arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

تداوم تنش آنکارا - آتن در دریای اژه با وجود دخالت ناتو

با وجود لحن متعهدانه اخیر ناتو، موانع در مذاکرات یونان و ترکیه درباره چگونگی فعالیت کشتی‌های دو کشور برای مقابله با شبکه‌های غیر قانونی قاچاق پناهجویان به اروپا در دریای اژه همچنان پابرجاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نوشته روزنامه حریت، وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای درباره این مناقشه گفت: شورای آتلانتیک شمالی در جلسه اخیر خود چگونگی فعالیت‌های ناتو با رویکرد حمایت از اقدامات ملی و بین‌المللی در قطع خطوط قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی در دریای اژه را تصویب کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: تعیین این فعالیت‌ها تنها گام اول در روند سه مرحله‌ای مبارزه با این پدیده است. یک توافق تکنیکی نیز تاکنون تهیه شده است. در مرحله دوم که هفته آینده عملیاتی خواهد شد بر جزئیات چگونگی اجرای این اصول تمرکز خواهد شد. مرحله سوم نیز درباره اجرای این اصول است.

در جلسه اخیر ناتو در بروکسل چگونگی اعزام کشتی‌های این ائتلاف به دریای اژه نیز بررسی شد که خطوط آبی هر دو کشور یونان و ترکیه را در بر می‌گرفت.

دبیرکل این ائتلاف پس از این جلسه در بیانیه‌ای گفت: نیروهای یونان و ترکیه در حریم آبی و هوایی یکدیگر فعالیتی نخواهند داشت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در این اظهارات البته به مشکل کلیدی اشاره کرد که به دلیل عدم انعطاف دو جانبه بین آتن و آنکارا درباره مرزهای آبی و هوایی خود در دریای اژه همچنان حل نشده است.

در سال 1995 پارلمان ترکیه اعلام کرد هرگونه اقدام یک جانبه از سوی یونان برای گسترش حریم آبی خود به منظور اعلام جنگ تلقی خواهد شد. جدای از مرز آبی دو کشور درباره محدوده حریم هوایی یونان در دریای اژه نیز اختلاف نظر دارند.

یونان ادعا می‌کند 10مایل دریایی در دریای اژه حریم دارد در حالی که ترکیه تنها 6 مایل آن را به رسمیت می‌شناسد.

مقامات دو کشور می‌گویند با این اوضاع مرزی عملیات پیگیری و نجات پناهجویان در دریای اژه از سوی دو کشور همپوشانی خواهد داشت.

این در حالی است که تقریبا یک دهه است که وزرای خارجه ترکیه و یونان جلسات تحقیقاتی را با هدف دستیابی به راه حل مساله دریای اژه برگزار می‌کنند.

شصتمین دور از این مذاکرات قرار است امروز (29 فوریه) و یکم مارس در آتن برگزار شود.

این مساله همچنین قرار است در جلسه نخست وزیران دو کشور که قرار است 8مارس در ازمیر برگزار شود، مطرح شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان