arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴

پوتین تا کی از سقوط نفت مصون می‌ماند؟

از آنجا که بیشترین درآمد بودجه‌ای روسیه از راه فروش نفت تامین می‌شود، شرایط کنونی بازار انرژی این سوال را پیش می‌آورد که ولادیمیر پوتین تا چه زمانی می‌تواند ضمن حفظ قدرت سیاسی خود، اقتصاد بحران زده کشورش را نیز نجات دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به‌گزارش اقتصادنیوز، به‌نقل از بلومبرگ، در ارزیابی توانایی «ولادیمیر پوتین» برای ماندن بر سر قدرت از یک سو و مقابله و ایستادگی با غرب از سوی دیگر، یک سوال مهم وجود دارد و آن این است که بودجه دولت روسیه در شرایط کنونی افت شدید قیمت نفت تا چه زمانی کفاف هزینه‌های این کشور را می‌دهد؟ اقتصاددانان اکونومیست معتقدند که پوتین احتمالا خواهد توانست بیش از آنچه که تاکنون تصور می‌شد با وجود نفت ارزان، با قدرت کشورش را به پیش برد.

روسیه از یک جنبه مهم به نوسانات قیمت نفت و انرژی بسیار حساس است زیرا مالیات نفت و گاز نیمی از درآمدهای بودجه‌ای این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. از این رو، پس از آنکه روند نزولی قیمت نفت در سال 2014 شروع شد، برخی از اقتصاددانان ابراز نگرانی می‌کردند دولت روسیه با وجود داشتن ذخیره 90 میلیارد دلاری که برای روز مبادا اندوخته، ممکن است تا پایان سال با کمبود پول مواجه شده و به وضعیت سخت اقتصادی دچار شود.

اما از آن به بعد، همه چیز تغییر کرد و سقوط جدی نرخ برابری روبل، سبب افزایش درآمد انرژی روسیه شد. پوتین نیز تاکنون توانسته بدون آنکه از میزان محبوبیتش کاسته شود، هزینه‌های دولت را مهار کند. در نتیجه، اقتصاددانان دویچه بانک به تازگی برآورد کرده‌اند دولت روسیه برای تعادل برقرار کردن در بودجه خود نیازمند نفت 66 دلاری است و این درحالی است که در سال 2014 دویچه بانک، این مبلغ را بشکه‌ای 103 دلار برآورد کرده بود.

تا روز جمعه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت، روی بشکه‌ای 33 دلار تثبیت شد که با این حساب روسیه باید در انتظار کسری بودجه باشد. همچنین، اقتصاددانان دویچه بانک با درنظر داشتن روند درآمدها و هزینه‌های روسیه، برآورد کردند که سه سال طول می‌کشد تا ذخایر پولی این کشور تمام شود که این زمان کوتاه‌تر از عربستان و ایران و طولانی‌تر از کشورهایی مثل کلمبیا، عمان و نیجریه است.

برای اطمینان از این مساله، صرفه‌جویی‌های مالی باید مدت پایداری منابع مالی روسیه را افزایش دهد درحالیکه همین منابع نیز هم‌اکنون برای حمایت از پوتین کافی نیست به طوری که در پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگی، حقوق کارمندان دولت و بودجه نظامی نیز اثرات این کاهش هزینه‌ها احساس می‌شود. همچنین، ادامه روند کاهشی قیمت نفت موجب عمیق‌تر شدن بحران مالی این کشور خواهد شد.

بلومبرگ به این مساله اشاره می‌کند که رفتارهای سلطه‌گرانه پوتین احتمالا سبب اختلال در توانایی اقتصاد روسیه برای نجات از چنین شوک‌هایی شده است. می‌توان این گونه گفت که تا زمانی که بودجه روسیه نگران کننده باشد، پوتین بیشتر شبیه یک بازمانده خواهد بود. 
نظرات بینندگان