arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

اسرار شگفت‌انگيز هندوانه

هندوانه ميوه اي شيرين و آبدار است كه مصرف آن در فصل تابستان به دليل آنکه باعث رفع تشنگي مي شود تشديد مي گردد و بر اين اساس آشنايي با فوايد بي شمار آن با توجه به نزديک شدن به فصل گرما مي تواند مفيد واقع شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هندوانه ميوه اي شيرين و آبدار است كه مصرف آن در فصل تابستان به دليل آنکه باعث رفع تشنگي مي شود تشديد مي گردد و بر اين اساس آشنايي با فوايد بي شمار آن با توجه به نزديک شدن به فصل گرما مي تواند مفيد واقع شود.

دکتر کيومرث دانشور فوق تخصص تغذيه در گفت‌وگو با ايسنا، درخصوص فوايد مصرف هندوانه، اظهار داشت: هندوانه منبع غني بتاكاروتن و ويتامين C و ماده آنتي اکسيداني موسوم به ليكوپن است که همه اين آنتي اکسيدانها مي توانند راديکالهاي آزاد را خنثي کنند.راديكال هاي آزاد مولكول‌هايي هستند كه باعث تخريب بسياري از بافت هاي بدن مي شوند و زمينه را براي ابتلا به انواع سرطان فراهم مي نمايند.

وي افزود: ويتامين C و بتاكاروتن بعنوان آنتي اكسيدان هاي قوي راديكال هاي آزاد را به دام انداخته و از اثرات مخرب آنها در بدن جلوگيري مي كنند.

وي گفت: بيش از 90 درصد هندوانه را آب تشکيل مي دهد و با دارا بودن ويتامين‌ها و مواد معدني مغذي مي توان اين ميوه را داراي ارزش غذايي بالا تلقي کرد.

دکتر دانشور عنوان کرد: هندوانه شوينده کليه‌هاست و در دفع سموم بدن نقش چشمگيري دارد.

يک فوق تخصص تغذيه در خاتمه همچنين خوردن تخمه هندوانه را از بين برنده کرم‌هاي معده و روده عنوان کرد.

 اسرار شگفت‌انگيز هندوانه

همچنين بر اساس گزارش ايسنا- منطقه خراسان،‌ هندوانه فوايد بسيار زيادي دارد و سرشار از منابع طبيعي آنتي‌اكسيدان است كه به طور طبيعي به وجود مي‌آيد.

اين ميوه منبع خوب آنتي‌اكسيدان، ويتامين C و A و مخصوصا بتاكاروتن است كه از ابتلا به امراض مختلفي جلوگيري مي‌كند.

هندوانه قرمز شامل منبع موثري از آنتي‌اكسيدان "كاروتن" است كه آن را "ايكوپن" مي‌نامند. اين آنتي‌اكسيدان‌ها در سرتاسر بدن حركت مي‌كنند و راديكال‌هاي آزاد را خنثي مي‌كنند. آنها قادرند كلسترول را اكسيد بكنند. "ايكوپن" كه رنگ قرمز جذاب ميوه‌ها به خاطر آن است مي‌تواند به كاهش خطر سرطان پرستات كمك مي‌كند.

حقيقت شگفت‌انگيزي است كه هندوانه تنها ميوه‌اي است كه تراكم بالاي ليكوپن را نسبت به ديگر ميوه‌ها و سبزيجات تازه داراست.

هندوانه ميوه‌اي است كه منبع غني الكتروليت سديم و پتاسيمي است كه بدن در طول تعريق از دست مي‌دهد.

اين ميوه منبع غني ويتامين‌هاي B براي توليد انرژي لازم بدن است. كارشناسان تغذيه هندوانه را منبع خوبي از ويتامين B6، B1 و منيزيم معرفي مي‌كنند؛ همچنين به خاطر ميزان بالاي آب موجود درهندوانه( تقريبا 90 درصد) از نظر ارزش، كالري خيلي بالايي نسبت به ميوه‌هاي ديگر دارد.

هندوانه تاثير خنك‌كننده‌ خاصي دارد و سيترولين و اسيد آمينه فوق‌العاده بالايي دارد كه بدن آن را براي ساختن اسيد آمينه‌هاي ضروري ديگر مثل آرژنين استفاده مي‌كند كه در چرخه اوره براي دفع آمونياك بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

همچنين آنتي‌اكسيدان اين ميوه تابستاني به كاهش شدت آسم كمك مي‌كند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، امراض قلبي،‌ آرتريت روماتوئيد و سرطان پرستات را كاهش مي‌دهد.

هندوانه عاري از چربي است اما به توليد انرژي لازم بدن كمك مي‌كند و از بدن در مقابل از بين رفتن ماكولا حفاظت مي‌كند. در اوج گرماي تابستان هندوانه تشنگي را برطرف مي‌كند و نوشيدني بسيار خوبي براي گرفتن انرژي است و مي‌تواند آب از دست رفته بدن را تامين كند در حالي كه نوشيدني‌هاي ديگر حاوي كافئين پر انرژيي هستند كه مي‌تواند به آساني باعث كمبود آب بدن شوند.
نظرات بینندگان