arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴

فدراسیون فوتبال چین از دولت جدا شد

فدراسیون فوتبال چین در اقدامی که در راستای استقلال کامل این ارگان ورزشی توصیف شده، رسما از دولت این کشور جدا شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فدراسیون فوتبال چین اعلام کرده که دستیابی به استقلال ورزشی موجب شده است تا گام بلندی برای جدا کردن فعالیت های فوتبالی از دولت برداشته شود.

به گزارش «انتخاب»، این فدراسیون پیشتر تحت نظارت سازمان تربیت بدنی و ورزش چین فعالیت می کرد و از حدود شش ماه قبل اخباری مبنی بر جدایی این نهاد ورزشی از مجموعه دولت منتشر شده بود.

این فدراسیون در بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر کرده، آورده است که مرکز اداری فوتبال چین که زیر نظر دولت بود و به دولت امکان می داد نظارت بیشتری بر امور فوتبال داشته باشد، برچیده شده و از امروز فعالیت مستقل خود را آغاز کرده است.

روزنامه «ورزش» چین روز پنجشنبه به نقل از بیانیه آورده است که برچیده شدن این مرکز اداری و اجرایی به این معناست که برنامه ریزی های فوتبالی در چین از این پس بر عهده خود فدراسیون خواهد بود.

فدراسیون فوتبال چین خاطرنشان کرده است که از این به بعد در زمینه امور مالی، انتخاب مدیران، نرخ پرداخت ها، انجام مسابقات خارجی و انتخاب سرمربیان تیم ها، استقلال کامل خواهد داشت و دخالتی از جانب دولت متوجه این مجموعه نخواهد بود.

بسیاری از کارشناسان ورزشی چین، دادن استقلال به فدراسیون فوتبال این کشور را ناشی از مبارزه گسترده دولت با فساد در ورزش بویژه فوتبال می دانند که از حدود چهار سال پیش در این کشور آغاز شد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین که از فوتبال دوستان این کشور محسوب می شود مدتی پیش خواستار تغییرات جدی در ورزش فوتبال شده بود.

پس از تمهیداتی که اندیشیده شد یک برنامه اصلاحاتی گسترده از یک سال قبل در ورزش فوتبال چین آغاز شد که یکی از مهمترین آنها جدا کردن فدراسیون از مرکز اداری دولتی بود که بر امور این رشته ورزشی مدیریت می کرد.

رئیس جمهور چین یک سال قبل گفت که لازم است رشته فوتبال توسعه یابد، از نو اصلاح شود و با شرایط روز جهان به پیش برود.

در مقایسه با موفقیت هایی که چین در رشته های ورزشی مختلف دارد در ورزش فوتبال نتایج این کشور در عرصه های بین المللی بسیار ضعیف است.

تیم ملی فوتبال چین در دومین رده بندی فدراسیون بین المللی فوتبال (FIFA) در سال 2016 که اواسط بهمن ماه سالجاری صورت گرفت، با کسب 365 امتیاز در جایگاه 93 جهان قرار گرفت.

روزنامه «چاینا دیلی» این کشور مدتی قبل نوشت که جای نگرانی است که از میان یک میلیارد چینی نتوان یک تیم ملی یازده نفره خوب انتخاب کرد.

این نشریه خاطرنشان کرد که ضعف در این رشته ورزشی و مشکلات فراوانی که در فوتبال وجود دارد باعث شده تا چین فقط یک بار در سال 2002 میلادی به جام جهانی راه پیدا کند.

به دنبال درخواست برای اصلاحات و توسعه این رشته ورزشی لیگ برتر فوتبال چین در اقدامی کم سابقه برای جلب استعدادهای فوتبال جهان و ورزشکاران خارجی در فصل زمستان امسال 317 میلیون یورو صرف خرید بازیکن کرد.

مبارزه با فساد گسترده در فوتبال چین که حدود چهار سال پیش استارت آن زده شد، باعث شد این ورزش پرطرفدار در پرجمعیت ترین کشور دنیا شاهد پاکسازی گسترده ای باشد.

به گونه ای که بر اساس گزارش ها، نزدیک به 57 نفر از مسوولان ارشد و داوران این رشته ورزشی به جرم دریافت رشوه، اختلاس، فساد مالی و تبانی در برگزاری مسابقات محاکمه و روانه زندان شدند.

در میان دستگیرشدگان، افردی چون «نن یونگ» و «شیه یالونگ» روسای پیشین فدراسیون فوتبال چین هم بودند که بیش از 10 سال زندان برای آنان در نظر گرفته شد.

فدراسیون فوتبال چین به عنوان یکی از اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای.اف.سی) در سال 1924 پایه گذاری شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان