arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴

دادستانی رم یک پرونده در جریان استراق سمع آمریکا از برلوسکونی گشود

دادستانی شهر رم در پی انتشار اسناد جدید ویکی لیکس مبنی بر استراق سمع واشنگتن از' سیلیو برلوسکونی' نخست وزیر اسبق ایتالیا در سال 2011 و برخی از همکارانش یک پرونده تحقیقاتی به نام 'اقدامات مربوطه' گشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پرونده تحقیقاتی که توسط دادستانی شهر رم گشوده شده، تنها گزارشات مطبوعات در این زمینه جمع آوری شده و هنوز فرضیه جرم و مظنون در آن گنجانده نشده است. 

به گزارش انتخاب، بر اساس اخبار مطبوعات، یک نهاد آمریکایی به نام 'Scs' (خدمات مجموعه های ویژه) اقدام به استراق سمع از برلوسکونی و همکاران تنگاتنگ وی در سال 2011 میلادی کرده بود. 

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص اسناد جدید ویکی لیکس گفت: ما هیچگونه فعالیت اطلاعاتی در خارج از کشور را بدون یک دلیل خاص و با ارزش برای امنیت ملی انجام نمی دهیم و این روی شهروندان عادی و رهبران جهانی نیز اعمال می شود. 

آمریکا از مدت ها است که یک دوستی برپایه ارزش های مشترک و یک تاریخ همکاری برای پیش بردن منافع مشترک در تمام جهان دارد. ما به عنوان متحد و شریک به کار و ارتباط تنگاتنگ با ایتالیا برای حفظ امنیت جمعی دو کشور و شهروندانمان ادامه می دهیم. 

وزارت خارجه ایتالیا اخیرا 'جان فیلیپس' سفیر آمریکا در رم را برای روشن کردن شایعاتی که در برخی مطبوعات در مورد استراق سمع واشنگتن از 'سیلویو برلوسکونی' نخست وزیر اسبق ایتالیا در سال 2011 و برخی از همکارانش، احظار کرد. 

در فایل های جدید 'ویکی لیکس' که توسط روزنامه 'لارپوبلیکا' و 'اسپرسو' در ایتالیا منتشر شده است، گزیده هایی از تقلب های سرویس های اطلاعاتی امریکا در استراق سمع از تماس تلفنی میان برلوسکونی و همکاران تنگاتنگ وی در سال 2011 میلادی و حتی گفت وگوهای مستقیم رهبران سیاسی و 'بان کی مون' که توسط واحد Scs (خدمات مجموعه ویژه) که با پوشش دیپلماتیکی عمل می کند ، منتشر شده است. 

دراین فایل ها، لارپوبلیکا گزارش واحد Nsa را در خصوص دیدار روز 22 اکتبر 2011 میان نخست وزیر وقت ایتالیا و رییس جمهور فرانسه (نیکولا سارکوزی) و انگلا مرکل صدراعظم المان منتشر کرد. 
در این مکالمه سارکوزی به برلوسکونی گفت که نهادهای مالی ایتالیا ممکن است بزودی از بین بروند و حرف زدن دیگر کافی نیست و برلوسکونی باید یک تصمیم بگیرد. جملاتی که منجر به استعفای برلوسکونی شد. 

بر اساس این اسناد جدید، مکالمات تلفنی برلوسکونی با 'والنتینو والنتینی' مشاور شخصی، 'برونو ارکی' مشاور امنیت ملی، 'مارکو کارنلوس' معاون مشاور دیپلماتیک و 'استفانو استفانینی' نماینده دائم ایتالیا در ناتواستراق سمع شد. 

همچنین به مکالمه برلوسکونی با نتانیاهو و وعده ایتالیا به رژیم صهیونیستی مبنی بر کمک برای بهبود روابط با واشنگتن نیز در این سند اشاره شده است. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان