arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۴

کشورهای منطقه در انتظار سرنوشت آتش‌بس در سوریه

"تنها چند ساعت به اجرایی شدن آتش‌بس در سوریه باقی مانده است و آتش‌بس اکنون بر زبان تمامی شخصیت‌های سیاسی و حتی مردم در خاورمیانه و جهان می‌چرخد؛ آتش‌بسی که به راحتی و یا از طریق الهام و وحی به طرف‌های درگیر به دست نیامده بلکه نتیجه "جنگ‌های دیپلماتیک" کوبنده‌ای است که منعکس کننده جنگ‌های میدانی در سوریه است."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سایت اینترنتی النشره در تحلیلی درباره آتش‌بس در سوریه که قرار است از نیمه شب امشب اجرایی شود، آورده است: «همگان اتفاق نظر دارند که جنگ در سوریه تنها در محدوده جغرافیایی این کشور منحصر نمی‌شود بلکه به تمامی گستره جهان رسیده است و شاید کشورهای همجوار سوریه بیشترین تأثیر مستقیم را از جنگ در این کشور پذیرفته باشند. خاورمیانه و حوزه خلیج فارس در حال حاضر در مرکز معادله‌ای قرار دارد که کشورهای ابرقدرت درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

شاید ویژگی مشترک میان کشورهای منطقه این باشد که همگی منتظر سرنوشت این معادله یعنی اجرای آتش‌بس در سوریه هستند البته هرکدام به نحوی متفاوت. در اینجا مهم‌ترین کشورهایی را ذکر می‌کنیم که سرنوشت این آتش‌بس برای آنها مهم است. این کشورها عبارتند از:

لبنان

اینکه لبنان در منطقه در سایه ناامنی گسترده در خاورمیانه و حتی جهان یکی از باثبات‌ترین کشورها باقی مانده است موجب تعجب همگان است هرچندکه اوضاع سیاسی در لبنان تعریف چندانی ندارد اما با این حال ویژگی مثبت این است که لبنانی‌ها به چنین وضعیتی در کشورشان عادت کرده‌اند.

لبنان کشوری بود که در معرض مشکلات زیادی قرار گرفت و بسیاری از افراد بر روی خاک لبنان یا از طریق این کشور برای تسویه حساب خود با کشورهای دیگر تلاش می‌کنند.

عراق

عراق نیز مهم‌ترین کشوری است که به طور مستقیم از بحران سوریه تأثیر پذیرفته است و اهمیت رخداهای این کشور تقریبا مساوی با اهمیت رخدادهای سوریه است.

عراق مرزهای مشترکی با سوریه دارد و تروریست‌ها از طریق این مرزها به هر دو کشور رفت و آمد دارند. آتش‌بس در سوریه بی تردید بر اوضاع در عراق و حتی بهبود اوضاع امنیتی در این کشور تأثیر خواهد گذاشت. مسئله مهم دیگر مسئله کردهاست. عراق حق دارد نگران تلاش کردها برای جدایی و استقلال باشد چراکه جدایی کردها به منزله تجزیه عراق است.

اردن

اردن در حال حاضر هیچ هم و غمی جز مسئله فلسطین ندارد. به رغم افزایش خطر تروریسم اما اردن همواره نگران این بوده که اوضاع فلسطین تا کجا پیش خواهد رفت و چه تأثیری بر ثبات خاورمیانه خواهد گذاشت.

اردن درباره رخدادهای سوریه محتاط بوده و مواضع بسیار جدی را در این زمینه اتخاذ نکرده است بلکه حتی تا حدی در سایه باقی مانده و اوضاع را کنترل می‌کند تا حوادث پشت پرده خود را نمایان کرده و اوضاع تغییر کند.

عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

نمی‌توان موضع عربستان را درباره آتش‌بس در سوریه جدا از موضع دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دانست. بر هیچ کسی پوشیده نیست که اوضاع عربستان در دوره اخیر به دلیل عدم داشتن قدرت تصمیم گیری و در مرکز نبودن و قرار گرفتن در جبهه‌های مختلف در بدترین وضعیت قرار داشته است. سابقه نداشته که عربستان به این صورت برخورد کند. مواضع عربستان از تمامی حد و مرزها تجاوز کرده است چه از نظر روابط با ایران یا کشورهای عربی و چه از نظر روابط در سطح امنیتی و نظامی. فریاد بلند امروز عربستان بیانگر تنگنایی است که این کشور به دلیل تحولات اخیر از جمله بحران اقتصادی سخت در آن قرار گرفته است.

عربستان دیگر نمی‌تواند بر منطقه سیطره داشته باشد البته با یک تصمیم اجباری. چراکه دیگر شرایط منطقه به گونه‌ای تغییر کرده که زمام امور در دست این کشور نیست.

ایران

می‌توانیم بگوییم که ایران اکنون بازیگری است که بیشترین دستاورد را در منطقه حاصل کرده است. در جنگ سوریه وارد چندین جنگ‌ دیپلماتیک با غرب و آمریکا و جنگ میدانی با متجاوزان در یمن، سوریه و عراق شد و توانست موفق عمل کند. هیچ کسی نمی‌تواند نقش آینده ایران را در منطقه منکر شود.

اهل تسنن، ایران و نقش جدید این کشور را نخواهند پذیرفت اما جایگزین این مسئله این است که اهل تسنن نه تنها وارد جنگ با ایران بلکه با تمامی جهان شوند. بی تردید هیچ کشوری قادر به این اقدام نیست.

ایران سیاستی را در پیش گرفته که موجب موفقیت چشمگیر این کشور در منطقه شده و امروز این کشور در برخورد با رخدادها آرام ترین کشور است. به این دلیل که ایران مقابله با کشورهای ابرقدرت را امتحان کرده و می‌داند که همراهی با جریان‌های بین‌المللی بسیار بهتر از جنگ با آن‌ها است.»
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان