arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

بنیاد آلمانی: ترکیه از مسیر دموکراسی خارج شده است

یک بنیاد غیرانتفاعی وابسته به دولت آلمان در گزارشی اعلام کرد، ترکیه در دوران ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان از مسیر دموکراسی خارج شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در گزارش "شاخص تغییر شکل برتلسمان استیفتونگ" (BTI) آمده است که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ترکیه نیز در آنجا واقع است، "از هر سطحی از توسعه اقتصادی و سیاسی که از 2006 تاکنون طی این شاخص سنجیده شده، عقب مانده است.

گزارش BTI از سال 2006 تاکنون به طور منظم به تحلیل و رصد کیفیت دموکراسی، اقتصاد بازار و اداره کشور در 129 کشور در حال تغییر و توسعه در جهان پرداخته است. ارزیابی‌های این گزارش که از سوی بنیادی تحت عنوان بنیاد "برتلسمان" انجام می‌شود بر پایه گزارش‌های جامع نوشته شده از سوی 250 کارشناس عضو دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های مطرح بین‌المللی است. شاخص برتلسمان استیفتونگ تنها شاخص فراملیتی است که به ارزیابی و سنجش کیفیت اداره کشورها از طریق اطلاعات شخصا جمع‌آوری شده و ارائه تحلیلی از مدیریت سیاسی آنها در فرآیند تغییر شکل می‌پردازد.

بر اساس گزارش جدید، جایگاه دموکراتیک ترکیه به دلیل استبدادی شدن هر چه بیشتر سبک حکومت‌داری این کشور تنزل یافته است. این گزارش با اشاره به سیاست آشتی ترکیه با کردها در طول ارزیابی‌های انجام شده توسط کارشناسان تاکید کرده که درگیری ترکیه با حزب کارگران کردستان ترکیه یا به اصطلاح پ.ک.ک در تابستان سال 2015 تشدید شد.

بر اساس گزارش بنیاد برتلسمان، مدیریت تغییر شکل در ترکیه بدتر شده است که اشاره به فشارهای وارد شده از سوی دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه بر بخش‌هایی از جامعه ترکیه دارد. در این گزارش آمده است: اکنون می‌توانیم ملاحظات کسانی را تایید کنیم که به اردوغان نه به دید یک "اسلامگرای دموکراتیک" بلکه به عنوان یک پدرسالار آگاه به قدرت که می‌خواهد ترکیه را قدم به قدم بر اساس دیدگاه‌های خودش بازسازی کند، نگاه می‌کنند.

در این گزارش که پیش از انتشار رسمی به دست روزنامه تودی زمان رسیده، نوشته شده است: اردوغان در دو دوره نخست‌وزیری‌اش از سال 2002 تا 2014 به اجرای اصلاحات چشمگیری در حوزه‌های سیاستگذاری اقتصادی و دموکراتیزه شدن پرداخت. با این حال بعد از انتخاب به عنوان رئیس جمهور ترکیه در سال 2014 او هر چه بیشتر به یک تصمیم‌گیر لجباز و پدرسالار تبدیل می‌شود.

این گزارش با اشاره به اقدامات ناکام ترکیه در حوزه سیاست خارجی تاکید دارد: در سیاست خارجی ترکیه شاهد یک رفتاری بوده‌ایم که کمتر آماده سازش و توافق است و راهبرد دولت ترکیه برای مشکلات صفر در روابط با همسایگانش شکست خورده است.

همچنین بنیاد مذکور در ادامه گزارش خود تصریح می‌کند: کشور ترکیه به دنبال حمایت مداومش از اخوان‌المسلمین و نقش تردید آفرینش در جنگ داخلی سوریه اکنون هم‌پیمانان منطقه‌ای کمی دارد. روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز به طور ملموسی سرد شده است. تردیدی نیست که ترکیه با چالش‌های چشمگیری هم در داخل و هم در خارج مواجه است و مشخص نیست که دولت این کشور قصد دارد چه مسیری را بپیماید.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان