arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴

انتقاد مشاور رییس‌جمهور از نحوه اداره صداوسیما

مشاور رییس جمهور در امور فرهنگی با انتقاد به وضعیت اداره شدن صداوسیما گفت:‌ مدل اداره این سازمان در حال حاضر مشخص نیست، چون بعد از سال 1371 صداوسیما به قانون جدیدی برای اداره خود نیاز داشت که هنوز در مجلس تصویب نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «حسام‌الدین آشنا» بیان کرد: امیدوارم با همت دولت و همکاری مجلس در این دوره، قانون جدید اداره سازمان صداوسیما و نظارت بر آن تصویب شود تا این سازمان در شرایط جدید فعالیت‌های فرهنگی و ارتباطی در سطح ملی و بین‌المللی را با چابک‌سازی به منظور پاسخ دادن به نیاز مخاطبان انجام دهد.

به گزرش «انتخاب»، او با اشاره به مشکل تأمین هزینه در سازمان صداوسیما گفت: این سازمان همیشه از بابت افزایش هزینه روزافزون‌اش می‌نالد. در این تردیدی نیست که مخاطبان این رسانه از کیفیت محتوای تولید شده رضایت ندارند. در شرایطی که سازمان صداوسیما ناراضی و مخاطب نه چندان راضی است و بودجه هم کفایت نمی‌کند، نیاز داریم در طول سال‌های آینده به تعامل جدیدی میان این سازمان و بودجه آن برسیم.

«آشنا» تأکید کرد: ‌این تعامل نه از سر لجبازی، بلکه از بابت جبر زمانه است که باید اتفاق افتد.

مشاور رییس جمهور در امور فرهنگی که در پنل تخصصی تبیین بخش فرهنگی برنامه ششم توسعه به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ورزش و جوانان، مشاور رئیس جمهور در امور زنان و جوانان و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشت، به تشریح جهت‌گیری دولت در حوزه رسانه و فرهنگ پرداخت.

وی با اشاره به لایحه دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان یکی از تحولات بنیادین رابطه دولت و ملت در کشور، این پرسش را مطرح کرد که آیا دسترسی به اطلاعات تولید شده توسط بودجه عمومی در دستگاه‌های دولتی حق مسلم مردم ایران است یا خیر؟

وی متذکر شد: این بحث سیاسی نیست و نباید اشتباه تلقی شود. قرار هم نیست در این باره شعار بدهیم.

«آشنا» گفت: قانون مصوب مجلس حق دسترسی آزاد به اطلاعات تولید شده توسط بودجه عمومی را به رسمیت شناخته، اما متأسفانه چندین سال بود که آیین‌نامه اجرایی آن در کمیسیون‌های دولت معلق مانده بود. امسال این آیین‌نامه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید که سال اجرای آن 95 تا 99 مطابق با برنامه ششم توسعه تعیین شد.

وی اضافه کرد:‌ معنای اجرای این قانون، شفاف‌سازی اطلاعات در کشور است؛ یعنی تمام مناقصه‌ها و مزایده‌های کشور که از بودجه عمومی تأمین مالی می‌شوند، در چارچوب این قانون باید به اطلاع عموم برسد. همه کسانی که اطلاعاتی درباره آن‌ها در دستگاه دولتی تولید شده، حق دارند به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

مشاور رییس جمهور در امور فرهنگی افزود: این قانون حق شکایت بابت عدم ارائه شفاف اطلاعات را به رسمیت شناخته است.

«آشنا» با اشاره به توجه برنامه ششم توسعه در سیاست‌گذاری فضای مجازی کشور اظهار کرد:‌ امیدواریم بسیاری از کارهای سلیقه‌ای، بی‌ضابطه و بی‌نتیجه که در حوزه مجازی انجام می‌شود و هیچ اثری جز ناراضی کردن مردم و عادت دادن آن‌ها به تخلف مستمر نداشته است، جمع شود و امنیت فضای مجازی کشور با تدبیر شورای عالی مجازی و با مدیریت مرکز ملی فضاهای مجازی همراه با تنوع و تکثر به رسمیت شناخته شود.

وی سپس به موضوع کپی‌رایت پرداخت و ادامه داد: مسئله بعدی که باید آن را رفع کنیم به رسمیت شناختن حق انتشار و کپی‌رایت در سطح بین‌المللی است. امیدواریم در سال‌های 95 تا 99 این تکلیف روشن شود.

«آشنا» تأکید کرد: ‌نمی‌توان به خود اجازه داد همه آثار فرهنگی دیگران را کپی و منتشر کرد، اما به دیگران این حق را نداد.

مشاور رییس جمهور در امور فرهنگی همچنین اظهار کرد: در شرایطی که یک کشور برآوردش از توان فرهنگی خود این است که ما آنقدر ضعیف‌ هستیم که هیچ وقت هیچ چیزی از ما نخواهند برد و ما نیاز داریم همه‌چیز خود را از دیگران تأمین کنیم، طبیعی است که گفته شود کپی‌رایت بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسیم. چون خود را فقط وارد کننده فرهنگ می‌دانیم، اما اگر خود را تولیدکننده بدانیم، این طور برخورد نمی‌کنیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان