arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴

باراک اوباما طرح تعطیلی زندان گوانتانامو را اعلام کرد

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طرح تعطیلی زندان گوانتانامو در کوبا را اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اوباما گفت که باز نگهداشتن این زندان مغایر با ارزش های آمریکاست و به امنیت و جایگاه کشورش در جهان لطمه وارد می آورد.

به گزارش «انتخاب» ، رئیس جمهور آمریکا افزود که این طرح را برای تصویب کنگره آمریکا که اکثریت در آن با جمهوریخواهان است، ارسال خواهد کرد اما اذعان داشت که تاکنون تلاش های او برای تعطیلی این زندان به دلیل مخالفت نمایندگان حزب جمهوریخواه بی نتیجه مانده است.

رئیس جمهوری آمریکا هم چنین گفت که زندانیان باقی مانده در گوانتانامو به بازداشتگاه های مطمئن در آمریکا فرستاده خواهند شد.

وزارت دفاع آمریکا پیشنهاد کرده است که ۹۱ تن از زندانیان گوانتانامو به کشورهایشان یا به بازداشتگاه های نظامی و زندان های غیرنظامی منتقل شوند اما کنگره آمریکا بشدت با چنین طرحی مخالفت می کند و مصمم به جلوگیری از تصویب هرگونه لایحه در این مورد در کنگره است.

زندان گوانتانامو سالانه ۴۴ میلیون دلار برای دولت آمریکا هزینه دارد و تعطیل کردن آن یکی از اولین وعده های باراک اوباما بعد از انتخاب شدن به ریاست جمهوری آمریکا بود.

رئیس جمهوری آمریکا که آخرین دوره ریاست جمهوری اش در ژانویه آینده به پایان خواهد رسید گفت که نمی خواهد این مشکل را برای جانشین خود باقی بگذارد.

باراک اوبا امروز گفت "باز نگاهداشتن این زندان مغایر با ارزش های ماست و به جایگاه ما در جهان لطمه می زند و لکه ای است بر پرونده ما بعنوان کشوری با بالاترین معیارهای حکومت قانون."

زندان گوانتانامو، در یک پادگان آمریکایی در جنوب شرقی کوبا قرار دارد که آمریکا طی قراردادی در سال ۱۹۰۳میلادی آن را از کوبا اجاره کرد.

به دنبال حملات یازدهم سپتامبر، دولت آمریکا از این پادگان برای نگهداری مظنونان به اعمال تروریستی، بازجویی و محاکمه آنها استفاده کرد.

از آنجا که این زندان در خاک آمریکا قرار ندارد، قوانین دادگاه‌های آمریکا بر آن اعمال نمی‌شود و بسیاری از متهمان در آنجا بدون تفهیم اتهام مدتهاست که در بازداشت به سر می برند.

منبع: فرارو

برچسب ها: اوباما ، گوانتانامو
نظرات بینندگان