده بود که امروز توفان گرد و غبار شدیدتر از دو روز گذشته باشد به همین دلیل ستاد بحران استان امروز (دوشنبه) را برای مدارس و ادارات در 15 شهرستان تعطیل اعلام کرد.

شنبه نیز به دلیل وقوع گرد و غبار شدید که تا 66 برابر حد مجاز در اهواز و آبادان رسیده بود، مدارس نوبت عصر تعطیل اعلام شد. هواشناسی همچنین پیش بینی کرده گرد و غبار تا عصر سه شنبه ادامه می یابد، بر این اساس قرار بود عصر امروز ستاد بحران برای تعطیلی مدارس در روز سه شنبه تصمیم گیری کند که تا زمان انتشار این خبر در باره تعطیلی یا عدم تعطیلی سه شنبه اطلاع رسانی نشده و تماس با ستاد بحران نیز بی نتیجه بوده است.

پیش بینی وقوع گرد و غبار در یک دهه گذشته همواره با خطای زیاد روبرو بوده و همین مساله نارضایتی خوزستانی ها را به دنبال داشته است. 

کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان پیش از این، از تامین نشدن اعتبار خرید دستگاه های تجهیز هواشناسی انتقاد کرده و گفته بود: همه کشورهایی که با گرد و غبار درگیر هستند تجهیزاتی را نصب می کنند تا به محض خیزش توده های گرد و غبار بتوانند درباره آن اطلاع رسانی کنند.

وی گفت: در خوزستان نیز قرار بود سامانه های هواشناسی تجهیز شود تا بتوانیم پیش از رسیدن گرد و غبار به استان آن را پیش بینی کنیم تا مردم بهتر برنامه ریزی کنند و جلوی ضررهای اقتصادی گرفته شود اما این اعتبار تا کنون تامین نشده است.

مبنای اعلام تعطیلی نیز یکی از مسائلی است که همیشه مورد انتقاد کارشناسان بهداشت و شهروندان بوده و این افراد معتقد هستند استاندارد سازمان بهداشت جهانی باید ملاک تعطیلی قرار گیرد.

طبق دستورالعمل جدید تعطیلی مدارس و اداره ها در زمان گرد و غبار که اجرای آن برای فرمانداری های استان لازم است، در صورتی که غلظت ذرات گرد و غبار در هوا یک هزار و 500 میکروگرم بر مترمکعب (10 برابر حد مجاز آلودگی هوا) باشد مهدکودک ها، یک هزار و 800 میکروگرم بر مترمکعب (12 برابر حد مجاز آلودگی هوا) مدارس ابتدایی، دو هزار و 200 میکروگرم بر مترمکعب (14 برابر برابر حد مجاز آلودگی هوا) مدارس متوسطه اول، دو هزار و 500 میکروگرم بر مترمکعب (16 برابر حد مجاز آلودگی هوا) مدارس متوسطه دوم و سه هزار میکروگرم بر مترمکعب (20 برابر حد مجاز آلودگی هوا) اداره های استان تعطیل می شوند. این در حالیست که به ندرت این دستورالعمل اجرا می شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آلودگی هوا ، اهواز
نظرات بینندگان