arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۴

آتش‌بس در سوریه از نیمه شب امشب اجرایی می‌شود

آتش‌بس در سوریه در حالی از نیمه‌شب امشب اجرایی می‌شود که همگان امید دارند این آتش‌بس مقدمه‌ای برای از سرگیری مذاکرات صلح و در نتیجه پایان دادن به بحرانی باشد که در طول بیش از پنج سال رنج و ویرانی، کشتار و ترس را برای مردم بی گناه این کشور به همراه داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با ادامه تحرکات بین‌المللی برای حل و فصل سریع بحران سوریه اخیرا روسیه و آمریکا توانستند طرحی را برای آتش‌بس در این کشور تدوین کرده و آن را به طرف‌های سوری برای اجرا کردن آن و پایان دادن به رنج و مشکلات مردم سوریه ارائه کنند.

قرار است امروز (جمعه) شورای امنیت این طرح را که هنوز فرصت‌های موفقیت یا شکست آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد تصویب کند.

مسکو اعلام کرده که با موافقت برخی گروه‌های مخالف بر روی خاک سوریه اجرا کردن طرح آتش‌بس عملا آغاز شده است اما همه‌چیز به اوضاع در میدان جنگ و میزان پایبندی به آتش‌بس بر روی خاک سوریه و سناریوهای نظامی و سیاسی بستگی دارد.

اما با این حال مسئله حائز اهمیت این است که دو کشور ابرقدرتی به نام روسیه و آمریکا توانستند به توافقی درباره آتش‌بس در سوریه و جنگ علیه یک دشمن مشترک به نام داعش و جبهه النصره دست یابند؛ آن هم پس از پشت سر گذاشتن اختلافات شدید و شرایطی بسیار سخت.

آتش‌بس دو هفته‌ای در سوریه قرار است از نیمه شب امشب اجرایی شود و قابل تمدید است. اگر آتش‌بس در سوریه کاملا اجرایی شود و طرف‌های سوری به آن پایبند باشند اقدامی بی سابقه برای از بین بردن داعش در این کشور خواهد بود و می‌تواند مقدمه خوبی برای ازسرگیری مذاکرات صلح و اجرای توافق‌های وین و ژنو و درنتیجه به دنبال آن برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید در سوریه باشد.

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرده که امروز (جمعه) روزی استثنایی برای مردم این کشور از نظر اجرای آتش‌بس خواهد بود.

این درحالی است که برخی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای اجرای آتش‌بس را دشوار می‌دانند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که اجرای آتش‌بس در سوریه دشوار است اما واشنگتن برای موفقیت آن تلاش خواهد کرد.

اجرای آتش‌بس در سوریه در شرایطی از امشب آغاز خواهد شد که همچنان صحبت از برنامه‌ریزی عربستان و ترکیه برای انجام عملیات زمینی در سوریه ادامه دارد؛ دو کشوری که از آغاز بحران در سوریه موضع خصمانه‌ای نسبت به نظام این کشور اتخاذ کرده و همچنان بر برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تأکید دارند.

با وجود اینکه این دو کشور از آتش‌بس در سوریه استقبال کرده‌اند اما هنوز برای اجرای طرح‌های خصمانه خود در سوریه از جمله ایجاد منطقه امن و عملیات زمینی تلاش می‌کنند و همچنان از مخالفان با تسلیحات پیشرفته حمایت به عمل می‌آورند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان